Gerdab.IR | گرداب

جانشین چینی ویندوز معرفی شد

تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴

دولت چین قصد دارد سیستم‌عامل بومی خود با نام «NeoKylin» را جایگزین ویندوز کند.

به گزارش گرداب از آی تی ایران؛ ویندوز مایکروسافت حاکمیت بازار جهانی سیستم‌های عامل را در دست دارد و در کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار فناوری هم بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. با این وجود دولت چین چند پروژه همزمان را پیش‌ می‌برد تا سیستم‌عامل داخلی خود را تولید کند و ویندوز را کنار بگذارد.

در بین طرح‌های مختلف برای تولید سیستم‌عامل بومی چینی یکی از پروژه‌ها بیشترین سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است تا بر اساس آن پلتفرمی با نام «NeoKylin» ساخته شود. کارشناسان برای نخستین بار موفق شدند بررسی‌های اولیه را روی این سیستم‌عامل انجام دهند.

سیستم‌عامل رایانه‌ای NeoKylin در شرکت چینی «Standard Software» در شهر شانگهای ساخته شده است و توسعه آن بخشی پروژه بزرگ دولت این کشور محسوب می‌شود. طرح توسعه این سیستم‌عامل از زمانی صورت گرفت که مایکروسافت ویندوز XP را بازنشسته کرد.

در حالی که هنوز تعداد زیادی از سازمان‌های چینی ویندوز XP را روی رایانه‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهند، دولت این کشور تصمیم گرفته است وابستگی کمتری به شرکت‌های خارجی داشته باشد و در زمینه‌ی استفاده از سیستم‌عامل رایانه‌ای به خودکفایی برسد.

سیستم‌عامل NeoKylin به گونه‌ای توسعه میابد که قرار است کاربران شخصی خارج از سازمان‌های دولتی چین هم از آن استفاده کنند. از هم‌اکنون سازمان‌های مستقر در شهر سیپینگ چین به این سیستم‌عامل مجهز شده‌اند.

دولت این کشور در آخرین بیانیه رسمی خود اعلام کرد در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد رایانه‌هایی که شرکت دل به چین می‌فروشد، سیستم‌عامل NeoKylin را در خود جا داده‌اند.