Gerdab.IR | گرداب

اقدامات مهم قبل از دزدیده شدن لپ تاپ

تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۴

می توانیم در مقابل احتمال دزدیده شدن آمادگی داشته باشیم و در صورتی که لپ تاپمان به سرقت رفت آنرا ردیابی کنیم.

به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران جوان یک لپ تاپ برای صاحبش کاربردهای متفاوتی دارد، می تواند یک مرکز سرگرمی و بازی باشد، درگاهی برای دسترسی به وب و اینترنت و یا ابزاری برای انجام کارها و پروژه های مختلف در داخل و خارج از خانه. از اینها که بگذریم لپ تاپ ها انصافاً یک سخت افزار گران قیمت محسوب می شوند و هیچکس دوست ندارد این سخت افزار گرانقیمت را از او به سرقت ببرند.


سارقان معمولي يا سودجويان به دنبال فرصت چند دقيقه اي مي گردند تا به اطلاعات شما دسترسي پيدا کنند. مسلماً بهتر است قبل از هر چیز مراقب باشیم تا کسی لپ تاپ مان را سرقت نکند ولی اگر این اتفاق افتاد چه باید کرد؟


اقدامات مهم قبل از دزدیده شدن لپ تاپ


امیدوارم امنیت همه جوامع در دنیا چنان برقرار باشد که هیچ گاه سرقت مخصوصا سرقت وسایل هوشمند انجام نشود. اما خوب ناگزیر هستیم و در دنیایی زندگی میکنیم که چنین اتفاقاتی رخ می دهد.

یک خبر بد: هميشه احتمال گم شدن تلفن همراه یا گاهی اوقات لپ تاپ شما وجود دارد؛ چه برای موبایلتان که از جیبتان درون تاکسی بیفتد و یا دزدیده شود و چه برای لپ تاپ که به سرقت برود و یا آن را در یک مکان عمومی برای چند دقيقه جا بگذاريد که همین چند دقيقه براي یک دزد کافی است تا به انگشتان چسبناك او بچسبد! حالا دیگر اطلاعات داخلش در معرض خطر است. در واقع، براساس یک گزارش از شرکت امنیتی سیمنتک، 36 درصد دارندگان تلفن همراه در آمریکا تلفن خود را گم میکنند. 


با توجه به اينکه رايانه شخصي هر فرد منبعي از اطلاعات مهم و خصوصي وي است، همواره بايد به نگهداري اين اطلاعات توجه داشت و موارد پيشگيرانه را در نظر گرفت. در این گزارش میخواهیم نرم افزاری را به منظور رد یابی لپ تاپ و بعد از آن اقداماتی که پلیس فتا گوش زد کرده است را اشاره کنیم.


اقدامات مهم قبل از دزدیده شدن لپ تاپ


به گزارش ايتنا گارتنر، یک شرکت پیشرو در تحقیقات مربوط به بازاریابی می‌گوید که تنها در سال ۲۰۱۰ خریداران بیش از ۳۶ میلیارد دلار صرف خریدن لپ‌تاپ نمودند. افزایش درخواست برای لپ تاپ یک افزایش همزمان(اگر نگوییم مناسب) در دسترس بودن نرم‌افزار پیداکننده را موجب شده است.
به هر حال عجیب است که هیچ یک از این فناوری‌های به اصطلاح نگهبان پیشرفته به صورت اجباری برای لپ‌تاپ‌ها نصب نیستند. اغلب موارد، با فرمت کردن هارد، این وابستگی به اتمام می‌رسد، ایرادی که به اندازه کافی بزرگ است که آن را شکست خورده بنامیم.

بیشتر نرم‌افزارهای جست‌وجوگر(ترکینگ) باید روی سیستم نصب باشند و به سیگنال از راه دوری مثل جی‌پی‌اس و وای‌فای نیازمندند تا سیگنال را از طریق ایمیل یا اس‌ام‌اس ارسال نمایند.
اکثر دزدان لپ‌تاپ منتظر وصل شدن نمی‌مانند و حتی پیش از هوشیاری نرم‌افزار هارددیسک را بلافاصله فرمت می‌کنند.

می توانیم در مقابل احتمال دزدیده شدن آمادگی داشته باشیم و در صورتی که لپ تاپمان به سرقت رفت آنرا ردیابی کنیم. یک مجموعهء نرم افزاری با نام Prey وجود دارد که شما را قادر میسازد لپ تاپ به سرقت رفتهء خود را به صورت کنترل از راه دور مانیتور نموده، از نمایشگرش هنگامی که سارق مشغول کار با آن است اسکرین شات گرفته، با وب کمش تصویر چهرهء سارق را ضبط کنید و با توجه به محل اتصال لپ تاپ به اینترنت محل استقرار احتمالی سارق را پیدا کنید و با یک گزارش نسبتاً کامل و حسابی به سراغ پلیس بروید و بخواهید دزد را بیابد.

خوشبختانه Prey کدباز و رایگان است اما بد نیست ببینیم چگونه می توان از آن استفاده نمود.



ابتدا یک اکانت مهمان در ویندوز بسازید ‏ ‏

در ویندوز Prey به صورت یک سرویس در پس زمینه اجرا می شود. این بدین معنی است که امکان ردیابی تنها زمانی فعال می شود که سارق به یکی از اکانتهای کاربری موجود بر روی سیستم عامل لاگین نموده باشد. برای اینکه سارق بتواند به لپ تاپ شما لاگین کند دو راه حل پیش رو دارید:

- اول اینکه می توانید کلاً روی اکانت اصلی خود پسورد نگذارید (که البته از نظر مسائل امنیتی شاید کار خوشایند و درستی نباشد)


اقدامات مهم قبل از دزدیده شدن لپ تاپ


- راه حل دوم که توصیه می شود ساخت یک اکانت مهمان یا Guest که فاقد پسورد باشد.

ساخت اکانت مهمان کار ساده ای است، ابتدا استارت منو را باز کنید، بر روی کامپیوتر کلیک راست کنید و گزینهء Manage را انتخاب نمائید. در پنجره ای که باز می شود در ستون سمت راستش گزینهء Local Users and Groups را انتخاب کرد و سپس وارد قسمت Users شده در وسط پنجره کلیک راست کرده و با انتخاب گزینهء New User می توانید یک اکانت جدید بسازید. ‏


نصب Prey ‏ ‏

اکنون فایل نصاب Prey را از ‏ وب سایت آن دانلود کرده و نصب کنید و وقتی به پایان عملیات نصب رسیدید گزینهء Choose to configure Prey now را انتخاب کنید. در این مرحله لازم است مشخص کنید چگونه می خواهید Prey را مدیریت کنید و برای اینکار دو گزینه دارید یا از کنترل پنل آنلاین Prey استفاده نمائید و یا به صورت مستقل.


اقدامات مهم قبل از دزدیده شدن لپ تاپ


استفاده از کنترل پنل آنلاین محدودیت هایی دارد مثلاً اینکه تنها 10 گزارش می توانید دریافت کنید ولی از آنجایی که 10 گزارش هم برای گیر انداختن سارق حاوی اطلاعات زیادی است و هیمنطور گزینهء کنترل پنل آنلاین برای عموم کاربران نسبتاً ساده تر است لذا به سراغ این گزینه می رویم و پس از انتخاب آن از ما خواسته می شود تا یک اشتراک Prey برای خودمان بسازیم. ‏

بعد از این موارد بد نیست کامپیوتر خود را تنظیم کنید تا همواره سعی کند به نزدیکترین کانکشن اینترنت Wi-Fi رایگانی که در دسترسش است متصل شود اینگونه حتی اگر سارق قصد اتصال به اینترنت را نداشته باشد شانس به دام افتادنش تا حدی بالاتر می رود.

دریافت گزارش ‏ ‏

حالا اگر روز بد شانسی شما فرا رسید و لپ تاپ تان به سرقت رفت بد نیست به کنترل پنل Prey وارد شوید و شانس خود را در ردیابی سارق امتحان کنید. در بخش تنظیمات کنترل پنل گزینه های فراوانی برای نحوهء گزارشگیری وجود دارد اما در بالای این گزینه ها مهم ترین گزینه یعنی Missing وجود دارد که در صورتی که بر روی اسلایدر مقابل این گزینه کلیک کنید لپ تاپ شما شروع به ارسال گزارش خواهد کرد.

انتخاب فاصلهء زمانی گزارش ها با شما است اما فراموش نکنید Prey تنها 10 گزارش را در پنلش ثبت خواهد نمود پس اگر فکر می کنید دریافت چند گزارش با فاصلهء زمانی کوتاه شما را به سارق نزدیک نمی کند می توانید فاصلهء زمانی را بیشتر کنید یا در شرایط برعکس کمترش کنید. گزارشی که Prey به شما می دهد می تواند اطلاعات فراوانی را دربر داشته باشد از شماره آی پی اتصال سارق به اینترنت، محل استقرارش بر روی نقشه، تصویر چهره اش که توسط وب کم لپ تاپ تهیه شده و... هر چند این راه حل یک راه حل صد در صدی برای رسیدن به لپ تاپ دزدیده شدهء شما نیست اما امیدی است در ناامیدی. ‏




توصیه های پلیس فتا



1- تنظيم رمزعبور و قفل شدن خودکار

هر چند که هکرها در اين زمينه مشکلي ندارند و مي توانند از طريق جدا کردن هارد ديسک از لپ تاپ دسترسي مستقيم به آن داشته باشند ولي به هر حال مي تواند به عنوان عاملي بازدارنده در برابر سارقان معمولي يا سودجوياني باشد که دنبال فرصت چند دقيقه اي مي گردند تا به اطلاعات شما دسترسي پيدا کنند يا بتوانند بدافزار روي سيستم نصب کنند، فراموش نکنيد که رمز عبور را هم براي بيدار شدن سيستم از حالت sleep و هم براي Screen Saver تنظيم کنيد.

2- هارد ديسک را رمزگذاري کنيد

ساده ترين راه براي اطمينان از اطلاعات روي هاردديسک اين است که با استفاده از نرم افزارهايي نظير FileVault (براي سيستم‌عامل مک) و BitLocker (براي ويندوز) آن را رمزگذاري کنيد، به خاطر داشته باشيد که حتما کليد بازيابي اطلاعات رمزگذاري شده را در جايي مطمئن قرار دهد، زيرا شايد روزي احتياج داشته باشيد که اطلاعات را بازيابي کنيد يا ممکن است مادربرد لپتاپ به هر دليلي خراب شود.

3- فايل‌هاي مهم خود را در سرويس‌هاي ابري ذخيره کنيد

از دست دادن لپ تاپ  هميشه امري غيرقابل انتظار است و بدترين حالت زماني رخ مي دهد که فايل‌هاي خود را فقط روي لپ تاپ  ذخيره کرده باشيد و همچنان برخي از آنها نياز به کار داشته باشند، عقلاني به نظر مي رسد که آنها را در جاي ديگري هم نگه داشت، سرويس‌هاي مبتني بر رايانش ابري زيادي در حال حاضر وجود دارند مانند دراپباکس، باکس و وان درايو.

4 – از لپ تاپ، پشتيبان بگيريد

حتي در صورت استفاده از سرويس‌هاي پشتيبان‌گيري مبتني بر رايانش ابري، باز هم لازم است که به طور مداوم از اطلاعات خود نسخه پشتيبان بگيريد.

5 – به پلتفرم ايميل مبتني بر ابر يا سرور سوئيچ کنيد

برغم وجود پلتفرم‌هاي ايميلي مبتني بر ابر و سرور کاربران خيلي کمي هستند که ايميل‌هاي دانلود شده را در سرويس‌هاي ديگر ذخيره کنند، همين امر باعث مي شود زماني که بر حسب اتفاق لپ تاپ گم يا دزديده شود و اطلاعات از بين برود راهي براي بازيابي آنها وجود نداشته باشد.

6-کد رجيستر کردن نرم افزارهايي که به سختي پيدا مي شوند را در جايي نگه داريد

به جرأت مي توان گفت احتمال پيدا نکردن کد رجيستر براي نرم افزارهايي که به صورت آنلاين وجود ندارند بسيار کم شده است ولي به هر حال ممکن است که اتفاق بيفتد، براي همين لازم است که به تناوب از کد رجيستر نرم افزارهايي که نصب کرده ايد نسخه پشتيبان تهيه و در جايي ذخيره کنيد.

7-هارد ديسک‌هاي قابل حمل و فلش ديسک‌ها را هم کدگذاري کنيد

اگر عادت داريد اطلاعات را روي هارد ديسک‌هاي قابل حمل يا فلش ديسک ذخيره کنيد؛ حتما بايد اطلاعات را کدگذاري کنيد، چرا که احتمال گم شدن يا دزديده شدن آن‌ها به اندازه لپ تاپ است.

8-لپ تاپ را براي رديابي از راه دور يا حتي پاک کردن اطلاعات تنظيم کنيد

با توجه به طرح و برنامه اي که شما داريد و نوع تنظيم، قادر خواهيد بود که بوسيله نرم افزارهاي خاصي دستگاه دزديده شده خود را رديابي کنيد يا حتي از راه دور آن را پاک کنيد، ولي بهتر است در چنين مواقعي حتي اگر ميدانيد که لپ‌تاپ در نزديکي شما است به تنهايي اقدام به بازيابي نکنيد و حتما از پليس کمک بگيريد، اگر که امکان بازيابي لپ تاپ وجود ندارد مي توانيد از راه دور اقدام به پاک کردن اطلاعات کنيد، تا حداقل فکرتان راحت باشد که کسي به اطلاعات شما دسترسي پيدا نکرده است.