Gerdab.IR | گرداب

پهپادهای شنل پوش

تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴

پهپادهای شناسایی به زودی زیر شنل‌های دی‌الکتریک پنهان شونده مخفی خواهند شد.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ بر اساس ادعای جدید مقامات آمریکایی، ناوگان پهپادهای مهاجم این کشور به زودی به قابلیتی دست خواهند یافت که شناسایی و از کار انداختن آنها دشوارخواهد شد.

 این کار به لطف فناوری خاصی انجام خواهد گرفت که در دانشگاه سان دیه گو (UC San Diego) در حال ساخت و توسعه است. ماه گذشته، پرفسور بوباکار دانته (Boubacar Kante)، استاد دانشگاه سان دیه گو و تیم همراه وی، نتایج تحقیقات خود را در این زمینه منتشر کردند و اعلام کردند که در ماه جاری، گزارش جداگانه‌ای را نیز به وزارت دفاع آمریکا ارائه خواهند کرد.

پیش‌ازاین و در سال 2006، محققان دانشگاه دوک (Duke) ، تحقیقاتی را در زمینه ساخت چنین پوشش‌هایی انجام دادند. شنل جدید پوششی، شنل دی‌الکتریک فراسطحی (dielectric metasurface cloak) نام گرفته است. پوشش مذکور، از یک لایه نازک تفلون تشکیل شده که ذرات سرامیک بر روی آن قرار گرفته است. این لایه، قادر است تا طول موج‌های مختلف انرژی را تغییر داده یا به اصطلاح مودوله (modulate) نماید. امواج تحت پوشش، گستره‌ نورهای مرئی و امواج رادار را شامل می‌شود.

لی یی هسو (Li-Yi Hsu)، از نویسندگان طرح، دراین‌باره گفت: «تاکنون سازندگان پهپادها مجبور بودند که برای این کار، از چندین لایه از مواد ضخیم استفاده کنند، اما با وجود فناوری جدید، ضخامت لایه‌های استفاده شده، تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت.»

نسل فعلی تفلون مورد استفاده برای پوشش پهپادها باید با طول موجی که قرار است تا پهپاد را شناسایی کند، هماهنگی داشته و ضخامتی حداقل 10 برابر طول موج مورد نظر داشته باشد. به عنوان مثال، چنانچه قرار است تا این پهپاد توسط طول موجی برابر 3 سانتی‌متر، شناسایی شود، تفلون مورد استفاده باید حداقل 30 سانتی‌متر، ضخامت داشته باشد؛ اما شنل فرا سطحی دی‌الکتریک (dielectric metasurface cloak) جدید که قرار است در نسل جدید پهپادها مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند برای طول موج مذکور، ضخامتی در حدود 3 میلی‌متر، یک دهم اندازه طول موج، داشته باشد.

البته مواد جدید، هنوز کاملاً طراحی و ساخته نشده است. اشکالات و ایراداتی که در طراحی این پوشش وجود دارد، در حال برطرف شدن است. به‌عنوان مثال، با توجه به ضخامت پوشش مورد استفاده و طول موجی که این پوشش می‌تواند آن را بلوکه کند، در حال حاضر این لایه می‌تواند تنها یک طول‌موج مشخص را در یک زمان واحد منعکس نماید و حتی در یک طول موج مشخص، این سیستم تنها زمانی کار می‌کند که طول موج ورودی توسط رادار، با زاویه 45 درجه (با شش درجه تلورانس) به آن تابیده شود. باوجود این اشکالات، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که در اجرای طرح پوشش جدید برای استتار پهپادها، بسیار مشتاق است و با تمام جدیت آن را پیگیری می‌کند. محققان در مرکز تحلیل اطلاعات امنیتی و دفاعی وزارت دفاع آمریکا، امیدوارند که این پوشش جدید برای استتار پهپادها در پنج الی ده سال آینده، عملیاتی شود. 

آمریکا، در چند سال گذشته، استفاده از پهپادها را به طرز چشم گیری افزایش داده است. کشورهایی نظیر پاکستان افغانستان، از جمله بزرگترین قربانیان پهپادهای آمریکایی هستند و روزانه چندین نفر از شهروندان عادی در این کشورها، توسط پهپادهای آمریکایی، به قتل می‌رسند و مقامات آمریکایی نیز، دلیل موجهی برای استفاده گسترده از پهپادها ارائه نمی‌کنند. به عقیده کارشناسان، تلاش آمریکا برای توسعه دانش پهپادها سبب گسترش نگرانی‌ها در زمینه کاهش امنیت در کشورهای تحت نفوذ آمریکا خواهد شد.