Gerdab.IR | گرداب

طیبی: بنیان هر جامعه‌ای بر اساس توسعه علمی و فناورانه است

تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴

رییس جهاد دانشگاهی گفت: نیاز اصلی کشور ما پیشرفت است و توسعه علمی و فرهنگی از زیر ساختهای اصلی پیشرفت هستند.

به گزارش گرداب به نقل از ایسنا، دکتر حمید رضا طیبی در جمع رؤسای دانشگاهای منتخب استان گلستان در دفتر ریاست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان اظهار کرد: نیاز امروز کشور پیشرفت بر اساس حفظ اصول و ارزش‌های انقلاب است و بنیان و اساس توسعه در هر جامعه‌ای بر اساس توسعه‌های فرهنگی و علمی و فناورانه است؛ لذا این نهاد انقلابی در زمینه الگوسازی توان کشور در عرصه فرهنگی، علمی و فناورانه تلاش‌های موفقی انجام داده است.

طیبی با اشاره به فعالیت‌ها و پژوهش‌های تحقیقاتی صورت گرفته در جهاد دانشگاهی، افزود: دستیابی به فناوری‌های پزشکی، مهندسی، صنایع نفتی، فرستنده‌های رادیویی، سلول‌های بنیادی و ... از جمله دستاوردهای علمی و پژوهشی در جهاد دانشگاهی است؛ همچنین در زمینه طراحی و ساخت دکل‌های نفتی و تولید انواع مواد شیمیای در حوزه کشاورزی و ژنتیک کارها و اقدامات شایسته ای توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی صورت گرفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این که تولید فناوری‌ها بر اساس نیاز‌های ملی کشور و ظرفیت و پتانسیل‌های عمومی استان‌ها صورت می‌گیرد، گفت: استان گلستان پتانسیل ویژه‌ای در خصوص تولید ماهیان خاویاری، گیاهان دارویی مانند سرخدار، گل ساعتی و رازک دارد و ما آماده همکاری دو جانبه با مراکز دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی استان هستیم که به صورت مشترک انجام دهیم.

وی با اشاره به رسالت تبیین و ترویج اندیشه‌های اسلامی افزود: جهاد دانشگاهی مولود مبارک انقلاب اسلامی است و به عنوان یک نهاد برآمده از انقلاب توانسته در حوزه فکری و ایدئولوژی نقش ایفا کند و به گسترش فعالیت‌های متناسب با آرمان‌های نظام بپردازد.

طیبی با اشاره به حضور فعال جهاد دانشگاهی در همه عرصه‌های علمی و فرهنگی اظهار کرد: مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته در جهاد دانشگاهی به ویژه در حوزه تولید علم، نانوفناوری، درمان نازایی و ... در سطح کشور بسیار مهم و ارزنده است. در حوزه ناباروی جهاد دانشگاهی خدمات ارزنده ای داشته و استان گلستان در زمینه ناباروی صدمات زیادی را متحمل شده که امیدواریم با اقدامات ویژه از آسیب‌پذیری استان در این حوزه کاسته شود.

وی با اشاره به ارائه خدمات مثبت مرکز درمان نازایی جهاد دانشگاهی به زوج‌های جوان، خاطرنشان کرد: برای راه‌اندازی این مرکز در جهاددانشگاهی واحد گلستان نیازمند مساعدت مدیران استانی و دانشگاه علوم پزشکی هستیم.

طیبی با اشاره به نقش جهاددانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور، بیان کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند متولی انتقال تکنولوژی در صنایع پیشتاز باشد؛ دانشگاهها نیز تولید تکنولوژی دارند وصنایع ما باید صنایع رقابتی باشد.

طیبی با اشاره به تهیه برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی تصریح کرد: این برنامه بر مبنای ایجاد توانمندی‌های مختلف از سوی جهاد دانشگاهی و تعمیم این توانمندی‌ها به جامعه قرار گرفته است؛ لذا همه واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور در حوزه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، فناورانه و اشتغال‌آفرین، باید دارای فعالیت‌های شاخص باشند. قطعا این فعالیت‌ها بر اساس نیاز ملی یا مزیت‌های استانی طراحی می‌شوند

وی پژوهش را ضامن حل مشکلات کشور دانست و خاطرنشان کرد: کارهای پژوهشی باید ماموریت‌محور باشند تا کاربردی شده و تبدیل به ثروت شوند.