Gerdab.IR | گرداب

مفهوم شبکه‌ی ملی اطلاعات

تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

مشاور رئیس شورای عالی فضای مجازی و یکی از اعضای این شورا، درباره‌ی چالش‌ها و راهکارهای تشکیل شبکه‌ی ملی اطلاعات به سخنرانی پرداختند.

به گزارش گرداب، در پنجمین روز نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی، دکتر رضا تقی پور، عضو شورای عالی فضای مجازی، در مناظره‌ای با دکتر نجفی، مشاور رئیس شورای عالی فضای مجازی، درباره‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات، صحبت کردند.

ابتدا دکتر تقی پور در مورد مفهوم شبکه‌ی ملی اطلاعات توضیح دادند. ایشان به این نکته اشاره کردند که مفهوم این شبکه، نداشتن اینترنت نیست، بلکه بومی کردن زیرساخت‌های اینترنتی است. وی افزود هم‌اکنون کشورهایی مانند برزیل و دانمارک دارای شبکه‌ی ملی اطلاعات هستند؛ اما هنوز این شبکه در کشور ما ایجاد نشده است.

سپس دکتر نجفی تصریح کرد ضرورت وجود شبکه‌ی ملی اطلاعات میان کشورها، پذیرفته‌شده است. وی خاطرنشان ساخت چگونگی تشکیل این شبکه، در داخل ایران مورد چالش است و عده‌ای نمی‌خواهند این شبکه در داخل کشور، تولید شود.

اما دکتر تقی پور علت عدم تشکیل شبکه‌ی ملی اطلاعات را، باور نداشتن عده‌ای به‌ضرورت وجود این شبکه دانست. دکتر تقی پور اعلام کرد شبکه‌ی ملی اطلاعات، پهنای باند فراوان و بدون محدودیت و ارزان‌تر را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

دکتر نجفی در ادامه، درباره‌ی مزایای این شبکه، به دریافت محتوای بومی، گردش اطلاعات در داخل کشور، قرار نگرفتن اطلاعات در اختیار بیگانگان و دور ماندن از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی، اشاره کرد. همچنین وی برای ایجاد این شبکه، پیشنهاد داد تشکیل شبکه‌ی ملی اطلاعات نباید در دست یک وزارتخانه باشد و بخش‌های مختلف باید درگیر شوند. دکتر تقی پور نیز پیشنهاد داد باید در این راه از دانش دیگران استفاده کنیم. وی افزود نفوذ از طریق فضای مجازی وجود دارد و دشمن هم‌اکنون در داخل خانه‌ی ما است.