Gerdab.IR | گرداب

توان مغز انسان بیش از اینترنت دنیا

تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴

تحقیقات جدید نشان داده است مغز انسان قادر به حفظ و نگهداری اطلاعات به اندازه کل اطلاعات اینترنت است.

به گزارش گرداب، محققان موسسه مطالعات بیولوژیک سالک در کالیفرنیای امریکا کشف کرده‌اند که بر خلاف رایانه که اطلاعات را تنها با کدهای صفر و یک می‌شناسد و به کار می‌گیرد یک سلول مغز انسان از 26 راه مختلف برای کد بندی اطلاعات استفاده می‌کند.

نتایج این تحقیقات که در نشریه معتبر ئی‌لایف منتشر شده حاکی است مغز انسان می‌تواند به اندازه 1 پتابایت (۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰بايت) اطلاعات را در خود ذخیره کند.

روش تحقیق

دانشمندان در چارچوب تحقیق درباره توانایی‌های هیپوکامپ، ناحیه‌ای از مغز که نقشی کلیدی در حافظه و یادگیری کوتاه مدت دارد، میزان اطلاعات ورودی به یک سلول هیپوکامپ موش و پردازش آنها را اندازه‌گیری کردند؛ سپس این رقم را در تعداد سلول‌های مغزی ضرب کردند و به رقمی رسیدند که ظرفیت حافظه را نشان می‌دهد.

گفتنی است هر سلول مغزی با حجم بالایی از اطلاعات ذخیره شده از طریق شبکه‌های پیچیده عصبی با دیگر سلول‌ها در ارتباط است که در نتیجه قدرت پردازش اطلاعات را به رقمی باورنکردنی می‌رساند.

کارآمدی فوق العاده مغز

اما پرسشی که همچنان بدون پاسخ مانده درباره میزان بسیار اندک انرژی است که سلول‌های مغزی مصرف می‌کنند.

اگر کاری را که یک سلول متوسط ​​مغزی با 20 درصد فعالیتش انجام می‌دهد را یک رایانه بخواهد انجام دهد به 50 میلیون برابر انرژی بیشتری نیاز دارد.
منبع:‌پرس تی وی