Gerdab.IR | گرداب

عامل افزایش سرعت اینترنت چیست؟

تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵

گروهی از محققان نوعی تراشه‌ی نانو فوتونی تولید کردند که می‌توان به کمک آن سرعت انتقال اطلاعات را افزایش داد.

به گزارش گرداب، فیبرهای نوری امکان ارسال اطلاعات را با سرعت نور فراهم می‌کنند؛ اما میزان اطلاعات ارسال شده توسط فیبر نوری، به فناوری رمزنگاری اطلاعات بستگی دارد. در حال حاضر از ویژگی‌های مختلف نور مانند، روشنایی، رنگ، قطبش و جهت انتشار برای رمزنگاری اطلاعات در فیبر نوری استفاده می‌شود؛ اما برای افزایش حجم داده‌های ارسالی و افزایش سرعت اینترنت، باید از دیگر ویژگی‌های نور نیز بهره‌مند شد.

اگر امواج نور در زمان انتشار در فیبر نوری به‌صورت مارپیچ در هم تنیده شوند. حول یک مرکز حرکت زاویه‌ای خواهند داشت. از این ویژگی نور می‌توان برای ذخیره‌سازی حجم بیشتری از اطلاعات استفاده کرد؛ اما مشکل آن نبود ماده‌ای در مقیاس نانو با ساختارهای مارپیچی برای تشخیص، دریافت و رمزگشایی اطلاعات ذخیره‌شده در آن است.

به‌تازگی محققان دانشگاه آر. ام. آی. تی استرالیا  (RMIT University) موفق شدند با استفاده از یک تراشه‌ی فوتونی، حرکت زاویه‌ای نور را در مقیاس نانو اندازه‌گیری کنند. این اختراع برای اولین بار به محققان اجازه‌ی ساخت تراشه‌هایی برای دست‌کاری نورهای در هم تنیده شده را می‌دهد.

در تصویر زیر که 2 هزار برابر بزرگ‌تر از نمونه‌ی اصلی است، می‌توان تراشه‌های نانو فوتونی را مشاهده کرد. درست مانند پیکسل در نمایشگر، هرکدام از پیچ‌خوردگی‌های درون تصویر یک واحد از تراشه‌های نانو فوتونی هستند.
 
در صورتی که کاربر بخواهد سیگنال‌های نوری حاوی اطلاعات را برای یک تراشه‌ی فوتوبی ارسال کند، باید به این نکته توجه کند این تراشه به جای الکترون از نور استفاده می‌کند؛ بنابراین باید محل دقیق ارسال امواج مشخص شود در غیر این صورت اطلاعات از بین خواهند رفت.

محققان دانشگاه آر. ام. آی. تی اعلام کرده‌اند که تراشه‌ی نانو فوتونی آن‌ها این مشکل را نداشته و دیگر نیازی نیست کاربر نگران از دست رفتن اطلاعات باشد. همچنین فناوری استفاده شده توسط آن‌ها می‌تواند پهنای باند فیبرهای نوری را تا 6 برابر افزایش دهد. از آنجایی که هر واحد از این تراشه به صورت جداگانه عمل می‌کنند، می‌توان از آن در پردازش‌های موازی و بالا بردن سرعت پردازش، انتقال و دریافت داده‌ها استفاده کرد.

محققان معتقدند با توجه به پیشرفت سریع فناوری نانو در دنیای امروز، هیچ مشکلی برای تولید تراشه‌های نانو فوتونی وجود نخواهد داشت.

_____________________________
1- Royal Melbourne Institute of Technology