تدوین نقشه راه اجرای اینترنت اشیاء

تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۴

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر لزوم تحقق فناوری اینترنت اشیاء از سوی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، از تدوین نقشه راه برای عملیاتی کردن این فناوری در کشور خبر داد.

به گزارش گرداب، پنجمین نشست شورای راهبری طرح اینترنت اشیاء (IoT) با حضور برات قنبری معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، امیرحسین دوایی معاون فناوری و نوآوری این وزارتخانه، مرتضی براری معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمد خوانساری رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

برات قنبری در این نشست با بیان اینکه اینترنت اشیاء (IoT) نه فقط حریم شخصی افراد را، بلکه حریم دولت‌ها را نشانه گرفته است، اظهار داشت: هدف اصلی تشکیل این شورای راهبری، ارائه نقشه راه برای اجرای این طرح در کشور است. لذا هرچه زودتر در این جلسات باید به یک تعریف و نقشه راه واحد برسیم و کار عملی را شروع کنیم.

وی با بیان اینکه در این طرح به دنبال انحصار نیستیم گفت: حضور دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در این طرح لازم است. ما بر لبه تکنولوژی حرکت می‌کنیم و قصد نداریم در این طرح از صفر شروع کنیم؛ بلکه به دنبال استفاده از همه تجربه‌ها و ظرفیت‌های داخلی و خارجی هستیم و در این راستا فعالیت‌های بین الملی را رصد می‌کنیم. در همین حال اطلاع از گروه‌های مطالعاتی اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) در این زمینه ضروری است.

در این جلسه محسن بوشهریان مشاور اجرایی و استراتژی طرح اینترنت اشیاء نیز گفت: سیاست بخش دولتی باید تهیه و آماده سازی زیرساخت‌ها برای ورود بخش خصوصی باشد. چرا که بخش خصوصی به تنهایی توان رقابت با شرکت‌های خارجی را ندارند و کیفیت راه‌اندازی این طرح یکی از موارد مهمی است که باید از سوی حاکمیت به آن توجه شود.

وی ادامه داد:‌ لازم است مجموع پتانسیل دانشی و پژوهشی کشور در این خصوص در شهر هوشمند سازماندهی شوند و تولیدات خود را تست و برای فعالان این بخش ارائه کنند.

همچنین هومن ضرابی مجری طرح اینترنت اشیاء گزارشی از روند پروژه در قالب اهمیت گسترش وسیع طرح اینترنت اشیاء در کشور، زنجیره فناوری‌های نوین در طرح اینترنت اشیاء، سیر تکامل اینترنت همه اشیاء، زنجیره تامین اینترنت اشیاء (مدل مرجع)، مدل مرجع پلتفرم اینترنت اشیاء، سرویس‌های اولویت دار اینترنت اشیاء، راهبرد توسعه و گسترش طرح در ۵ سال، اهمیت اجرای چابک طرح، ۴۰۰ پروژه پایلوت ارتباطات خودرویی در دنیا، نمونه ای از بازه زمانی اجرای پایلوت‌های میدانی، اثربخشی اقتصادی، لیست اقدامات و پروژه‌های پیشنهادی برای اجرا، جهت‌گیری و استراتژی اجرای طرح، فرایند احصاء چشم انداز طرح، را برای حاضران در جلسه ارائه کرد.