Gerdab.IR | گرداب

کاهش مصرف انرژی فناوری وای‌فای

تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۴

گروهی از محققان به نوعی فناوری وای‌فای دست پیداکرده‌اند که مصرف انرژی آن یک ده‌هزارم وای‌فای‌های امروزی است.

به گزارش گرداب، فناوری وای‌فای امروزی انرژی زیادی مصرف کرده و به سرعت باتری ابزارهای هوشمند را خالی می‌کند. گروهی از مهندسین علوم رایانه و برق دانشگاه واشنگتن آمریکا به نوعی فناوری وای‌فای دست یافتند که مصرف انرژی آن یک 10 هزارم وای‌فای‌های امروزی است.

این گروه نام فناوری خود را وای‌فای غیرفعال (Passive Wi-Fi) گذاشته است؛ زیرا برای انتقال امواج، تقریباً هیچ نوع مصرف انرژی ندارد و مصرف انرژی آن حتی از بلوتوث‌های کم‌مصرف هم کمتر است.
یکی از محققین این دانشگاه، گفت: «ما می‌خواستیم ببینیم آیا می‌توان امواج وای‌فای را بدون مصرف کوچک‌ترین انرژی منتقل کرد یا نه؟»

در زمان آزمایش این فناوری، حداکثر برد آن 30 متر بود و می‌توانست با تمام ابزارهایی که در این فاصله بودند ارتباط برقرار کند.

فناوری وای‌فای غیرفعال توانایی انتقال امواج با سرعت 11 مگابیت در ثانیه را داشته و میلیاردها دستگاه مجهز به وای‌فای می‌توانند امواج آن را رمزگشایی کنند. سرعت این فناوری کمتر از بهترین فناوری‌های وای‌فای امروزی است؛ اما از بلوتوث بسیار سریع‌تر عمل می‌کند. این فناوری می‌تواند به کاهش مصرف انرژی باتری تلفن‌های هوشمند و ابزارهای مجهز به اینترنت اشیا کمک کند.

از دیدگاه تعدادی از تحلیل‌گران، این فناوری می‌تواند به یکی از 10 فناوری برتر سال 2016 تبدیل شود.