Gerdab.IR | گرداب

بزرگترین هارد دیسک دنیا

تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

تنها راهکار باقی مانده برای نیاز روزافزون کاربران به فضای ذخیره سازی اطلاعات، استفاده از هارددیسک های جانبی است.

به گزارش گرداب، این افزایش نیاز موجب شده است بزرگترین هارددیسک های موجود در بازار که توسط دو شرکت سی گیت و وسترن دیجیتال تولید می شوند و بین 8 تا 10 ترابایت فضا دارند، دیگر قادر به تامین نیاز کاربران نباشند.

برای رفع این مشکل، شرکت سامسونگ هفته گذشته اعلام کرد، عرضه بزرگترین هارددیسک های بازار موسوم به PM1633a را با 15.36 ترابایت فضای ذخیره سازی، آغاز کرده است. این شرکت در ماه آگوست خبر تولید هاردیسک هایی با حجم نزدیک به 16 ترابایت را اعلام کرده بود.

در 16 ترابایت حافظه می توان حدود سه میلیون فایل صوتی، بیش از چهار هزار فیلم یا در حدود پنج میلیون عکس دیجیتالی را ذخیره کرد.

این هارددیسک تنها 6 سانتیمتر طول دارد و از تراشه فلش«256Gbit (32GB) NAND » بهره می برد که ظرفیت آن برابر تراشه های فلش موجود در بازار است.

در تراشه های NAND سلول های مورد استفاده برای ذخیره سازی اطلاعات در 24 لایه روی یکدیگر قرار می گیرند. اما سامسونگ راهکاری را یافته که می تواند 48 لایه از این سلول ها را در یک نانو ساختار سه بعدی روی هم قرار دهد و در نتیجه ظرفیت تراشه را به دو برابر افزایش داده است.

در هارددیسک جدید سامسونگ 500 تراشه سه بعدی NAND به کار رفته است. این هارددیسک قادر است اطلاعات را با حداکثر سرعت 10 گیگابایت در ثانیه منتقل کند. قیمت این هارددیسک هنوز مشخص نشده است اما قیمت آن هرچه که باشد انتظار می رود با تولید و عرضه انبوه هارددیسک ظرف مدت زمان کوتاهی قیمت آن نیز کاهش یابد.