Gerdab.IR | گرداب

ورود بازی ضد ایرانی "1979" به بازار

تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۵

ضدانقلاب، این بار با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای، تاریخ انقلاب ما را هدف قرار داده‌اند.

به گزارش گرداب، سایت فرافر نوشت: این بار با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای، تاریخ انقلاب ما را هدف قرار داده‌اند.

برای این کار، نوید خوانساری، کارگردان سینمایی بازی‌های GTA  و Max Payne، انتخاب شده است. این بازی به طور کامل به وقایع و حوادث پایتخت ایران، تهران، در سال های 1979 میلادی می ­پردازد و حتی اسم آن نیز ” انقلاب 1979" است. موضوع بازی کاملا مربوط به حوادث سرنگونی شاه و انقلاب می­باشد. این بازی دارای داستان چند مسیره است به گونه­ ای که بازیکن در حین بازی و با توجه به تصمیمات خود مسیر پیشرفت داستان را مشخص می­کند.

در  بخش­هایی از مصاحبه نوید خوانساری با گاردین و نیویورکر آمده است:

«من می­خواهم مردم احساس شور و شوق، و عشق بودن در یک انقلاب را از نزدیک حس کنند، انقلابی که می­تواند یک تغییر ایجاد کند.»

نوید خوانساری در سن 10 سالگی و سه ماه پس از انقلاب اسلامی از ایران به همراه خانواده به کانادا مهاجرت کرده است، تنها خاطرات وی از انقلاب حضور در تظاهرات­ها به همراه پدر بزرگش است.

«من دیدگاه واقع بینانه­ ای از آنچه در آن زمان و مکان اتفاق می افتاد ندارم. برای من به عنوان یک پسر 10 ساله دیدن ماشین­های نظامی در خیابان، دیدن خیل عظیم مردم در محله و منطقه و تظاهرات­های انبوه جذاب و جالب توجه بود»

در 45 ثانیه اول بازی، بازیکنان با تاریخ مختصر انقلاب آشنا می­شوند. بازی حول یک شخصیت اصلی به نام « رضا » می­گردد. رضا یک عکاس خبری جوان است که در روزهای پر سر و صدای انقلاب ایران زندگی می­کند، هنگامی که حکومت پهلوی سرنگون شد و جمهوری اسلامی جایگزین آن گردید. در حالی که رضا نه انگیزه سیاسی دارد و نه انگیزه دینی، با الهام گرفتن از ایده « تغییر » و خشم از مرگ وحشیانه پسر عموی خود به انقلاب می­پیوندد و در نهایت به یک بازیکن کلیدی در موفقیت انقلاب تبدیل می­شود. طرح توسعه بازی بر اساس بحران­های گروگان گیری و روزهای اولیه خشن و مضطرب رژیم جدید است، زمانی که به رضا توسط انقلاب و بهترین دوست او خیانت می ­شود.

(فیلم گیم پلی بازی را می توانید در اینجا ببینید)

در این بازی تیر اندازی اول شخص وجود ندارد و با توجه به رزومه کاری خوانساری در GTA و Max Payne این امر بسیار عجیب است اما طبق گفته وی در این بازی اگر بازیکن در جایی با شلیک دشمن مواجه شد به جای مقابله باید فرار کند که این فرارها بخشی از بازی است. « به نظر من همین موارد می­تواند همان احساس هیجان و معلق بودن را که بازیکن در بازی­های تیراندازی تجربه می­کند القا نماید.»

با توجه به اجازه انتخاب عکس العمل، جواب ها و رفتار رضا در حین بازی و کات سین های بازی، بازیکن می­ تواند بازی را به حالت ­های مختلفی پیش ببرد. بازیکنان همچنین می­توانند به نوارهای صدای امام خمینی گوش کرده و آنها را جمع آوری نمایند و یا از اتفاقات انقلاب عکس بگیرند و صدای هنرمندان ایرانی آمریکایی نوید نگهبان و فرشاد فرجات را بشنوند.

خوانساری در مصاحبه خود با سی ان ان (CNN) بازی 1979 را یک بازی ”دنیای باز" قلمداد می­کند. وی ادامه می­دهد: «شما در این بازی انتخاب خوبی و بدی را در دست خود دارید. شما می­توانید تصمیم بگیرید که در جبهه خوبی مبارزه کنید یا در جبهه شر و رفتار شما در این جبهه‌ها شخصیت شما را می ‏سازد. در واقع شما در یک حادثه واقعی و تاریخی هستید و باید زندگی واقعی خود و تقابل خود را با اتفاقات واقعی به سرانجام برسانید.»

« در نسل جدید به خصوص در غرب و سایر کشورهای دنیا ایران را به عنوان جایی میشناسند که زنان آن محجبه و مردان آن ملا هستند. من برای تغییر این دیدگاه و دیدن سالهای دهه 70 میلادی توسط مردم جهان این بازی را تولید کردم. »

خوانساری در مصاحبه خود با شبکه VOA گفت: «و آخرین فصل باز بازی میتونی یا رضا باشی یا حسن و هر دوتاشون رو میتونی بازی بکنی و این سال 1981 تا 1982 هست در تهران. این داستانی که من دارم مینویسم که درباره یه وقت واقعی در تاریخ ایران بود اون هالیوود هپی اندینگ رو داره؟ من خودم فکر نمیکنم. من فکر میکنم که تاریک ترین روزها در ایران بعد از انقلاب اومد.»

این اظهارنظرها در خصوص معماری ”دنیای باز" در حالی است که  در مورد بازی GTA نیز چنین ادعایی می‌شد. ولی بعد از ساخت بازی معلوم شد که منظور از ”دنیای باز"، دنیای ”اباحه­گر" بوده است که در آن هر کاری مباح دانسته می‌شود. در ظاهر گفته می‌شود که انتخاب ”خوب" و ”بد" را به بازیکن واگذار کرده‌ایم، ولی در واقع ”خوب" و ”بد" جایی در بازی GTA ندارند، چراکه اثری از ”اخلاق" در آن مشاهده نمی‌شود. این بازی به گونه‌ای طراحی شده است که آزار و اذیت مردم و نوامیس آنها باید با سرعت و بدون هیچ ابایی انجام شود.

(فیلم حضور شهید اسدالله لاجوردی به عنوان یک شکنجه گر در بازی را می توانید در اینجا ببینید)

نکته قابل تأمل، طرز تفکر خوانساری و پیام‏هایی است که می‏خواهد از طریق این بازی به مخاطب منتقل کند. برخی از این پیام‏ها به شرح زیر است:

تحت تاثیر جو بودن انقلابیون و اینکه هدف محکمی برای انقلاب خود نداشتند
تبدیل تدریجی انقلابیون به ضد انقلاب به خاطر اقدامات دولت‏های پس از انقلاب
بی‏حجاب بودن انقلابیون زن پیش از انقلاب و ستم شدن به آن‏ها پس از انقلاب
موجه بودن برخی اقدامات گروهک مجاهدین، قبل و بعد از انقلاب
مطرح نبودن اسلامیت انقلاب، قبل از وقوع آن و مصادره انقلاب توسط اسلام‏گرایان
سیاه‏ بودن دوران پس از انقلاب و پشیمانی مردم از انقلاب

در حالی بازی 1979 قرار است فردا (6 آپریل 2016 ، 16 فروردین 1395) از طریق شبکه توزیع دیجیتال Steam روانه بازار شود؛ که  باید دقت کرد که بسیاری از بازیکنان این بازی بعد از دهه 80 و اوایل آن به دنیا آمده‏ اند و اطلاع دقیقی از انقلاب ایران ندارند. آنها ممکن است هر چیزی که در مورد ایران و حوادث آن گفته شود را باور کنند!! باید منتظر شد تا ببینیم مسئولین ما در مقابل این بازی چه اقدامی خواهند کرد و چه راهکاری پیش خواهند گرفت.

*نویسندگان:مصطفی ذاکری نسب-حامد شاطری

منابع: http://inkstories.com/1979RevolutionGame/
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=459274248
http://www.theguardian.com/technology/2013/nov/13/iran-1979-revolution-video-game-kickstarter
http://www.newyorker.com/tech/elements/a-truly-revolutionary-video-game
http://www.sundance.org/projects/1979-revolution-game