Gerdab.IR | گرداب

تبدیل بدن به ابزار هوشمند

تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵

گروهی از محققان ژاپنی در حال تولید نوعی پوست مصنوعی بسیار نازکی هستند که می‌تواند تمام بدن را به ابزار پوشیدنی یا یک نمایشگر تبدیل کند.

به گزارش گرداب، بیشتر ابزارهای هوشمند پوشیدنی مورداستفاده کاربران، حس این فناوری را به آن‌ها منتقل نمی‌کند. هر چه فناوری پوشیدنی سبک‌تر، نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر بوده و شباهت بیشتری به پوست پیدا کند، کاربران تمایل بیشتری به استفاده از آن‌ها خواهند داشت.

گروهی از محققان دانشگاه توکیو ژاپن، نوعی پوست مصنوعی به نام «پوست اورگانیک فوتونی بسیار انعطاف‌پذیر» (UltraFlexible Organic Photonic Skins) تولید کرده‌اند که از یک ‌لایه‌ی بسیار نازک از ال. ای. دی پلیمری (PLED) ایجاد شده است. این ویژگی باعث ایجاد یک‌پوست الکترونیکی شده است که می‌تواند تمام بدن کاربر را به ابزار پوشیدنی تبدیل کند.

این پوست اورگانیک متشکل از تعداد بسیار زیادی ال. ای. دی‌های بسیار کوچک است که می‌توان هر یک از آن‌ها را نماینده‌ی یک پیکسل در نمایشگرها دانست و می‌توان از آن به‌عنوان یک حسگر یا نمایشگری که در هنگام حرکت آسیب نمی‌بیند استفاده کرد. همچنین محققان اعلام کردند که ضخامت این پوست 3 میکرومتر نازک‌تر از لایه‌ی بالایی پوست انسان است.

در نمونه‌ی اولیه ساخته شده از پوست اورگانیک، حسگرهای موجود در سرانگشتان می‌توانست سطح اکسیژن بدن را اندازه گرفته و آن را در پشت دست به‌صورت عدد به کاربر نمایش دهد.

شرکت‌های بسیاری، به‌صورت موازی در حال تحقیق برای تولید، پوست‌های مصنوعی و الکترونیکی هستند. یکی از این شرکت‌های فناوری، چااتیک مون استادیو آمریکا (Chaotic Moon Studios) نام دارد. این شرکت در حال تولید نوعی پوست مصنوعی است که علائم حیاتی کاربر را بررسی کرده و در قالب یک خال‌کوبی موقت روی پوست کاربر نشان می‌دهد.