Gerdab.IR | گرداب

اختصاص بودجه به فناوریهای داخلی نفت

تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

معاون اول رئیس جمهور گفت: قراردادی با ۱۲ دانشگاه معتبر در خصوص تولید فناوری و دانش در حوزه نفتی منعقد شده است که برای اجرای آن باید ۱۲هزار میلیارد بودجه اختصاص یابد.

به گزارش گرداب، اسحاق جهانگیری امروز در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران عنوان کرد: در نگاه کوتاهی که از نمایشگاه اول تا چهارم داشتم، متوجه رشد قابل توجهی از دستاوردها در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی شدم که این جزء افتخارات مهم است.

وی افزود: ما مکلف هستیم ایران را توسعه بدهیم و برای پیشرفت، ضروری است که برنامه ریزی هایی داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته شاخص ها و رشته های مشخصی دارند، گفت: این کشورها بعد از تعیین شاخص هایشان به پیدا کردن مسیرهای بین المللی پرداختند و توانسته اند کشور خود را در مسیر پیشرفت قرار دهند.

به گفته جهانگیری: تاکنون نفت و گاز، محصولات مکانیکی و غیره جزء دارایی های کشور به شمار می رفتند ولی امروز این موارد تنها دارایی های کشور محسوب نمی شوند. در واقع ثروتمندان بزرگ، صاحبان دانش و مغزهائی هستند که از اندیشه های آنان، میلیاردها دلار دارایی و ارزش افزوده به وجود می آید.

وی با بیان اینکه مدتی است که فرهنگ جدیدی در کشور شکل گرفته، گفت: در واقع اکنون به دنبال توسعه علمی و فناوری هستیم زیرا مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارند و تلاش کرده اند تا توسعه علمی و فناوری را زیربنای توسعه کشور معرفی کنند.

معاون اول رئیس جمهور اظهارداشت: توسعه کشور باید متکی بر علم و فناوری باشد که در این زمینه ایران توانایی بسزایی دارد و می تواند به تولید علم و فناوری بپردازد.

جهانگیری تاکید کرد: نیاز است که بیش از گذشته در تولید علم و فناوری به دانشمندان کشور توجه کنیم تا جایگاهشان به رسمیت شناخته شود. همچنین دانشگاه ها باید محترم شمرده شوند و بدانند که می توانند در تولید علم و فناوری نقش مهم و کلیدی را ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه تحریم و اقتصاد کشور، اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان، مسئله اصلی کشور محسوب می شود، عنوان کرد: تمام سطوح کشور به این موضوع مجهز شده اند زیرا اقتصاد مقاومتی که موضوعی مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، در دستور کار دولت قرار گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه پایه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است، گفت: این موضوع در بندهای مختلف سیاست کلی اقتصاد مقاومتی وجود دارد؛ درون زایی، برون گرایی، دانش بنیانی، مردمی بودن و عدالت محور بودن از ۵ رویکرد اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

وی افزود: این ۵ رویکرد متناسب با شرکتهای دانش بنیان است و می توان اقتصاد مقاومتی را توسط شرکت های دانش بنیان به عرصه ظهور رساند.

جهانگیری ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان و تمام جهت گیری ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید متکی به فکر جوانان کشور و قشر تحصیلکرده خوب باشد. این جوانان و این حجم نیروی انسانی تحصیلکرده می تواند به صورت خلاقانه اقتصاد مقاومتی را بر پایه دانش بنیان بودن محقق کند؛ همچنین از سوی دیگر ضروری است که دولت تدابیر دقیقی در این خصوص بیاندیشد.

وی با اشاره به قراردادی با ۱۲ دانشگاه معتبر در خصوص تولید فناوری و دانش در حوزه نفتی گفت: قراردادی با ۱۲ دانشگاه معتبر منعقد شده و قرار است بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار آنان قرار گیرد تا بتوانند فناوری و دانش مورد نیاز در حوزه نفت را که یکی از منابع مهم کشور به شمار می روند تولید کنند.

معاون اول رئیس جمهور اظهارداشت: البته باید بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در این خصوص سرمایه گذاری شود.

وی افزود: همچنین باید تلاش کنیم تا شرکت ها در دیگر رشته های صنعتی کشور به مرحله ای از رشد برسند.

جهانگیری ادامه داد: البته که برای تحقق اقتصاد دانش بنیان، ایجاد زیرساختهایی برای انجام تحقیقات در دانشگاه ها ضروری است و دانشگاه ها باید بتوانند خود را مجهز کنند تا در آینده با تولید دانش و محصولات به مردم خدمات ارائه دهند.

وی افزود: البته آگاه هستیم که تجهیزات دانشگاه ها، فرسوده شده است و باید در تجهیز آزمایشگاه ها و نصب دستگاه های جدید در آزمایشگاه های دانشگاه ها اقداماتی صورت گیرد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه هنوز ما نتوانسته ایم فرهنگ تولید و مصرف ایرانی را در کشور جا بیندازیم، گفت: موضوع مصرف کالای تولید داخل باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود و همه باید در این راستا به تقویت این فرهنگ بپردازند. امیدواریم که امسال چرخ تولید داخلی به حرکت دربیاید تا اقتصاد کشور رونق بگیرد.

وی افزود: ما نیاز داریم رشد اقتصادی بالاتر از ۵ و یا ۶ درصد داشته باشیم تا بتوانیم فارغ التحصیلان را به اشتغال بگیریم. همچنین ضروری است که نظام تعرفه حمایت از تولید داخل در کشور وجود داشته باشد تا محصولات ایرانی به تولید برسد و از سوی دیگر هم باید با قاچاق کالا مبارزه شود.

جهانگیری تاکید کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باید سختگیرانه عمل کنیم تا با مصرف کالای داخلی، این موضوع محقق شود.