Gerdab.IR | گرداب

تجهیز خیابان‌های دبی به LiFi

تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

یک شرکت اماراتی اعلام کرد تا پایان سال میلادی جاری، خیابان‌های دبی را به فناوری لای‌فای مجهز خواهد کرد.

به گزارش گرداب؛ شرکت اماراتی زیرو وان (Zero1) اعلام کرد می‌خواهد تا پایان سال 2016، حدود 100 تیر چراغ‌برق دبی را به لامپ‌های ال. ای. دی مجهز کند. هزینه‌ی ایجاد هر تیر چراغ‌برق تولید شده با این فناوری، تقریباً کمتر از 1 هزار دلار برآورد شده است.

فناوری به کار رفته در تیرهای چراغ برق یاد شده، لای‌فای  (LiFi) نام دارد. در فناوری لای‌فای به جای استفاده از امواج رادیویی، با استفاده از نور لامپ‌های ال. ای. دی، اینترنت ارائه شده و اطلاعات منتقل می‌گردند. سرعت انتقال اطلاعات این فناوری بسیار سریع‌تر از وای‌فای بوده و می‌تواند اطلاعات را با سرعت 224 گیگابایت در ثانیه جابه‌جا کند. این سرعت در حدود صد برابر بیشتر از وای‌فای بوده و هزینه‌ی تولید و ایجاد زیرساخت‌های آن نیز بسیار پایین‌تر است. در فناوری لای‌فای هرکدام از لامپ‌های ال. ای. دی با استفاده از ریزپردازنده‌ای کوچک به یک مسیریابی بی‌سیم تبدیل می‌شود.

زیرو وان توضیح داد هرکدام از ال. ای. دی‌ها می‌توانند به‌عنوان یک «هات‌اسپات لای‌فای» (LiFi hotspots) مورد استفاده قرار گیرند. از طریق انواع لامپ‌های ال. ای.دی با مصارف مختلف می‌توان به اینترنت، استریم ویدئو صدا و بسیاری موارد دیگر دسترسی پیدا کرد.

زیرو وان معتقد است، ارزش بازار جهانی فناوری لای فای تا سال 2021 به 80 میلیارد دلار خواهد رسید و درخواست استفاده از این فناوری به‌صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.

فناوری لای‌فای ویژگی‌های مفید فراوانی دارد. به‌عنوان مثال به علت استفاده از نور برای انتقال اطلاعات، می‌توان از آن در نیروگاه‌های هسته‌ای و فرودگاه‌ها استفاده کرد تا اختلال امواج رادیویی ایجاد نشود. همچنین با استفاده از این فناوری در بیمارستان‌ها می‌توان جلوی آسیب‌رسانی امواج رادیویی به بیماران را گرفت. علاوه بر موارد ذکر شده به علت ناتوانی نور در عبور از دیوار، این فناوری از سطح امنیت و حفظ حریم خصوصی بالایی برخوردار است.

_________________________

1- عبارت LiFi مخفف « Light Fidelity»  بوده و به معنی نور وفادار است.