Gerdab.IR | گرداب

استقرار اولین فرستنده GPS زمین‌پایه ایرانی

تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

اولین فرستنده از طرح تولید و استقرار فرستنده‌های موقعیت‌یاب ایرانی با نام LPS، رونمایی شد، در آینده نیز قرار است که اولین موقعیت‌یاب فضاپایه ایرانی توسط ماهواره‌ در فضا مستقر شود.

به گزارش گرداب،‌ صبح امروز با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از چند طرح فناورانه رونمایی شد. یکی از مهمترین طرح‌ها، "موقعیت‌یاب بومی و زمین‌پایه ایران" بود که با نام LPS رونمایی شد.

این موقعیت یاب، زمین پایه بوده و قادر است کلیه خدمات موقعیت یابی، ناوبری و زمان سنجی کشور را که پیش از این بر پایه GPS (متعلق به آمریکا) بود را ارائه دهد. هم‌اکنون یکی از فرستنده‌های این سامانه که مجموعا 5 فرستنده را در پایان طرح شامل خواهد شد، رونمایی شده و بقیه فرستنده‌ها در آینده تولید و رونمایی خواهند شد.

با توجه به عدم کنترل بر روی دقت، کیفیت و کمیت خدمات موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی و امکان قطع خدمات در مواقع بحرانی از سوی آمریکا، ایجاد یک سیستم بومی با قابلیت اطمینان بالا و جایگزینی سریع، امری "ضروری و فوریت‌دار" بود. بر همین اساس، پروژه سامانه ملی موقعیت یابی و زمان سنجی زمینی پایه ایران (LPS) به عنوان طرحی ملی در دستور کار قرار گرفته و دانشگاه صنعتی مالک اشتر موفق شد در فاز اول، یک فرستنده یک مگاواتی بومی با فناوری نیم سیکل را طراحی و تولید کند.

با تکمیل تمام فازهای این طرح ملی و تاسیس ایستگاه‌های فرستنده پر قدرت این طرح در نقاط مختلف کشور، امکان ارائه خدمات موقعیت یابی، ناوبری و زمان سنجی با استانداردهای جهانی و به صورت ملی ایجاد خواهد شد. با تکمیل این طرح، می‌توان تا حد زیادی استفاده از جی‌پی‌اس را در صنایع مختلف نظامی و غیرنظامی کنار گذاشت و از این موقعیت‌یاب در داخل کشور استفاده کرد.

** موقعیت‌یاب فضاپایه

اما غیر از این سامانه و بنابر اعلام سازمان فضایی، سامانه بسیار مدرن ناوبری و موقعیت‌یابی ملی دیگری که "فضاپایه" است، توسط گروه فضایی شرکت صا ایران (صنایع الکترونیک ایران) به عنوان مجری و مرکز ملی فضایی (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) به عنوان حامی، در دست تولید قرار دارد.

این سامانه که قرار است توسط ماهواره به فضا پرتاب شده و در مدار قرار گیرد،  می‌تواند تلفیقی از خدمات سامانه‌های ناوبری و موقعیت‌یاب GPS، GLONASS و BeiDou را به صورت مشترک برای استفاده در کشور فراهم کند.

کشاورزی دقیق، کنترل ترافیک شهری، ردیابی خطوط انتقال نفت و گاز، خدمات محیط زیست، ناوبری خودروها، مدیریت بحران، خدمات اجتماعی، نقشه‌برداری، شناسایی اهداف ثابت و متحرک، خدمات مسکن و شهرسازی پیشرفته، کنترل امور گمرک و جلوگیری از قاچاق کالا، مهار دقیق آتش‌سوزی، خدمات کشتیرانی و بنادر، هواشناسی دقیق و . . . از جمله خدماتی است که در صورت ارسال این ماهواره به فضا و قرار گرفتن سامانه در مدار، به کشور ارائه خواهد شد.

طبق اعلام مسئولان، راه‌اندازی سامانه ناوبری و موقعیت‌یابی ملی فضایی در سال جاری و طی سه فاز انجام خواهد شد که در فاز اول 15 ایستگاه شبکه کورس و دو دیتاسنتر برای جمع‌آوری اطلاعات موقعیتی دقیق به صورت آزمایشی در تهران راه‌اندازی خواهد شد. پس از اجرایی شدن فاز اول در تهران، فاز دوم طرح در کلان‌شهر‌ها پیاده‌سازی شده و در فاز سوم کل کشور تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت.

در صورتی که این ماهواره به فضا پرتاب شده و موقعیت‌یاب بومی و فضاپایه ایران عملیاتی شود، در وهله اول امنیت فضای ناوبری، موقعیت‌یابی و سنجشی کشور بومی شده و به‌طور کامل ایرانی می‌شود و در وهله دوم، در حوزه نظامی نیز این ماهواره می‌تواند دقت موشک‌های ایرانی از جمله کروز و بالستیک را تا حد خطای چند سانتی‌متر کاهش دهد.

از جمله دیگر استفاده‌های این سامانه موقعیت‌یاب که می‌تواند در حوزه نظامی، توان ایران را به شکل قابل توجهی افزایش دهد، استفاده از این تکنولوژی در هدایت پهپادها است که البته برای انجام ماموریت‌های محدود داخلی، به‌نظر می‌رسد همان یک ماهواره و سامانه موقعیت‌یاب کفایت کند اما برای انجام ماموریت‌های مستشاری و برون‌مرزی، نیاز به ارسال ماهواره‌های دیگر به فضا است که می‌تواند در فازهای بعدی عملیاتی شود.

در ذیل، تصاویر اولین فرستنده LPS ایرانی (زمین‌پایه) را ببینید:

انتهای پیام/