Gerdab.IR | گرداب

سیما فردوسی در گفت و گو با گرداب:

معتادین به فضای مجازی قدرت ارتباط با جامعه را از دست می دهند/ چرایی استفاده بی‌رویه از شبکه های اجتماعی

تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

یک روانشناس گفت: افراد وابسته به فضای مجازی به درجه ای می رسند که دیگر حتی حوصله یک مکالمه کوتاه و یا تاب مقاومت در جمع را ندارند و این از آثار بسیار جدی استفاده از فضای مجازی است.

گروه فرهنگ و جامعه گرداب؛ سیما فردوسی روانشناس خانواده در گفت و گو با گرداب با اشاره به استفاده از شبکه های مجازی و تاثیرش بر مسائل روحی و روانی افراد گفت: استفاده از شبکه های مجازی باتوجه به رواج آن، به شکل افراطی که امروز در جامعه وجود دارد، دارای تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت است.

وی تصریح کرد: جذب شدن و پناه بردن افرادی که برای آن ها امکان دوست یابی در فضای حقیقی فراهم نیست، از جمله آثار کوتاه مدت فضای مجازی است که متاسفانه موجب می شود حس مسرت و خوشحالی به کاربران دست بدهد.

این روانشناس خانواده با اشاره به تاثیرات بلندمدت فضای مجازی بر روح و روان انسان ها اظهار داشت: وابستگی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی نکته ای بسیار خطرناک است که در صورت ادامه، باید این افراد  برای حل مشکل خود از روانشناسان کمک بگیرند؛ چرا که در صورت وابستگی به فضای مجازی، ممکن است مشابه اتفاقاتی که در مغز یک بیمار معتاد به مواد مخدر رخ می دهد، برای این فرد هم اتفاق بیفتد.

وی بیان داشت: در صورت ادامه این مسیر وابستگی فرد به فضای مجازی افزایش یافته و ایجاد لذت بیشتری می کند و در نهایت به ایجاد فکر معیوب منجر خواهدشد. استفاده بی رویه از فضای مجازی بر تمرکز، دقت و توجه تاثیر مخرب می گذارد چرا که کاربر را از فضای حقیقی دور کرده و به مرور فرد قدرت انجام مهارت های اجتماعی را از دست می دهد.

فردوسی با تاکید بر این نکته که افراد وابسته به فضای مجازی در روابط اجتماعی ضعیف عمل می کنند، ادامه داد: این افراد به درجه ای می رسند که دیگر حتی حوصله یک مکالمه کوتاه و یا تاب مقاومت در جمع را ندارند و این از آثار بسیار جدی استفاده از فضای مجازی است.

وی ادامه داد: توصیه می کنم انسان ها از هرچیزی به اعتدال استفاده کنند. با این وجود متاسفانه جوانان در استفاده از شبکه های اجتماعی حد اعتدال را رعایت نمی کنند طوری که ارتباطات حقیقی آن ها مختل می شود. حتی امروز بسیاری از مسائل مربوط به وظایف اجرایی مردها و زن ها مختل شده است.

این روانشناس خانواده با اشاره به علت روی آوردن مردم به فضای مجازی گفت: عده ای که تنهایی زیادی دارند و در روابط خانوادگی با مشکل روبرو هستند، به این فضاها وارد می شوند. در واقع جوان و میانسال ندارد. همچنین افرادی که در خانواده ها با مشکلات عاطفی روبرو هستند هم در معرض این خطر قرار دارند.

وی افزود: تنوع طلبی یکی دیگر از دلایل روی آوردن مردم به شبکه های اجتماعی است. هیجان مصرف کنندگان بی رویه فضای مجازی، افزایش پیدا می کند و خیلی از افراد متصورند که این امر آسیب هایی جدی به مغز وارد می کند.

فردوسی در پایان با بیان اینکه کسانی که در دوران کودکی بیش فعال بودند، به دلیل هیجان خواهی بالای خود از این شبکه ها بیشتر استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: طلاق، تنهایی و مشکلات عاطفی از معضلات اجتماعی استفاده از شبکه های اجتماعی است. فضای مجازی سرگرمی سالمی نیست و اشتباه رفتن در این مسیر می تواند در آینده برای انسان ها خطرناک باشد.