Gerdab.IR | گرداب

ساخت ربات خورشیدی در کشور

تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵

مهندسان یک شرکت دانش بنیان با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، ست‌های آموزشی مکاترونیک تولید می‌کنند که طرح تولید ربات خورشیدی یکی از بخش‌های این طرح به شمار می‌رود.

به گزارش گرداب، تامین بخشی از سرمایه لازم جهت تولید مجموعه‌های آموزشی مکاترونیک و صادرات بخشی از آن به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی هدف اصلی حمایت از این طرح محسوب می‌شود.

امید بارزی، مدیر عامل شركت دانش بنیان تولیدکننده ست آموزشی مکاترونیک که به عنوان یک وسیله کمک آموزشی در زمینه‌های مکاترونیک، الکترونیک، مکانیک، کنترل و اتوماسیون استفاده می شود،گفت: این مجموعه طبق استاندارد جهانی مسابقات مکاترونیک (World Skills) ساخته شده است که یک پروسه کامل از یک خط تولید کارخانه را شبیه‌سازی می‌کند .تمامی ایستگاه‌های این مجموعه هم به صورت جداگانه و هم به صورت پیوسته می‌توانند کار کنند.

وی با اشاره به اینکه تمامی قطعات این مجموعه با توجه به درخواست کارفرما قابل تغییر است، افزود: سیستم کنترلی این مجموعه به این شکل است که ایستگاه توزیع قطعات را از داخل انباره خارج می‌کند و آنها را با استفاده از بازوی چرخان پنوماتیکی خود به ایستگاه تست منتقل می کند. در این ایستگاه قطعات از لحاظ جنس و ارتفاع تست می شوند و قطعات معیوب از پروسه خارج و قطعات سالم به ایستگاه جداسازی منتقل می شوند. همچنین در این ایستگاه قطعات با توجه به جنس و رنگی که دارند در قسمت‌های مختلف جداسازی می شوند.

بارزی با بیان اینکه سیستم های آموزشی ماژولار ( میکرو FMS یا FMS ) از چند بخش اساسی نظیر بخش کنترل، مکانیک، پنوماتیک و الکترونیک ساخته شده و مجموعه‌های ماژولار به عنوان رویکرد جدید طراحی، تمامی اجزای تشکیل دهنده به صورت ماژول‌های متمایز طراحی شده‌اند، گفت: سیستم‌های آموزشی ماژولار شامل عناصری هستند که به راحتی قابلیت افزایش ظرفیت و گسترش را دارا هستند.

وی افزود: این ماژول‌ها به راحتی به هر نقطه دنیا انتقال یافته و به یکدیگر اضافه می‌شوند تا یک سیستم‌های آموزشی کامل را در کنار هم بوجود آورند. این سیستم‌ها به آسانی به روز رسانی می‌شوند و به دلیل برخورداری از اجزاء استاندارد در مقایسه با سیستم‌های آموزشی غیرماژولار بسیار سریعتر، ارزان‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند.

وی با اشاره به اینکه طرح تولید ربات خورشیدی یکی از بخش‌های این طرح به شمار می رود، تصریح کرد: این ربات یک ربات خورشیدی است که انرژی خود را کاملا از محیط تامین خواهد کرد و با استفاده از فناوری پردازش تصویر، قطعات مشخص شده را دنبال کند. این ربات با اهداف آموزشی طراحی شده است، به گونه‌ای که تمامی قسمت‌های این ربات قابلیت کنترل با رایانه‌های شخصی را داشته و به صورت آنلاین می‌توان به آن دستورات را ارسال و دریافت کرد.

بارزی تولید ربات صنعتی پالاتایزر را یکی دیگر از بخش های این طرح نام برد و خاطرنشان کرد: ربات‌ها می توانند با توجه به نوع ابزار کار نصب شده بر روی آنها برای کارهای گوناگونی نظیر جوش نقطه‌ای، جوشکاری با گاز، جابجايی مواد، ماشينکاری و... مورد استفاده قرار بگيرند. با توجه به اينکه طبق آمارهای ارائه شده توسط فدراسيون بين المللی رباتيک (IFR) ۳۵ درصد کاربرد ربات‌های صنعتی در بخش جابجايی مواد است، توليدکنندگان ربات‌های صنعتی تصميم به طراحی و توليد ربات‌هايی با ويژگی های مکانيکی و کنترلی ويژه برای کاربرد جابجايی مواد گرفتند.تا بازارهای هدف را به صورت کامل‌تر و کاربردی تر پوشش دهند .

وی خاطرنشان کرد: از جمله این نوع ربات‌ها ، ربات چهار درجه آزادی پالاتایزر است. با توجه به کاربرد بالای این نوع از ربات‌ها در صنعت و توجیه اقتصادی تولید آنها، طراحی، ساخت و تولید این نوع از ربات‌ها با هدف پوشش نیاز صنایع داخلی در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

بارزی درباره بازار مصرف مجموعه‌های آموزشی مکاترونیک گفت: با پیشرفت روز افزون صنعت در زمینه اتوماسیون صنعتی و نیاز صنایع و کارخانجات به استفاده از تجهیزات با سرعت و دقت بالاتر، استفاده از سیستم کنترل PLC روز به روز در حال افزایش است. در همین راستا، این محصولات در صنایع مختلف برق و الکترونیک، نفت و گاز، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، مراکز فنی و حرفه‌ای و انجمن های علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به صادرات ۱۰۰ هزار دلاری این مجموعه آموزشی به کشور چین گفت: دانشگاه های معتبر ایران از جمله خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت، شیراز و فنی شمسی پور از مشتریان اصلی این مجموعه آموزشی محسوب می شوند که تاکنون چندین نمونه از آن را خریداری کرده‌اند.