Gerdab.IR | گرداب

ممانعت از حراج ذخایر ژنتیکی کشور در اروپا

تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۵

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: تصویب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی گامی مهم در حفظ ثروت ملی کشور است و باعث می شود از حراج این ذخایر در اروپا جلوگیری شود.

به گزارش گرداب، مصطفی قانعی در خصوص گزارشی مبنی بر حراج ذخایر ژنتیکی کشور در اروپا، بیان کرد: تنها راه جلوگیری از حراج ذخایر ژنتیکی تصویب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی در دولت و مجلس است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: ستاد، پیش‌نویس قانون حمایت از ذخایر ژنتیکی را با هدف پیشگیری از هدر رفت و سرقت ذخایر ژنتیکی که بسیار ارزشمند و گرانبهاست تهیه کرده ولی هنوز به تصویب دولت و مجلس نرسیده است.

وی تصریح کرد: مساعدت دولت در تسریع تصوب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی مهم ترین راهکار برای حفظ این ذخایر ارزشمند کشور است.

به گفته قانعی، طبق این قانون، افراد خاطی باید مجازات شوند ولی به دلیل عدم تصویب آن، هیچ برخوردی با خاطیان صورت نمی گیرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر دولت، قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی را بر ای اصلاح پاره ای از نقایص موجود در آن، دوباره از مجلس پس گرفته و در حال بررسی و اصلاح آن است که امیدواریم هر چه زودتر این قانون به تصویب برسد.

چندی پیش خبری مبنی بر اینکه یک شرکت اروپایی تهیه و فروش زهر و سم جانوران در فهرست خود فروش زهر ۳ گونه از مارهای کمیاب ایران و یک گونه عقرب ایرانی را به حراج گذاشته است.