نباید فراموش کرد که دشمن هم سرمایه مادی خویش را بسیج کرده تا جوامع اسلامی را دچار فروپاشی کند و برای ایران اسلامی برنامهریزی منسجمی را دنبال میکند.
به گزارش گرداب، روزنامه «جوان» در یادداشتی از «حسن رشوند» نوشت:
پنجم مردادماه سالروز فتح آندلس به دست مسلمانان در سال 92 هجری ـ قمری است؛ فتحی که ذرهذره بررسی پیروزی و شکست آن میتواند برای امروز مسلمانان در هر نقطهای از سرزمینهای اسلامی درسآموز باشد.
در سال 92 هجری، مسلمانان تحت فرماندهی «طارق بن زیاد» حرکت برای فتح آندلس را آغاز کردند و در فاصله چهار سال، پیروزی را در سرزمینی که امروز دو کشور اسپانیا و پرتغال را در خود جای داده است، رقم زدند. کاری که مسلمانان برای پیروزی در آن روز انجام دادند امروز نیز میتواند صرفنظر از فتح جغرافیایی کشورها، درس و روشی باشد برای مواجهه در شرایط سخت و رویارویی با دشمنانی که با همه ابزارها آمدهاند تا مسیر حق را منحرف کنند. اینکه فرمانده جوان عملیات فتح آندلس پا به سرزمین ناشناختهای بگذارد و برای ایستادگی تا پای جان سربازانش، کشتیهای حامل سربازان و آذوقههای آنها را آتش زده و امید ظاهری نیروی رزمنده این جنگ نابرابر را ناامید کند و تنها راه پیروزی را ایستادگی در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح از تجهیزات و ساز و برگ نظامی روز اعلام کند، فقط از یک انسان معتقد به آرمانها بر میآید.
طبیعی است نیروی معتقد به هدف مقدس، آرمانهای خود را فراتر از دستیابی به اهداف کوچک میپندارد و هر حرکت هدفمند برای رسیدن به این آرمانها را با وجود درک از سختیهای پیشرو، دنبال خواهد کرد. اما چه شد که در فاصله 8 قرن سیادت مسلمانان پیروز در چنین عرصهای، آنان سر تسلیم در مقابل رقیب و دشمن خود فرود آوردهاند؟ برخی رفتارهای مسلمانان پس از فتح آندلس نیز آموزنده بود و همین رفتارها بود که منجر به گرایش مردم آن سرزمین به اسلام گردید.
رفتارهایی از جنس اینکه مسلمانان پس از پیروزی، مسیحیان و یهودیان این سرزمین را تضمین کرده و با گرفتن جزیه و خراج اسلامی، آنها را در پناه خود در آوردند، باعث شد در سایه همین تفکر منطقی و متمدنانه، بنیانگذاران تمدن نوین اروپایی چون «دکارت» از پاریس با پای پیاده تا «طلیطله» را پیموده تا در مدارس عربی «طلیطله» با زبان عربی آشنا شود و از جهالت قرون وسطیای اروپا رهایی یابد. اما دوران تلألؤ مسلمانان در آندلس زود سپری شد و مسیحیانی که بنای دشمنی با مسلمانان را گذاشته بودند برای باز پسگیری آندلس یک راهبرد سه مرحلهای را طراحی و اجرا نمودند. در مرحله اول، تبلیغ و ترویج افکار و اندیشههای مسیحیت با هدف ایجاد تزلزل در عقاید جوانان مسلمان و سست نمودن آنان در پایبندی به احکام دینی در دستور کار قرار گرفت و در مرحله دوم؛ با نفوذ در امر حیاتی و مهم تعلیم و تربیت جوانان مسلمانان از طریق گرفتن امتیاز باز کردن مدارس مجانی با هدف تعلیم مطالب انحرافی و القای شبهات در جوانان مسلمان و در گام سوم؛ با توسعه روابط تجاری با مسلمین با هدف ترویج فساد و بیبندوباری در زمامداران و به ویژه جوانان مسلمان آندلس، چنان فضایی را ایجاد کردند که همچون موریانه پایههای حکومت مسلمانان در این منطقه سست شد و حکومت 770 ساله مسلمانان در این منطقه استراتژیک و پل ارتباط با دنیای غرب فروپاشید.
نتیجه مراحل سهگانه مذکور که جملگی در یک راهبرد اساسی برای فروپاشی آندلس اسلامی و خارج کردن این سرزمین از دست مسلمانان خلاصه میشد، تخدیر افکار و اندیشههای مسلمانان بود. امروز اگر از سر تأمل به روند فروپاشی حکومت مسلمانان در آندلس نگریسته شود میتوان آنچه در آن مقطع رخ داد را در جای جای سرزمینهای اسلامی مشاهده کرد. آن روز میگساری در میان مردم عیاش آندلس از حالت خفا به یک عمل عمومی و علنی تبدیل شد و جوانان میگسار و بیبند و بار، روش پدران خود را حقیر شمرده و آنان را نادان و دور از تمدن میخواندند و لباس ساده خود را که نشان متانت و پاکی بود از تن برون کردند و جامه وابستگی، خودباختگی در غیریت و بیحیایی را بر تن کردند و دختران زیبای اروپایی مأموریت یافته بودند تا جوانان مسلمان را دلربای ظواهر فریبنده خویش کنند و جوان مسلمان تا نیمههای شب در مهمانخانههای فساد سرگرم گناه بودند، همه و همه زمینه فروپاشی نظام اسلامی در آندلس را فراهم کرد و تکتک نسخههای آن زمان، امروز با گذشت 15 قرن در جوامع اسلامی پیادهسازی میشود.
آنچه امروز در کشورهای خوابیده روی سرمایههای نفتی در حوزه خلیج فارس یا کشورهای اسلامی جذاب برای توریسمهای اروپایی و غرب که جهت عیاشی و خوشگذرانی روانه این سرزمینها میشوند، علائم یک شکست مهیب از نوع شکست مسلمانان در مقابل دنیای غرب است که آن روز جامعه اسلامی آندلس را از درون تهی کرد و امروز نوک پیکان خود را به سمت جوامع نیمهمدرن عصر حاضر در جوامع اسلامی نشانه گرفته است.
هشدار رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس دهم در خرداد امسال، با این عنوان که «ولنگاری و بیاهتمامی در امر فرهنگ وجود دارد؛ چه در تولید کالای فرهنگی مفید که کوتاهی میکنیم، چه در جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر که کوتاهی میکنیم» نشان از آن دارد که جنگ فرهنگی غرب در سال 869 قمری با شکست مسلمانان در آندلس پایان نیافته است و همان راهبردهای سه مرحلهای مسیحیانی که با ایجاد تزلزل در عقاید جوانان و سست کردن آنان در پایبندی به احکام دینی در دستور قرار گرفته بود و با نفوذ در امر حیاتی تعلیم و تربیت جوانان مسلمان باعث انحراف در مسیر تربیت آنها با آموزههای اسلامی شده بودند و یا با توسعه روابط تجاری و قراردادهای اقتصادی زمینه طمع و فساد را در مسلمانان فراهم آوردند، امروز هم همان سه راهبرد دقیقاً دنبال میشود.
اینکه مقام معظم رهبری از وضعیت تدریس زبان انگلیسی آن هم در مهدهای کودک احساس نگرانی میکنند یا میفرمایند «گاهی اوقات مشکلات فرهنگی موجب شده که من شب خوابم نبرده» و برای برونرفت از این مشکلات، میفرمایند «تولید کالاهای فرهنگی سالم در زمینههای مختلف و جلوگیری از تولید کالاهای مضر فرهنگی، جزو کارهای اساسی است» نشان از آن دارد که میتواند آندلسی کردن جامعه ایران یک خطر جدی باشد. امروز هر سه مرحله اندلسی کردن جامعه ایران در دستور کار غرب قرار گرفته است.
از همین منظر است که رهبر عظیمالشأن انقلاب در نحوه مواجهه با دنیای غرب، علاوه بر صیانت کشور به ویژه جوانان از افتادن در دام پدیدههای فساد اخلاقی، نگران نوعی نفوذ دشمن از بستر اقتصادی در قالب روابط تجاری و انعقاد قراردادهای اقتصادی هستند، چرا که تجربه گذشته ثابت کرده است در صورت بیتوجهی به این مقولات مهم، سرنوشتی جز فروپاشی نظام سیاسی از نوع آندلس برای هر کشور با هر ظرفیتی دور از انتظار نیست.
نباید فراموش کرد که دشمن هم سرمایه مادی خویش را بسیج کرده تا جوامع اسلامی را دچار فروپاشی کند و برای ایران اسلامی برنامهریزی منسجمی را دنبال میکند. اینکه «مرداک» یهودی سرمایهگذار اول رسانهای دنیا با صراحت اعلام میکند باید کاری کنیم پدیدهای به نام حجاب جایگاهی در بین زنان ایرانی نداشته باشد و پایین کشیدن روسری زنان یک مفهوم را در ذهن متبادر میکند که دشمن با همه توان برای فروپاشی نظام اخلاقی ایران در تلاش است و خطر آندلسی کردن جامعه ایران، یک خطر جدی است.
در مطالب گذشته (1+2+3) ، به تعریف تهاجم فرهنگی، تفاوت آن با تبادل فرهنگی، بیانات مقام معظم رهبری در این باره و عوامل انحطاط حکومت اسلامی اندلس و یکی از عوامل این اتفاق اشاره شد. در مطلب حاضر به تشریح دو عامل دیگر سقوط آندلس توضیح داده می شود.
در مطالب گذشته به تعریف تهاجم فرهنگی، نظر مقام معظم رهبری و سایر تحلیل گران درباره روش اندلسی تهاجم فرهنگی و عوامل انحطاط حکومت اسلامی اندلس اشاره شد. در مطلب حاضر به آخرین عامل سقوط آندلس یعنی "رواج گسترده مفاسد اخلاقی" پرداخته می شود.