ظهور مجدد شمعون 2 و حمله به مؤسسات عربستان

ظهور مجدد شمعون 2 و حمله به مؤسسات عربستان
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

گزارش‌ها، حاکی از آن است که ویروس شمعون 2، پس از ظهور مجدد، تعدادی از مؤسسات عربستان سعودی را مورد حمله قرار داده است.

به گزارش گرداب، بدافزار شمعون بر اساس ادعای سعودی‌ها، پیش از این نیز، شرکت‌های نفتی و برخی سازمان‌های این کشور را مورد حمله قرار داده بود. حال مقامات امنیتی عربستان، مدعی شده‌اند که نسخه‌ی دوم این بدافزار، قدرتمندتر از گذشته، بازگشته است و در حال آلوده کردن سازمان‌های عربستان سعودی است. از جمله سازمان‌های مورد حمله قرارگرفته، می‌توان به وزارت کار این کشور و برخی شرکت‌های تولیدکننده‌ی محصولات شیمیایی، اشاره کرد.

این ویروس، پیش از این نیز، در سال 2012، هزاران رایانه، متعلق به شرکت نفت آرامکو عربستان را آلوده کرده بود. حال، به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان، همین امر، سبب انتشار هشدار سراسری دولت عربستان، برای مؤسسات و شرکت‌های این کشور، در مورد امکان هدف قرار گرفتنشان توسط شمعون 2، شده است.

سخنگوی وزارت کار عربستان، این حملات را به طور رسمی تائید نموده و در ادامه افزود، وقایع رخ داده، به اطلاعات این نهاد، خدشه‌ای وارد نکرده است. طبق اعلام وزارت کار عربستان، صندوق توسعه منابع انسانی این سازمان نیز با حملاتی مواجه شده، اما این یورش‌ها، تأثیر چندانی بر فعالیت‌های صندوق، نداشته است.

شرکت صنایع شیمیایی سدارا (Sadara)، اخیراً، بروز یک اختلال موقت در شبکه‌هایش را تائید نموده است. برخی شرکت‌های وابسته به آرامکو، شرکت نفتی مشترک عربستان و آمریکا، نیز، مجدداً هدف حملات سایبری شمعون 2 قرارگرفته است.
بر اساس گزارش منابع غیررسمی، برخی شرکت‌های مستقر در شهر صنعتی جبیل عربستان نیز، به تازگی، اختلالاتی را در شبکه‌های خود، تجربه نموده‌اند. این مؤسسات، در تلاش برای جلوگیری از بروز خسارات بیشتر از سوی بدافزار شمعون، اقدام به قطع موقت شبکه‌های خود کرده‌اند.

مقامات وقت عربستان و برخی مؤسسات امنیتی، در سال 2012، ایران را متهم اصلی وقوع حملات شمعون اعلام کردند و مدعی شدند که ایران مسئول اصلی وقوع این حملات است. حال، طبق ادعای آدام میرز (Adam Meyers)، معاون ارشد شرکت امنیتی کرود استرایک (CrowdStrike)، حملات سال 2016 نیز، توسط هکرهای ایرانی، هدایت شده است.

وب گاه الشرق الاوسط در گزارشی درباره آمادگی عربستان برای مقابله با حملات سایبری نوشت:
وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که امنیت اطلاعات، یکی از اولویت های این کشور است. همچنین سامانه های اطلاعاتی عربستان توانایی این را دارند که با هرگونه حملات الکترونیک مقابله کنند.
ابراهیم المعیقل، مشاور وزیر خارجه عربستان نیز خاطر نشان کرد حملات سایبری علیه موسسات این کشور در حال افزایش است و دولت و وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را برای ارتقا و تقویت راهبردهای امنیتی در پیش گرفته اند و آمادگی امنیتی کشور را در همه زمان ها بالا می برند.
شایان ذکر است وزارت امور خارجه، مرکز ملی امنیت سایبری و وزارت کشور عربستان، برای ارتقای امنیت سایبری در عربستان سعودی، تلاش می کنند.