رایانه ای به اندازه یک کف دست

رایانه ای به اندازه یک کف دست
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵

شرکت ایسوس هم به جمع سازندگان رایانه های کوچک پیوست و بدین منظور برد الکترونیکی عرضه کرده که قابلیت پخش ویدئوهای با کیفیت بالا را داراست.

به گزارش گرداب، برد الکترونیکی یاد شده Asus Tinker Board نام دارد و با پرداخت ۵۷ دلار در انگلیس و اروپا قابل خریداری است.
مشهورترین مدل از این نوع رایانه های جیبی که در قالب یک برد الکترونیکی طراحی شده اند Raspberry Pi 3 Model B نام دارد که به قیمت حدود ۴۰ دلار به فروش می رسد.

در این برد کوچک از پردازنده گرافیکی Mali-T764 GPU استفاده شده که پخش ویدئوهای فوق دقیق و از جمله ویدئوهای کدگذاری شده با استاندارد H.265 را ممکن می کند. پردازنده اصلی این برد Rockchip RK3288 است که هشت هسته ای و ۱.۸ گیگاهرتزی است.

۲ گیگابایت رم، بلوتوث ۴، ۴ پرت یو اس بی ۲، یک خروجی HDMI، پرت میکرواس دی و سازگاری با شبکه های وای‌فای از جمله ویژگی های این رایانه کوچک است. مهمترین مزیت این محصول نسبت به رقیبش Raspberry Pi Model 3 B رم بیشتر است، زیرا Raspberry Pi Model 3 B تنها یک گیگابایت رم دارد. البته نصب طیف گسترده ای از سیستم عامل ها مانند دبین لینوکس و نرم افزار چندرسانه ای Kodi هم بر روی آن ممکن است. برای راه اندازی این رایانه کوچک به تنها یک منبع برق ۵ ولتی و ۲ آمپری نیاز است.