فیس بوک در خفا به دنبال طراحی رابط مغز و کامپیوتر است

فیس بوک در خفا به دنبال طراحی رابط مغز و کامپیوتر است
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵

این‌گونه به نظر می‌رسد که تحقیقات و پژوهش‌های انجام گرفته در ارتباط با مغز انسان در طول این سال‌ها نتایج و پیامدهای مثبتی داشته‌اند و دانشمندان موفق شده‌اند گوشه‌ای از فعالیت‌های پیچیده مغز را رمزگشایی کنند. همین موضوع باعث شده است تا شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری که روزگاری آن‌ها را به واسطه تلاش‌هایشان در حوزه نرم‌افزار و اینترنت می‌شناختیم به این حوزه از علم علاقه‌مند شوند. فیسبوک از جمله این شرکت‌ها است.

به گزارش گرداب، فیسبوک به دنبال آن است تا یک تیم تحقیقاتی از دانشمندان علوم اعصاب را در ارتباط با ساخت تجهیزات واسط مغز و کامپیوتر استخدام کند. این شرکت به دنبال طراحی فناوری پیشرفته‌ای است که به کاربر اجازه دهد بی آن‌که به تایپ کردن نیازی داشته باشد تنها با فکر کردن مطالب خود را در فیسبوک قرار داده و با دیگران به اشتراک قرار دهد. در ادامه به دنبال دست‌یابی به فناوری لمس مجازی اجسام است.

بر همین اساس به دنبال جذب استعدادهای برتر در حوزه‌های مختلف است. افرادی که به فیسبوک کمک کنند تا رابط مغز و کامپیوتر (BCI) سرنام Brain-Computer Interface را طراحی کند. فیسبوک در شرایطی به دنبال دستیابی به این فناوری است که مدیرعامل این شرکت ادعا کرده بود فیسبوک در مقطع کنونی در حال کار روی چنین چیزی نیست. اما آگهی منتشر شده از سوی واحد B8 خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.


فیسبوک واحد معروفی به نام واحد Building 8 دارد که عموما از اصطلاح B8 برای توصیف آن استفاده می‌شود. واحدی که هم‌طراز با واحد Google’s X division  و Amazon’s Lab126 است. این واحد در حال استخدام افرادی در حوزه‌های عصب‌شناسی، تصویربرداری عصبی (سلول‌های عصبی)، فناوری همگن‌ساز فراصوتی (Ultrasonic)، پردازش‌گرهای سینگالی، مهندسی پزشکی، مهندسی برق، علوم کامپیوتر و فیزیک است. این گروه تحقیقاتی با هدف تعامل و تبادل اطلاعات با موسسات علمی، دانشگاهی و همچنین استارت‌آپ‌های کوچک و بزرگ کار خود را آغاز خواهند کرد.



 فیسبوک یک برنامه‌ریزی بسیار فشرده و دقیق را به مرحله اجرا در آورده است تا در کوتاه‌ترین زمان (دو سال) ممکن این فناوری‌ها را طراحی کند. در همین ارتباط این شرکت یک آگهی استخدام با عنوان فرصت‌های شغلی را منتشر کرده است. در این قرارداد آماده است که افراد مذکور به مدت دو سال در پیشبرد این پروژه با فیسبوک همکاری خواهند داشت.

در این آگهی آمده است که اعضا این تیم در زمینه طراحی و پیاده‌سازی فناوری‌های فوق پیشرفته‌ای همچون واسط مغز و کامپیوتر، تصویربرداری‌های غیرتهاجمی عصبی و الگوریتم‌های پردازش سیگنال‌ها در قالب یک زیرساخت محاسباتی و ارتباطی با یکدیگر کار خواهند کرد. این طرح همسو با اهداف مدیرعامل این شرکت است. مارک زاکربرگ چندی پیش گفته بود: «علاقه‌مند هستم درباره چگونگی عملکرد مغز انسان و توانمندتر کردن آن اطلاعات بیشتری به دست آورم. من علاقه زیادی به تله‌پاتی دارم. من بر این باور هستم که در آینده انسان‌‌ها این توانایی را به دست خواهند آورد تا افکارشان را برای یکدیگر ارسال کنند.» فیسبوک در شرایطی به دنبال پیاده‌سازی چنین طرحی است که در حال حاضر نیز نمونه‌های مشابهی از رابط‌های مغز و کامپیوتر به شکل تجاری تولید شده‌اند و تعدادی از آن‌ها روی حیوانات نیز آزمایش شده است. اما بدون شک این تلاش‌های فیسبوک باعث خواهد شد تا نسل جدیدی از تجهیزات الکترونیکی تولید شوند.

منبع: شبکه