افزایش بودجه سایبری اف‌بی‌آی توسط ترامپ

افزایش بودجه سایبری اف‌بی‌آی توسط ترامپ
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶

در طرح بودجه پیشنهادی ترامپ، اف‌بی‌آی 61 میلیون دلار بیشتر برای مقابله با جرایم سایبری و عبور از رمزنگاری دریافت می‌کند.

به گزارش گرداب، طرح بودجه دولت فدرال که دونالد ترامپ پیشنهاد کرده است، بودجه اف‌بی‌آی و دادگستری را در سال مالی 2018 به میزان 61 میلیون دلار افزایش می‌دهد تا به نحو بهتری به ردیابی ارتباطات تروریستی و مقابله با مجرمان سایبری بپردازند.
 
 
در طرح بودجه آمده است: «اف‌بی‌آی منابع خود را به کادر برجسته عوامل ویژه و تحلیلگران اطلاعاتی اختصاص می‌دهد و همچنین 61 میلیون دلار بیشتر برای مقابله با تروریسم و سرویس‌های جاسوسی بیگانه و تهدیدات سایبری و حل و فصل خطرات تهدیدکننده امنیت ملی و ایمنی عمومی که در اثر به‌کارگیری محصولات و خدمات رمزنگاری شده توسط عوامل مخرب به وجود می‌آید، سرمایه‌گذاری می‌کند.»
 
 
اف‌بی‌آی یکی از معدود سازمان‌هایی است که بودجه‌اش افزایش چشمگیری داشته است. این حاکی از اهمیت امنیت ملی و اجرای قانون است. از آن سو، بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت امور خارجه به‌شدت کاهش یافته است. طرح پیشنهادی ترامپ طوری طراحی شده است که عملا بودجه کل اف‌بی‌آی را تا مبلغ 249 میلیون دلار بالا ببرد. به عبارت دیگر، بودجه اف‌بی‌آی در مقایسه با بودجه 2017 سه درصد افزایش یافته است. به جز عملیات سایبری، باقی اکثریت بودجه جدید برای کمک به اجرای تحقیقات قانونی و تعقیب قانونی قاچاقچیان مواد مخدر اختصاص داده شده است.
 
زمانی که نوبت به دفاع سایبری و همرسانی اطلاعات مربوط به اطلاعات تهدید از طریق وزارت امنیت داخلی می‌رسد، برنامه مالی 2018 به‌طور گسترده خواهان همکاری بیشتر میان بخش‌های دولتی و خصوصی است. 1.5 میلیارد دلار برای وزارت امنیت داخلی پیشنهاد گردیده است تا از شبکه‌های فدرال و زیرساخت‌های حیاتی در برابر هکرها محافظت کند. طرح پیشنهادی ترامپ درباره نحوه مقایسه این رقم با رقم فعلی چیزی نگفته است.
 
 
در بودجه پیشنهادی که کاخ سفید به کنگره فرستاده است، آمده است: «وزارت امنیت داخلی از خلال یک مجموعه ابزار پیشرفته امنیت سایبری و دفاع قاطعانه‌تر از شبکه‌های دولتی، اطلاعات بیشتری درباره حوادث امنیت سایبری با دیگر نهادهای فدرال و بخش خصوصی به اشتراک می‌گذارد که به تقویت واکنش به آن دسته از حملات سایبری می‌انجامد که شبکه‌های فدرال و زیرساخت‌های حیاتی را هدف گرفته‌اند.»
 
 
بودجه پیشنهادی، رقم هزینه مشخص، دسته‌بندی‌شده و متمایزی برای برنامه‌های بهبود امنیت سایبری فدرال ارائه نمی‌کند. همانند تمام بودجه‌های پیشنهادی در ابتدای کار دولت‌ها، کارکرد اصلی این طرح، نشان دادن اولویت‌های سیاستی کاخ سفید است.
 
 
طبق طرح بودجه پیشنهادی، وزارت دفاع 50 میلیون دلار اضافی دریافت می‌کند تا برتری ارتش امریکا در تمام حوزه‌های عمده جنگ از جمله فضای سایبر تضمین شود. در یادداشتی از کاخ سفید آمده است که 7.2 میلیون دلار دیگر نیز برای هزینه عملیات و نگهداری پنتاگون اختصاص داده شده است که از به‌کارگیری قابلیت‌های سایبری عنوان نشده پشتیبانی به عمل خواهد آورد.
 
توماس باسرت
 
درست یک روز پس از آن که مشاور امنیت داخلی کاخ سفید، توماس باسرت در جمع دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و دیپلمات‌ها اعلام کرد که ترامپ در صدد تقویت امنیت سایبری امریکاست، خبرهای بودجه پیشنهادی و به‌طور خاص، خبرهای پوشش‌دهنده تلاش بودجه برای تخصیص بودجه به برخی ابتکارات با محوریت امنیت سایبری، به رسانه‌ها راه یافت. باسرت که در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی واقع در واشنگتن سخن می‌گفت، اظهار داشت: «شبکه‌های فدرال در این مرحله دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند. ما نمی‌توانیم با فناوری غیرقابل‌دفاع و نرم‌افزار و سخت‌افزار کهنه کنار بیاییم. ترامپ مایل است در جایی که لازم است پول خرج کند.»
 
 
اهمیت امنیت سایبری بر کارشناسان این حوزه پوشیده نیست و در عصر اینترنت، کشورها به دنبال محافظت از شبکه های در هم تنیده رایانه ای خود هستند. اتصال روزافزون و بهره مندی از مزایای فضای سایبر، مخاطراتی را نیز در پی داشته است که باعث شده دولت ها به فکر راههایی برای مقابله با تهدیدات بیفتند. ترامپ با تاکید بر تقویت امنیت سایبری امریکا، با افزایش بودجه اف‌بی‌آی و نهادهای مشابه، در صدد کمک به ردیابی ارتباطات تروریستی و مقابله با مجرمان برآمده است. او در بودجه پیشنهادی خود 50 میلیون دلار اضافی نیز برای وزارت دفاع در نظر گرفته است؛ با این امید که به برتری ارتش امریکا در حوزه‌های اصلی جنگ از جمله فضای سایبر خدشه ای وارد نشود.