پیش از ضرر به امنیت موبایل بانک توجه کنید

پیش از ضرر به امنیت موبایل بانک توجه کنید
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷

برای استفاده از فعالیت‌های بانکی و تبادل اطلاعات مالی و مهم خود در فضای مجازی به‌وسیله گوشی‌های تلفن همراه حتماً باید موبایل بانک خود را از سایت‌های رسمی بانک دانلود کنید و به امنیت موبایل بانک خود توجه بیش‌تری داشته باشید.

به گزارش گرداب، حذف دردسرهای استفاده از کارت‌های بانکی در یک بستر امن و جایگزینی موبایل با بسیاری از ابزارهای مورد استفاده امروزی، پرداخت موبایلی را به یکی از ضرورت‌ها تبدیل کرده است؛ به نظر می‌رسد این امر نیز در حال تحقق است تا شعار دولت همراه بیش از پیش عملی شود.

موضوع پرداخت موبایل، در سال‌های اخیر و با گسترش گوشی‌های هوشمند به عنوان راهی آسان‌تر برای پرداخت مطرح شده است. سرویس پرداخت موبایل می‌تواند جایگزین دستگاه‌های کارتخوان (POS) ‌شود. این کار می‌تواند از طریق وارد کردن کدهای دستوری USSD و یا NFC انجام شود. به این ترتیب کاربر در هر مکانی با استفاده از موبایل امکان پرداخت خواهد داشت.

امروزه شاهدیم که کاربران فضای مجازی به علت صرفه‌جویی در وقت و سرعت در انجام امور بانکی، به نصب برنامه‌های موبایل بانک برروی گوشی‌های تلفن همراه خود اقدام کرده و از آن در انجام امور اقتصادی روزمره خود استفاده می‌کنند.

فارغ از امکانات و قابلیت‌های مثبت این‌گونه برنامه‌ها، همانند سایر بسترهای فضای مجازی، اگر موارد لازم رعایت نشود، ممکن است آسیب‌های زیادی به کاربر وارد شده و ضرر مالی خاصی متوجه این افراد شود. به همین دلیل وب‌سایت پلیس فتا هم درباره امنیت فعالیت‌های بانکی در اینترنت هشدار داده و در این خصوص مواردی را ذکر کرده است.

برای جلوگیری از چنین آسیب‌هایی، لازم است حتی‌المقدور در زمان استفاده از اینترنت‌های وای‌فای عمومی نظیر پارک‌ها و مکان‌های عمومی که امنیت بالایی ندارند، از موبایل بانک خود استفاده نکنید. ضمن اینکه باید تلفن همراه خود را به آنتی‌ویروس قوی و بروز شده مجهز کنید و در زمان نصب اپلیکیشن‌ها به مجوزی که به نرم‌افزارها درباره دسترسی به اطلاعات تلفن همراه می‌دهید، دقت کنید و به قسمت‌هایی که نیازی ندارد، مجوز دسترسی ندهید.

همچنین باید توجه داشته باشید استفاده از رمز مشترک برای چند نرم‌افزار مختلف بانکی، بسیار اشتباه است. بنابراین توصیه می‌شود که به‌صورت دوره‌ای و در بازه زمانی مناسب، رمز ورود به موبایل بانک خود را تغییر و از شماره‌های قابل حدس نظیر شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، شماره موبایل خود و فرزندان به‌عنوان رمز ورود جدا خودداری کنید.

در نهایت آگاهی و دانش خود را جهت استفاده صحیح از فضای مجازی و فرصت‌های آن، ارتقاء دهید اما اگر به هر علتی برای هر فردی در فضای مجازی چنین اتفاقی افتاد و مورد تهدید قرار گرفت، به‌ هیچ‌ عنوان با پیشنهادها و درخواست‌های مجرم همگام نشوید.

در هر حال در پی رونمایی رسمی بانک‌مرکزی از روش پرداخت الکترونیک موسوم به NFC،   اولین ارائه پرداخت موبایلی به صورت گسترده در نمایشگاه کتاب سال گذشته اتفاق افتاد. بدین ترتیب به گفته مدیران وقت بانک مرکزی، با توجه به توسعه استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند در کشور استفاده از ابزارهای جدید پرداخت که جایگزین پایانه‌های فروش خودپردازها و یا پرداخت‌های اینترنتی شود، در جامعه احساس می‌شد.

در این شیوه، پرداخت‌ها بدون استفاده از کارت و با استفاده از نشان‌گذاری کارت‌های بانکی در بستر امن انجام می‌شود. با نزدیک کردن گوشی هوشمند به پایانه‌های فروشی که به فناوری NFC مجهز باشند، اطلاعات به شکل نشان‌گذاری شده از طریق نرم‌افزارهایی که در گوشی نصب شده است، به شبکه الکترونیکی منتقل و پس از پردازش اطلاعات پرداخت انجام می‌شود که کل این مراحل کمتر از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد.

با این کار می‌توان انواع پرداخت‌های جدید را برای نظام‌های پرداخت تعریف کرد و حتی پرداخت ارقام پایین را بدون وارد کردن رمز و در سقفی که مشتری می‌خواهد، انجام داد. همچنین این فناوری از امنیت بسیار بالایی نسبت به کارت‌های بانکی برخوردار است. امنیت کارت‌های مغناطیسی با یک رمز تامین می‌شود، اما برای پرداخت موبایلی حداقل به سه رمز شامل رمز ورود به تلفن رمز ورود به نرم افزار و رمز دوم کارت نیاز است و بنابراین حتی در صورت گم شدن گوشی مشکلی برای مشتری پیش نمی‌آید.