چرا سرعت رشد فناوری موج میلی‌متری در جهان و ایران کند است

چرا سرعت رشد فناوری موج میلی‌متری در جهان و ایران کند است
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷

رییس پنجمین کنفرانس موج میلیمتری و تراهرتز با بیان اینکه فناوری فرکانس بالا در جهت نیل به اهداف عالیه خود در چنددهه اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته است، گفت: فناوری فرکانس بالا در دسترسی به پهنای باند زیاد،کاهش ابعاد مدار و افزایش سرعت و ظرفیت سیستم به منظور به کارگیری در مخابرات، پزشکی، مهندسی پزشکی و امنیت پیشرفت‌های زیادی داشته است.

به گزارش گرداب، دکتر عبدالعلی عبدی‌پور در پنجمین کنفرانس موج میلیمتری و تراهرتز که در دانشگاه امیرکبیر، با اشاره به اینکه فناوری موج میلی‌متری جزو آن طیف امواج الکترومغناطیسی است که نیازمند کار جدی، دانش فنی بالا و هزینه بالا است، گفت: همین مساله شاید یکی از عواملی باشد که موجب رشد کند این فناوری در جهان و ایران شده است. به منظور دسترسی به این فناوری قطب علمی سیستم مخابرات رادیویی فرکانس بالا دانشگاه امیرکبیر و قطب علمی سیستم‌های الکترومغناطیس کاربردی دانشگاه تهران جلسه‌ای داشتند که در آن جلسه این کنفرانس طراحی شد و تصمیم گرفته شد که این کنفرانس هر دو سال یکبار و به صورت یک درمیان در دانشگاه‌های امیرکبیر و تهران برگزار شود تا بتوانیم آخرین نتایج تحقیقاتی در این زمینه را ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه دکتر فرجی دانا به نوعی بنیانگذار این کنفرانس بوده‌اند، گفت: رشد این کنفرانس مرهون تلاش همکاران در این دانشکده و دانشگاه‌های دیگر است. امید همه‌ ما به دانشجویان است که در سخت‌ترین شرایط و کمترین امکانات فعالیت‌های ریشه‌ای در حوزه موج میلی‌متری انجام داده‌اند و ادامه‌ خواهند داد.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره تفاوت‌های پنجمین دوره کنفرانس موج میلی‌متری و تراهرتز با دیگر دوره‌ها، اظهار کرد: تفاوت این کنفرانس با دیگر دوره‌های این کنفرانس این است ‌که به دلیل اعتمادی که ما به استادان و پژوهشگران داخلی داریم، همه‌ سخنرانان مدعو از داخل ایران بوده‌اند، درحالی که سال‌های گذشته همکاران از دانشگاه‌های خارج از کشور هم تشریف می‌آوردند؛ هم‌چنین تعداد مقاله‌های خارجی در این دوره کنفرانس تقریبا دو برابر شده است.

عبدی‌پور ادامه داد: ۶۰ مقاله در این کنفرانس دریافت کردیم که هر کدام از مقاله‌ها را سه دوره داوری و بیش از پنج جلسه بررسی کردیم و در نهایت موفق شدیم ۲۷ مقاله و یک سخنران کلیدی را انتخاب کنیم.

رییس پنجمین کنفرانس موج میلی‌متری و تراهرتز در ادامه با اشاره به اینکه در بعضی قسمت‌ها مثل تراهرتز و بخش اندازه‌گیری از لحاظ امکانات با برخی کشورها همسطح هستیم، اظهار امیدواری کرد در بخش پزشکی بتوانیم این فناوری را به اشتراک بگذاریم و همه‌ جهانیان و از جمله ایرانیان از این فناوری استفاده کنند و بتوانیم بخش پزشکی را در این بخش غنی کنیم.

وی در پایان از کمیته برگزار کننده، کمیته علمی، رؤسای نشست‌های تخصصی، مولفان، داوران، رئیس دانشکده و دانشجویان قدردانی کرد.
 
دکتر طالبی، رئیس دانشکده برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در پنجمین کنفرانس موج میلی‌متری و تراهرتز گفت: موج میلی‌متری و تراهرتز در صنعت ارتباطات، موبایل، فناوری زیستی و اینترنت اشیا اهمیت دارد.

طالبی با تشکر از برگزارکنندگان این کنفرانس، گفت: اولین دوره این کنفرانس به همت دو قطب معتبر دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر برگزار شده تا استادان و محققان آخرین یافته‌های علمی خود را به اشتراک بگذارند.

وی درباره داوری مقالات گفت: فرآیند کاملا منصفانه و جدی‌ای پشت داوری مقالات بوده است و همه‌ مقالات سه دوره داوری داشتند که به طور کاملا علمی انجام شده است.