از فناوری واقعیت افزوده چه میدانید؟

از فناوری واقعیت افزوده چه میدانید؟
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹

واقعیت افزوده که یک تجربه تعاملی سه‌بعدی است که قادر است ترکیبی از جهان واقعی به همراه عناصری تولیدشده با کامپیوتر را ارائه دهد.

به گزارش گرداب، واقعیت افزوده را می‌توان به روش‌های مختلفی تجربه کرد که عینک واقعیت افزوده، یکی از آن‌هاست. این عینک‌های قادرند محیط پیرامون کاربر را به‌صورت عناصری گرافیکی به نمایش درآورند. نمایشگر گوشی‌های هوشمند نیز می‌توانند چنین کارایی مشابهی را به ارمغان آورند، با این تفاوت که در اینجا از دوربین گوشی برای دیدن اشیا و دستکاری آن‌ها بهره گرفته می‌شود.

تفاوت واقعیت افزوده با واقعیت مجازی

اگرچه در ظاهر این دو فناوری شبیه به هم به نظر می‌رسند اما ازلحاظ کارکرد با یکدیگر متفاوت‌اند. واقعیت مجازی (Virtual Reality) یا به‌اختصار VR، می‌تواند یک جهان ترکیبی مجازی را با هدست‌های واقعیت مجازی برای کاربر به ارمغان آورد.

درواقع، کاربر با کمک این فناوری به یک محیط سه‌بعدی وارد می‌شود و می‌تواند حرکت کند و با عناصر کامپیوتری، تعامل داشته باشد. اما واقعیت افزوده، کاربر را در دنیای واقعی حفظ می‌کند و در کنار آن، عناصری مجازی را به‌عنوان یک‌لایه بصری در محیط پیرامون وی به نمایش درمی‌آورد.

سیستم‌های واقعیت افزوده پیشرفته، عناصر و اشیای کامپیوتری را بسیار دقیق و به‌گونه‌ای باورپذیر با عناصر واقعی ترکیب می‌کنند. در این فضا، کاربر می‌توانند به شیوه‌ای هدفمند با اشیا و عناصر کامپیوتری که در پشت و یا جلوی عناصر واقعی قرار می‌گیرند، تعامل داشته باشد.

کاربردهای فناوری واقعیت افزوده

ارزش این فناوری در نحوه درک، دستکاری و ارتقای دید کاربر نسبت به جهان واقعیت نهفته است. در ادامه به چند نمونه از این کاربردها اشاره خواهیم کرد:

خرید وسایل
شاید مهم‌ترین کاربرد واقعیت افزوده برای افراد، بهره‌مندی از این فناوری در هنگام خرید باشد. درواقع، با کمک این فناوری می‌توان قبل از خرید یک محصول، آن را امتحان کرد. بدین معنی که کاربر قادر خواهد بود قبل از انتخاب و دریافت محصول در خانه، آن را از طریق واقعیت افزوده به خانه خود بیاورد و نحوه چینش و چیدمان آن را بررسی و امتحان کند.

این ویژگی را می‌توان قبل از خرید مبلمان و یا حتی برخی لباس‌ها نیز استفاده کرد. در حال حاضر، برخی از اپلیکیشن ها همانند Wayfair، Houzz و Ikea با کمک این فناوری می‌توانند چنین امکانی را برای کاربران فراهم کنند.

مسیریابی
اپلیکیشنYelp ازجمله برنامه‌هایی است که به فناوری واقعیت افزوده مجهز شده می‌تواند اطلاعات دقیقی را در خصوص انواع فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و غیره را که در نزدیکی موقعیت مکانی کاربر قرار دارند، روی نمایشگر گوشی به نمایش درآورد.

شرکت مرسدس بنز نیز با کمک این فناوری و نمایشگر (HUD)، اطلاعات مربوط به مسیریابی را در شیشه جلویی خودرو به نمایش درمی‌آورد و به راننده کمک می‌کند تا بدون نگاه کردن به اطراف، مسیر درست را از طریق اطلاعاتی که در مقابل چشمان وی ظاهر می‌شوند، تشخیص دهد.

آموزش
به لطف فناوری واقعیت افزوده، روش‌های مرسوم تدریس در مدارس در حال برچیده شدن هستند. برای مثال، متون کتاب‌های درسی با این فناوری به کدهایی مجهز خواهند بود که وقتی دانش‌آموز از طریق گوشی خود، آن قسمت از متن را اسکن می‌کند، اطلاعات تکمیلی ارائه می‌شود و یا تصاویری سه‌بعدی به نمایش درمی‌آیند.

صنعت و نگهداری محصولات
واقعیت افزوده از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است که قطعاً در آینده تحول‌ساز خواهد بود. ازجمله حوزه‌های به‌کارگیری این فناوری، می‌توان به بخش تعمیر و نگهداری محصولات اشاره کرد.

بدین معنی که دیگر نیازی نخواهد بود تا افراد برای تعمیر قطعات، دفترچه‌های راهنما را مطالعه کنند و به دنبال بهترین روش برای تعمیر بگردند. در عوض، می‌توانند با کمک عینک‌های واقعیت افزوده که روی سرشان قرار می‌گیرد، تمامی اطلاعات را مقابل چشمان خود ببینند و بهترین راهکار را برای تعمیر انتخاب کنند. البته شرکت بی‌ام‌و نیز اخیراً طرحی آزمایشی را برای استفاده از فناوری واقعیت افزوده در بخش سرهم‌بندی محصولات خود در دستور کار قرار داده است.

سرگرمی‌و شبکه‌های اجتماعی
در حوزه سرگرمی‌نیز می‌توان از قابلیت‌های واقعیت افزوده بهره برد. شرکت Magic Leap یکی از پیشگام این عرضه به شمار می‌رود که چیزی بالغ‌بر 2.6 میلیارد دلار را صرف طراحی و توسعه پلتفرم واقعیت افزوده و عینک‌های واقعیت افزوده هزینه کرده است تا بتواند محتوایی سرگرم‌کننده را از طریق این عینک‌ها برای کاربران ارائه کند.

البته درگوشی‌های هوشمند نیز می‌توان از این فناوری بهره برد. برای نمونه، اپلیکیشن تیک‌تاک اخیراً افکت‌هایی مبتنی بر این فناوری را ارائه کرده که کاربر می‌تواند آن‌ها را به ویدیوهای خود اضافه کند.