جدیدترین و پرکاربردترین مشاغل فناوری اطلاعات

جدیدترین و پرکاربردترین مشاغل فناوری اطلاعات
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹

برخی تحلیلگران حوزه فناوری اطلاعات 10 مورد از جدیدترین و پرکاربردترین مشاغل این حوزه را معرفی کردند.

به گزارش گرداب، امروزه در عرصه‌ی فناوری، مشاغل مربوط به مهندسی نرم‌افزار و هوش مصنوعی بالاترین تقاضا را دارند. کارفرمایان مزد قابل‌توجهی را پیشنهاد می‌کنند؛ تقریباً 25 هزار دلار حقوق اضافه برای متخصصانی که می‌توانند عملیات IT را خودکار کنند و 14 هزار دلار بیشتر در سال برای افرادی که می‌توانند قابلیت‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را ارائه دهند.

این نوشته‌ها حاصل تحلیل اخیر شرکت Burning Glass Technology است. نویسندگان این مطالعه بیش از 1.7 میلیون فرصت شغلی در ایالات‌متحده را بررسی کردند و مهارت‌های مشابه فناوری را در دسته‌ی مهارت‌های مرتبط گروه‌بندی کردند و همچنین علاوه بر رشد پیش‌بینی‌شده‌ی هر منطقه‌ی مهارتی در 5 سال آینده، مشکلات پر کردن فرصت‌های شغلی را برای این مهارت‌ها ارزیابی کردند.

نویسندگان این تحقیق علاوه بر حقوق و مزایا، به‌روزترین مشاغل حوزه‌ی فناوری اطلاعات را نیز بررسی می‌کنند. پیش‌بینی‌شده مهارت‌هایی مانند محاسبات کوانتومی و فناوری‌های متصل، به ترتیب با نرخ رشد 135 و 104 درصد بیش‌ترین رشد را داشته باشند.

10 مورد از جدیدترین مشاغل در حوزه‌ی IT و پیش‌بینی رشد آن‌ها در 5 سال آینده شامل موارد زیر است:

1. محاسبات کوانتومی (نرخ رشد 135%+؛ اضافه‌حقوق 4204 دلار): مهارت‌های مربوط به ساخت و استفاده از رایانه‌های کوانتومی و کاربردهای آن‌ها.

2. فناوری‌های متصل (نرخ رشد 104%+؛ + 10873 دلار): مهارت‌های مربوط به اینترنت اشیاء و ابزارهای فیزیکی متصل و همچنین زیرساخت‌های مخابراتی موردنیاز برای فعال کردن آن‌ها مانند 5G.

3. فناوری مالی (96%+؛ + 13799 دلار): مهارت‌های مربوط به فناوری‌هایی مانند بلاک چین و سایر فناوری‌ها باهدف کارآمدتر و ایمن‌تر کردن معاملات مالی.

4. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی (71%+؛ + 14175 دلار): مهارت‌های مربوط به توسعه و استفاده از برنامه‌ها، ابزار و راه‌حل‌های طراحی‌شده توسط الگوریتم‌ها و سایر فناوری‌ها که به‌طور خودکار بر اساس تجربه‌ی قبلی یا داده‌ها پاسخ می‌دهند و بهبود می‌یابند.

5. خودکارسازی IT (59%+؛ +24969 دلار): مهارت‌های مربوط به خودکار سازی و تنظیم جریان‌های دیجیتالی.

6. پردازش زبان طبیعی (47%+؛ + 6368 دلار): مهارت‌های مربوط به توسعه‌ی راه‌حل‌ها و فناوری‌ها که بر پایه‌ی پردازش زبان طبیعی ماشینی ایجاد می‌شود.

7. امنیت پیشگیرانه (39%+؛ + 8851 دلار): مهارت‌های مربوط به ایمن‌سازی محافظت‌کننده و محافظت از زیرساخت‌های دیجیتال در مقابل مجرمان اینترنتی و جلوگیری از حملات سایبری قبل از وقوع.

8. روش‌های توسعه‌ی نرم‌افزار (35%+؛ +13762 دلار): مهارت‌های مربوط به‌چابکی (Agile) و مهندسی نرم‌افزار و رویکردهای مربوط به توسعه‌ی نرم‌افزار با سرعت بیشتر، مؤثرتر و ایمن‌تر.

9.Cloud (28%+؛ + 10588 دلار): مهارت‌های مربوط به توسعه، پیاده‌سازی و ایمن‌سازی زیرساخت‌ها و استراتژی رایانش ابری.

10. محاسبات موازی (17%+؛ + 7797 دلار): مهارت‌های مربوط به شکلی از محاسبات یا اجرای فرآیندهای محاسباتی که به‌طور هم‌زمان انجام می‌شوند.

تحلیلگران می‌گویند؛ بسیاری از این مشاغل در استارت آپ ها قرار دارند؛ استارت آپ هایی که ارزش آن‌ها 1 میلیارد دلار و یا بیشتر است 33 درصد احتمال بیشتری دارد که یک یا چند مورد از این مهارت‌های شغلی فنی را در برنامه‌های جدید استخدام خود در اولویت قرار دهند.

گزارش Burning Glass می‌افزاید، این مهارت‌ها در بسیاری از مشاغل و صنایع در حال گسترش است. در حال حاضر 8 مورد از این 10 مهارت در بیش از 30% مشاغل موردنیاز است. این گسترش مهارت‌ها در مشاغل و صنایع مختلف، نقش‌ها و گروه‌های مختلفی را باهم مرتبط می‌کند و کارفرمایان را ملزم می‌کند به این موضوع فکر کنند که کدام نقش‌ها مناسب این مهارت‌ها هستند.