مرورگرهایی که اولویتشان امنیت اطلاعات کاربر است

مرورگرهایی که اولویتشان امنیت اطلاعات کاربر است
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹

اگر به گشت‌وگذار در وب می‌پردازید، بهتر است این کار را با مرورگری انجام دهید که حفاظت از حریم شخصی شما را در اولویت قرار داده. یک مرورگر امن باید از شما در برابر تهدیدات امنیتی گوناگون مانند کلاه‌برداری‌های فیشینگ، محتوای بدخواهانه و تبلیغات پایشگر محافظت کند.

به گزارش گرداب، مرورگر وبی که روی کامپیوتر یا موبایل هوشمندتان نصب است، دروازه ورود شما به اینترنت به حساب می‌آید. با آن قادر به سر زدن به وب‌سایت‌های مختلف و جستجو برای تمام دانش بشری هستید. اما اگر مرورگر شما امن نباشد، هکرهای بدخواه می‌توانند به دیوایس شما دسترسی یابند، از حریم شخصی‌تان سوء استفاده کنند و اطلاعات شخصی و مالی شما را به سرقت ببرند. ترسناک به نظر می‌رسد مگر نه؟ ضمنا این را هم باید بدانید که حملات سایبری روز به روز بیشتر و پیچیده‌تر می‌شوند.

بنابراین اگر به گشت‌وگذار در وب می‌پردازید، بهتر است این کار را با مرورگری انجام دهید که حفاظت از حریم شخصی شما را در اولویت قرار داده. یک مرورگر امن باید از شما در برابر تهدیدات امنیتی گوناگون مانند کلاه‌برداری‌های فیشینگ، محتوای بدخواهانه و تبلیغات پایشگر محافظت کند. و دانستن این موضوع ضروری است که برخی مرورگرهای وب، امن‌تر از سایرین ظاهر می‌شوند. برای اینکه یک مرورگر حقیقتا امن باشد، باید همراه با قابلیت‌هایی ا راه برسد که از اساس برای حفاظت از شما طراحی شده باشند. از سوی دیگر، چنین مرورگری باید دسترسی به قابلیت‌های امنیتی و حریم شخصی پیشرفته را در اختیارتان بگذارد تا از امن بودن داده‌هایتان مطمئن شوید.

با تمام این اوصاف، در این مقابه به سراغ ۸ مرورگر امنی رفته‌ایم که اکنون در حفاظت از داده‌ها و حریم شخصی شما بهتری هستند. ضمنا نقاط قوت و ضعف هرکدام را نیز شرح می‌دهیم تا دقیقا آنچه سازگار با نیازهایتان است را بیابید.

Tor

هرکسی که علاقه‌مند به محافظت از حریم شخصی خود در فضای آنلاین است، باید حداقل یک بار کار با Tor را تست کند. این مرورگر نه‌تنها با عبور دادن ترافیک شما از چندین نود مختلف، هویت‌تان را مخفی نگه می‌دارد، بلکه بعد از اتمام هر نشست، کوکی‌ها را نیز به صورت کامل پاک می‌کند.

Tor که از سوی ادوارد اسنودن نیز مورد تمجید قرار گرفته، نقشی اساسی در دوران بهار عربی ایفا کرد. تظاهرات‌کنندگان عرب نه‌تنها از این مرورگر برای مخفی نگه داشتن هویت خود استفاده کردند، بلکه هنگامی که منابع حیاتی مانند پلتفرم‌های شبکه اجتماعی و وب‌سایت‌های خبری از سوی دولت مسدود شده بودند، با Tor قادر به ورود به آن‌ها بودند.

نقاط قوت:
  • قابلیت‌های امنیت‌محور مانند NoScript ،HTTPS Everywhere و رمزنگاری داده باعث می‌شوند Tor مرورگری حقیقتا امن باشد.
  • دانلود و استفاده از Tor کاملا رایگان است. کاربران ضمنا می‌توانند پروژه متن‌باز آن را دانلود کرده و کدها را به دلخواه تغییر دهند.
  • Tor قادر به ورود به دیپ وب است. برخلاف دیگر مرورگرهای موجود، هر سایتی که با پسوند onion از راه می‌رسد با Tor باز می‌شود.
نقاط ضعف:
  • از آن‌جایی که Tor ترافیک شما را از چندین نود مختلف عبور می‌دهد، سرعت نسبت به دیگر مرورگرها پایین‌تر است.
  • تور با تمام سایت‌ها سازگار نیست. این مرورگر جاوا اسکریپت و اسکریپت‌های پایشگر را مسدود می‌کند و بنابراین برخی وب‌سایت‌ها از کار می‌افتند. اگرچه می‌توان اسکریپت‌ها را در لیست سفید قرار داد،‌ اما در این صورت امنیت مرورگر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
  • سرعت پایین‌تر Tor باعث می‌شود گزینه چندان خوبی برای استریم نباشد.

Brave

Brave از راه رسیده تا به صورت خاص با تبلیغات پایشگر و تبلیغاتی که داده‌هایتان را به سرقت می‌برند مقابله کند. با استفاده از قابلیت Brave Shield، این مرورگر می‌تواند اکثر تبلیغات پایشگر داده را غیر فعال کند، محافظت اتوماتیک از طریق HTPPS را به ارمغان آورد و سایت‌ها -مانند سایت‌های خبری مشهور- را با سرعتی حدودا شش برابر بیشتر از دیگر مرورگرها نظیر کروم، سافاری و فایرفاکس -چه روی موبایل و چه دسکتاپ- باز می‌کند.

Brave ضمنا Tor را با قابلیت Private Browsing خود ادغام کرده و به این ترتیب، قادر به پنهان کردن لوکیشن و تاریخچه فعالیت‌هایتان در اینترنت خواهید بود. آنچه Brave را واقعا جالب می‌کند، برنامه Brave Rewards است. کاربران این مرورگر در ازای مشاهده تبلیغایت که به حریم شخصی احترام می‌گذارند، نوعی واحد پولی به نام Basic Attention Token دریافت می‌کنند. در حال حاضر از این پول می‌توان برای حمایت از توسعه‌دهندگان مختلف استفاده کرد، اما Brave مدعی شده که بزودی می‌توان با آن به خرید محتوای پریمیوم، گیفت کارت و چیزهایی از این دست پرداخت.

نقاط قوت:
  • Brave از اتصالات امن HTTPS استفاده می‌کند، داده‌های کاربران را جمع نمی‌کند و به صورت خودکار قادر به مسدود کردن پایشگرهای تبلیغاتی است.
  • سیستم مسدود کردن تبلیغ و پایشگرهای تبلیغاتی باعث می‌شود Brave قادر به بارگذاری سایت‌ها با شش برابر سرعت بیشتر نسبت به دیگر مرورگرها باشد.
  • Brave بر مبنای کرومیوم ساخته شده، همان سورس کدی که برای ساخت سیستم عامل کروم به کار رفته.
نقاط ضعف:
  • اگرچه مرورگرهایی مانند کروم، فایرفاکس و اوپرا انبوهی از افزونه‌های مختلف دارند، این موضوع درباره Brave مصداق نمی‌کند. البته برخی از افزونه‌های کروم با Brave سازگاری دارند، اما نه همه آن‌ها.
  • برای استفاده از توکن‌های BAT به عنوان پول واقعی، نیازمند یک حساب بانکی احراز هویت شده هستید. این موضوع کاملا در تضاد با استفاده از مرورگری است که هویت‌تان را مخفی نگه می‌دارد.
  • کاربران Brave می‌توانند با استفاده از Tor به گشت‌وگذار در اینترنت بپردازند،‌ اما متاسفانه این قابلیت در دسترس کاربران موبایل نیست.

Epic Privacy Browser

بنابر توضیحات سازندگان Epic Privacy Browser، «با سر زدن به ۵۰ سایت برتر جهان، بیش از ۳۰۰۰ فایل پایشگر درون کامپیوترتان نصب می‌شود». برای مقابله با همین موضوع نیز، اپیک تمام ترافیک شما را از یک سرور پروکسی عبور می‌دهد که قادر به مسدود کردن تمام پایشگرها و کوکی‌ها است. ضمنا در پایان هر نشست، تاریخچه سرچ‌ها و فعالیت‌های شما به صورت کامل پاک خواهد شد.

برای محافظت هرچه بیشتر از حریم شخصی شما، اپیک به مسدود کردن برخی تماس‌های ارتباطی بلادرنگ که ممکن است منجر به افشای آی‌پی آدرس شما باشند نیز می‌پردازد، حتی اگر در حال استفاده از یک پروکسی رمزنگاری شده یا ابزار تغییر آی‌پی باشید.

نقاط قوت:
  • اپیک از یک سرور پروکسی رمزنگاری شده برای پنهان کردن آی‌پی آدرس شما و رمزنگاری فعالیت‌تان استفاده می‌کند.
  • اپیک همراه با قابلیت‌های محافظتی در برابر اسکریپت‌های پایشگرهای تبلیغاتی، کوکی‌ها، اسکریپت‌های ماینینگ رمزارز و ویجت‌های شخص ثالث از راه می‌رسد.
  • از اپیک می‌تواند برای «جاسوسی از جاسوسان» استفاده کنید. برخلاف دیگر مرورگرها، اپیک دقیقا نشان می‌دهد چه کسی با چه پایشگری در صدد به دست آوردن اطلاعات شما برآمده است.
نقاط ضعف:
  • برخلاف مرورگرهای عادی، اپیک هیچ پلاگینی ندارد.
  • اگر از یک ابزار مدیریت رمز عبور استفاده می‌کند، اپیک ممکن است به کارتان نیاید. زیرا این ابزارها به عنوان پلاگین عمل می‌کنند.
  • اپیک مدعی شده که پروژه‌ای متن‌باز است، اما کاربران نمی‌توانند سورس کد مرورگر را دانلود کنند. برای به دست آوردن سورس کد، لازم است ابتدا با تیم اپیک ارتباط برقرار کنید.
Opera

با قابلیت مسدودکننده تبلیغات داخلی و ابزار تغییر آی‌پی، اوپرا ضمن خلاص کردن شما از شر تبلیغات بی‌پایان اینترنتی، از تاریخچه فعالیت‌هایتان نیز محافظت می‌کند. گذشته از ویژگی‌های امنیتی، اوپرا انبوهی از قابلیت‌های جذاب دیگر نیز دارد. برای مثال با فعال کردن Battery Saver، می‌توانید در قیاس با مرورگرهای سنگین‌تر نظیر گوگل کروم و مایکروسافت اج، تا ۳۵ درصد در مصرف باتری لپتاپ صرفه‌جویی کنید.

قابلیت Personal News اوپرا هم احتمالا به مذاق بسیاری از کاربران خوش آید. با کارکردی شبیه به فید RSS، این قابلیت اخباری که برایتان جالب است را جمع‌آوری کرده و در فضایی واحد به نمایش در می‌آورد.

نقاط قوت:
  • اوپرا همراه با ابزار تغییر آی‌پی از راه می‌رسد که پایش اینترنتی را کاهش داده و از تاریخچه فعالیت‌هایتان محافظت می‌کند.
  • مسدودکننده داخلی تبلیغ به این معناست که صفحات زودتر بارگذاری می‌شوند. ضمنا می‌توانید به راحتی تبلیغات یک سایت را از حالت مسدود درآورید.
  • اوپرا اجازه می‌دهد که بوکمارک‌ها، تب‌ها و پسووردها را روی چندین دستگاه مختلف همگام‌سازی کنید.
نقاط ضعف:
  • اگرچه اوپرا به گزینه‌ای محبوب میان بسیاری از مردم تبدیل شده، اما هنوز به اندازه دیگر مرورگرهای وب محبوب نیست و بنابراین برخی از وب‌سایت‌ها هنوز با آن سازگاری ندارند.
  • یافتن افزونه برای اوپرا دشوار است.
  • اوپرا هر چهار الی شش هفته یک‌بار به‌روزرسانی می‌شود. این در حالی است که کرومیوم، فونداسیون اوپرا، هر دو الی سه هفته یک‌بار آپدیت می‌شود. بنابراین مشکلات امنیتی یافت شده در کرومیوم ممکن است تا چند هفته در اوپرا باقی بمانند.

Vivaldi

درست مثل دیگر مرورگرهایی که تا به این لحظه معرفی کرده‌ایم، ویوالدی با سایت‌های مختلف مقابله کرده و اجازه نمی‌دهد به پایش فعالیت‌های شما بپردازند. این مرورگر ضمنا همراه با قابلیت‌هایی نظیر مسدودکننده تبلیغ داخلی و همگام‌سازی امن از طریق رمزنگاری سرتاسر از راه یم‌رسد.

احتمالا هیجان‌انگیزترین قابلیت ویوالدی نیز کنترل کاملی باشد که بر تب‌ها فراهم می‌آورد. با دسترسی به سطحی عمیق از شخصی‌سازی، ویوالدی به شما اجازه می‌دهد که چگونگی نمایش و تعامل با تب‌ها را درون مرورگر تعیین کنید و از تجربه سنتی مرورگرهای وب دل بکنید.

نقاط قوت:
  • ویوالدی از همگام‌سازی امن با رمزنگاری سرتاسر پشتیبانی می‌کند و بنابراین سینک کردن بوکمارک‌ها، پسووردها و افزونه‌ها میان دیوایس‌ها به شکلی آسان و امن صورت می‌گیرد.
  • هنگام گشت‌وگذار در پنجره Privacy، ویوالدی تاریخچه وب، کوکی‌ها و فایل‌های موقتی را ذخیره نمی‌کند.
  • و بار دیگر در پنجره Privacy، امکان تنظیم موتور جستجویی متفاوت از موتور جستجوی پیش‌فرض مهیا است تا امنیت بیش از پیش بهبود یابد.
نقاط ضعف:
  • اگرچه ویوالدی یک نسخه اندرویدی دارد،‌ اما خبری از نسخه مخصوص iOS آن نیست.
  • ویوالدی سریع‌ترین مرورگری نیست که خواهید یافت. امکان فریز شدن مرورگر نیز بالاست و برای مدتی طولانی یکی از اصلی‌ترین مشکلات کاربران با آن بوده است.
  • ویوالدی بوکمارک‌هایی پیش‌فرض دارد که شما را به سایت‌های مختلف لینک می‌کنند. سازندگان مرورگر در ازای تعبیه این بوکمارک‌ها، از سایت‌های مقصد پول دریافت می‌کنند و بنابراین در فضای بوکمارک در واقع شاهد فضای تبلیغ هستیم.

Mozilla Firefox

از قابلیت‌های امنیتی متعدد گرفته تا ویژگی‌های کارآمدی مانند Firefox Lockwise، موزیلا فایرفاکس گزینه‌ای عالی برای اکثر کاربران است. این مرورگر نه‌تنها بیش از ۲۰۰۰ پایشگر داده را به صورت اتوماتیک مسدود می‌کند، بلکه در صورتی که اطلاعات شخصی شما در رخنه‌های امنیتی لو رفته باشد نیز این موضوع را به اطلاع‌تان می‌رساند.

از سوی دیگر نیز قابلیت‌هایی نظیر Firefox Lockwise که بالاتر به آن اشاره کردیم باعث می‌شود خیال شما از در امان ماندن پسووردهایتان راحت باشد. این ویژگی با استفاده از رمزنگاری ۲۵۶ بیتی، به شما اجازه می‌دهد که در هر جا به پسووردهای ذخیره شده در فایرفاکس دسترسی داشته باشید.

نقاط قوت:
  • قابلیت‌هایی مانند Firefox Monitor لو رفتن اطلاعات‌تان را در رخنه‌های امنیتی اطلاع می‌دهند.
  • فایرفاکس در مسدود کردن تبلیغات بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند و در هر روز، ۱۰ میلیارد پایشگر را برای کاربران خود در سراسر جهان از کار می‌اندازد.
  • فایرفاکس برای بهبود سرویس‌های خود به جمع‌آوری داده می‌پردازد، اما هیچوقت به سراغ تاریخچه فعالیت‌ها یا جستجوهای شما نمی‌رود. این داده‌ها ضمنا به صورت ناشناس و بدون نام خودتان یا نام حساب‌تان جمع‌آوری می‌شوند. اگر هم ترجیح می‌دهید هیچ اطلاعاتی به اشتراک گذاشته نشود، می‌توانید جمع‌آوری داده را خاموش کنید و شاهد هیچ تاثیر منفی بر پرفورمنس مرورگر نباشید.

نقاط ضعف:
  • اگرچه موزیلا انبوهی از مقالات و صفحات پرسش و پاسخ برای کمک به کاربرانش دارد، اما سر در آوردن از سیستم پشتیبانی آن می‌تواند بسیار دشوار باشد. نه‌تنها باید روی انبوهی از گزینه‌های مختلف کلیک کنید، بلکه فروم فایرفاکس نیز آنقدرها قابل اتکا نیست.
  • فایرفاکس افزونه‌های نسبتا زیادی دارد، اما اصلا قادر به رقابت با شمار افزونه‌های در دسترس برای مرورگرهایی مانند کروم نیست.
  • فایرفاکس به‌روزرسانی‌های ماهانه دریافت می‌کند. اگرچه این آپدیت‌ها با برنامه زمانی مشخصی عرضه می‌شوند،‌ اما مرورگرهای دیگر آپدیت‌هایی مداوم‌تر دریافت می‌کنند.

Google Chrome

گوگل اصلا جزو آن شرکت‌هایی نیست که به حفاظت از داده و حریم شخصی کاربرانش مشهور باشد. اما مرورگر کروم از شما در برابر وب‌سایت‌های آلوده و فایل‌هایی که ممکن است پسووردهایتان را به سرقت برده یا دستگاه‌تان را آلوده سازند محافظت می‌کند. کرم ضمنا هر شش هفته به‌روزرسانی می‌شود و آخرین قابلیت‌ها و پچ‌های امنیتی، به سرعت از راه می‌رسند. وقتی هم که صحبت از باگ‌های امنیتی حقیقتا خطرناک باشد، گوگل به‌روزرسانی‌ها را ظرف ۲۴ ساعت منتشر می‌کند.

برای حفاظت از داده‌هایتان رو کروم، احتمالا بهترین کار افزودن DuckDuckGo به آن باشد. با این افزونه کارآمد می‌توانید از داده‌هایتان و تاریخچه جستجوهایتان در اینترنت حفاظ کنید و پایشگرهای تبلیغاتی را هم از کار بیندازید.

نقاط قوت:
  • کروم یک مرورگر وب بسیار سریع است و صفحات را به سرعت بارگذاری می‌کند.
  • قابلیت‌هایی مانند Google Safe Browsing باعث می‌شوند که هنگام ورود به سایت‌های خطرناک یا دانلود فایل‌های آلوده، اخطار دریافت کنید.
  • با کروم نیازی نیست که تمام پسووردهایتان را به خاطر بسپارید. در عوض این مرورگر به تولید پسووردی منحصر به فردی برای هر سایتی که به آن سر می‌زنید می‌پردازد.
نقاط ضعف:
  • گوگل انبوهی از دیتای مرتبط با جامعه کاربران خود را جمع‌آوری می‌کند. این شرکت نه‌تنها تمام سرچ‌های شما را پایش می‌کند، بلکه به پایش لوکیشن‌تان نیز می‌پردازد.
  • اگر از کروم روی چندین دیوایس مختلف استفاده کنید، قادر به همگام‌سازی تاریخچه جستجوها، بوکمارک‌ها و چیزهایی از این دست خواهید بود. اما متاسفانه برای استفاده از این قابلیت،‌ ابتدا باید آن را به صورت دستی فعال کنید.
  • اگرچه گوگل می‌گوید که داده کاربران را به فروش نمی‌رساند، اما از آن‌ها برای نمایش تبلیغاتی مرتبط با سلایق شما استفاده می‌کند - چه روی وب‌سایت‌های شریکش و چه روی اپلیکیشن های موبایل.


منبع: دیجیاتو