Gerdab.IR | گرداب

جریمه ۶۵۰ میلیون دلاری فیسبوک

جریمه ۶۵۰ میلیون دلاری فیسبوک
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

کاربران فیسبوک در ایلینوی (Illinois)، این شرکت را به استفاده از داده‌های بیومتریک آن‌ها بدون رضایت‌شان متهم کردند و فیسبوک به پرداخت ۶۵۰ میلیون دلار جریمه وادار شد.

 به گزارش گرداب، در آوریل ۲۰۱۵، حدود ۱.۶ میلیون کاربر از ایالت پریری (Prairie State) به یک دعوی حقوقی جمعی علیه فیسبوک که از طرف شاکی کارلو لیکاتا (Carlo Licata) در دادگاه Cook County Circuit Court تشکیل شده بود، پیوستند.

در این دادخواست ادعا شده بود که فیسبوک با فناوری تشخیص چهره، عکس‌های بارگذاری شده‌ی کاربران را اسکن و بصورت دیجیتالی داده‌های مربوط به چهره افراد را بدون اجازه خود کاربران ذخیره کرده و با اینکار قانون حریم خصوصی ایلینوی را نقض کرده است.

در ایلینوی، قانون حریم خصوصی اطلاعات بیومتریک به استفاده کنندگان این امکان را می‌دهد تا از شرکت‌هایی که بدون اجازه، داده‌هایی مثل چهره و اثر انگشت را ذخیره و کاربران را شناسایی می‌کنند، شکایت کنند.
بعد از انتقال به دادگاه فدرال شیکاگو، دادخواست به دادگاه فدرال کالیفرنیا منتقل شد و در آنجا به دعوی حقوقی جمعی رسید.


جریمه ۶۵۰ میلیون دلاری فیسبوک
طرف توافق شامل حدود ۶.۹ میلیون از کاربران فیسبوک بود که بعد از ۷ ژوئن ۲۰۱۱ الگو‌های چهره آن‌ها در این برنامه اجتماعی ذخیره شده بود، اما برای واجد شرایط شدن، کاربران می‌بایست در ۹ سال گذشته حداقل شش ماه در این ایالت زندگی کرده باشند. در مهلت مقرر، ۱.۶ میلیون فرم دادخواست ثبت شد که این تعداد فقط ۲۲% از کل کاربران واجد شرایط فیسبوک در ایلینوی را شامل می‌شد.

این توافق روز جمعه، ۲۶ فوریه، به حکم قاضی فدرال کالیفرنیا، جیمز دوناتو (James Donato)، تصویب شد و او این توافق را «با اختلاف زیاد، یک پیروزی بزرگ برای استفاده کنندگان در حریم خصوصی دیجیتال» توصیف کرد.
دوناتو نوشت که با اینکار «حداقل ۳۴۵ دلار به افرادی که راضی به جبران خسارت هستند، می‌رسد» و به فیسبوک دستور داد تا «هر چه زودتر» پول را به دست کاربران ضرردیده برساند.
طبق گفته جِی ادلسون (Jay Edelson)، وکیل مدافع شیکاگو، که تقریباً شش سال پیش دادخواست اولیه علیه فیسبوک را تنظیم کرده بود، مشروط به اینکه هیچ اعتراضی علیه این حکم نشده باشد، کاربران آسیب دیده ایلینوی می‌توانند طی دو ماه آینده از طریق ایمیل چک را دریافت کنند.

ادلسون گفت «این یک واقعه بزرگ و مهم است، چون نشان می‌دهد که در ایلینوی، حقوق حریم خصوصی بیومتریک کاملاً رعایت می‌شود.»
فیسبوک در بیانیه‌ای گفت «از اینکه به توافق رسیدیم و این معضل را پشت سر می‌گذاریم خوشحالیم. اینکار هم به نفع جامعه و هم سهامداران ماست.»