Gerdab.IR | گرداب

موافقت قاضی کالیفرنیایی با ثبت شکایت علیه گوگل

تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹

قرار است دادخواستی علیه گوگل با منظور جمع‌آوری اطلاعات کاربران در حالت ناشناس (incognito) ثبت شود.

موافقت قاضی کالیفرنیایی با ثبت شکایت علیه گوگل

به گزارش گرداب، این شکایت در ژوئن سال ۲۰۲۰ علیه این غول فناوری مطرح شد و مطابق آن حتی وقتی کاربران گزینه جمع‌آوری داده در گوگل کروم را خاموش می‌کنند، اطلاعات شخصی آن‌ها توسط ابزار‌های مختلف گوگل جمع‌آوری و ذخیره می‌شود.


در متن این شکایت آمده است: «گوگل تاریخچه‌ی فعالیت کاربران را هر طور شده جمع‌آوری و ذخیره می‌کند و مهم نیست که کاربران چه کار‌هایی برای حفظ حریم شخصی خود انجام داده باشند.

در واقع وقتی کاربران گوگل حالت وبگردی خصوصی (private browsing mode) را فعال می‌کنند، باز هم گوگل اطلاعات مربوط به فعالیت و هویت آن‌ها را ردیابی می‌کند. گوگل برای حفظ حریم خصوصی، از کاربران می‌خواهد از مرورگر‌هایی مانند گوگل کروم، Safari، Microsoft Edge یا فایرفاکس در حالت وبگردی خصوصی استفاده کنند.

اما حتی وقتی کاربران تحت این شرایط هم وبگردی می‌کنند، گوگل برخلاف قوانین فدرال و ایالتی در زمینه‌ی شنود و نقض حریم خصوصی کاربران عمل می‌کند و هم‌چنان به ردیابی و جمع‌آوری اطلاعات ادامه می‌دهد.»


ابزار‌هایی که این اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند، شامل Google Analytics، Google Ad Manager، افزونه‌های وبسایت، برنامه‌های تلفن همراه، گزینه‌ی ادامه با ورود از طریق حساب کاربری گوگل در وب‌سایت‌ها و برنامه‌های دیگر هستند.


شرکت مادر گوگل، آلفابت، با استدلال به این که شاکیان با سیاست حفظ حریم خصوصی این شرکت که در آن شیوه‌های جمع‌آوری داده‌ها نیز مشخص شده موافقت کرده‌اند، درخواست رد پرونده را مطرح کرد. با این حال در روز جمعه ۱۲ مارس ۲۰۲۱، لوسی کو (Lucy Koh) قاضیِ کالیفرنیایی که نظارت بر دادخواست‌های حق ثبت اختراع بین اپل و سامسونگ را عهده‌دار بود، در رای خود اعلام کرد که گوگل به کاربران هشدار نداده بود که فرایند جمع‌آوری اطلاعات در حالت ناشناس مرورگر هم ادامه می‌یابد.


پرونده‌ی Brown v. Google LLC, ۲۰-۳۶۶۴، در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه شمالی کالیفرنیا تشکیل شد. شاکیان این پرونده حداقل ۵۰۰۰ دلار به ازای هر کاربر دریافت خواهند کرد.
سخنگوی گوگل، Jose Castaneda، تمام ادعا‌های ارائه شده علیه شرکت را رد کرد.