Gerdab.IR | گرداب

ارتش فرانسه در حال آزمایش ربات Spot ساخته شده توسط Boston Dynamics

ارتش فرانسه در حال آزمایش ربات Spot ساخته شده توسط Boston Dynamics
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰

Spot که یک ربات چهارپاست و توسط شرکت آمریکایی ساخته شده، در کنار سربازان ارتش فرانسه در تمرینات نظامی دیده شد.

به گزارش گرداب، ربات Spot طی یک تمرین دو روزه برای شناسایی موقعیت مورد استفاده قرار گرفته است، اما سوال اینجاست که آیا از ربات‌های شرکت Boston Dynamics می‌توان در آینده برای اهداف دیگر نیز استفاده کرد یا خیر.

مدرسه‌ی مشهور نظامی فرانسه به نام École Spéciale Militaire de Saint-Cyr، عکس‌هایی از این تمرین را در توییتر به اشتراک گذاشت و هدف از این آزمایش را بالا بردن آگاهی دانش‌آموزان نسبت به چالش‌های آینده که استفاده از ربات در میدان جنگ است، توصیف کرد.

روزنامه‌ی فرانسوی Ouest-France، جزئیات بیش‌تری را ارائه داد و نوشت Spot یکی از چند رباتی بود که توسط France’s École Militaire Interarmes با هدف ارزیابی میزان مفید واقع شدن در میدان جنگ، مورد آزمایش قرار گرفت.

مایکل پری، معاون توسعه تجارت Boston Dynamics، گفته که این ربات توسط توزیع کننده‌ی اروپایی، Shark Robotics، تهیه شده و شرکت آمریکایی از این آزمایش بی‌اطلاع بوده است. اما از این که دولت فرانسه و ارتش این کشور از ربات‌های آن‌ها استفاده می‌کنند، باخبر بود‌ه‌اند.

ارتش فرانسه در حال آزمایش ربات Spot ساخته شده توسط Boston Dynamics
در طی این دو روز آزمایش، سربازان چندین سناریو را اجرا کردند که شامل اقدام تهاجمی برای تصرف یک منطقه، اقدام دفاعی در طول شب و روز و یک آزمایش نبرد درون شهری بود. ابتدا تمام سناریو‌ها فقط با حضور سربازان انجام گرفت و بعد در دور دوم، همراه با ربات اجرا شد، تا تفاوت استفاده از ربات بهتر مشخص شود.

حضور ربات‌ها باعث شد تا سرعت عمل کم شود، اما امنیت نیرو‌ها افزایش پیدا کرد. یکی از سربازان گفت: «در دوره‌ای که از ربات استفاده نشد، من کشته شدم. اما در دور بعد و با حضور ربات این اتفاق نیفتاد.»
یکی از مشکلات اساسی استفاده از ربات spot، کم دوام بودن باتری آن بود و ظاهراً در حین تمرین از کار افتاده است.
این ربات ۳۱ کیلوگرم وزن دارد و به کمک دوربین‌هایی که به آن وصل شده، می‌توان از راه دور آن را کنترل کرد. هم‌چنین چهارپای Spot به آن این امکان را می‌دهد تا در مکان‌هایی که برای عبور ربات‌های چرخ‌دار دشوار است، به راحتی حرکت کند. تا به امروز از این ربات برای بررسی از راه دورِ مکان‌هایی از قبیل ساختمان‌ها، کارخانه‌ها و معادن زیرزمینی استفاده شده است.

علاوه بر Spot، ارتش فرانسه از ربات‌های دیگری نیز استفاده می‌کند. OPTIO-X۲۰ یک وسیله نقلیه کنترل از راه دور با آج تانک و توپ خودکار است که توسط شرکت استونیایی، Milrem Robotics، ساخته شده است. ULTRO یک ربات چرخ‌دار برای حمل تجهیزات است که توسط شرکت نظامی دولتی فرانسه Nextar ساخته شده است. Barakuda هم یک پهپاد چرخ‌دار چند منظوره است که برای سربازان، پوشش زرهی فراهم می‌کند.

Boston Dynamics ربات‌های زیادی را برای ارتش آمریکا ساخت، اما بعد‌ها به تدریج وارد بازار‌های تجاری شد و از فضای نظامی فاصله گرفت. Spot هنوز نیز توسط برخی از نیرو‌های پلیس ایالات متحده از جمله NYPD در حال آزمایش است، اما Boston Dynamics همیشه تاکید کرده است که ربات‌های این شرکت هرگز برای آسیب رساندن به افراد استفاده نخواهد شد.

شرایط و ضوابط ربات Spot این اجازه را نمی‌دهد که به عنوان سلاحی برای آسیب رساندن و ترساندن مردم یا حیوانات استفاده شود. این که سربازان از این ربات برای بررسی یک ساختمان استفاده کنند، صرفاً به معنی آسیب رساندن به کسی یا چیزی نیست. اما اگر این بررسی، مقدمه‌ای برای شروع یک درگیری نظامی باشد، موضوع فرق می‌کند.

مایکل پری می‌گوید اگر ارتش از این ربات برای حفظ جان مردم استفاده کند، طبق سیاست‌ها و قوانین این شرکت عمل کرده است. علی‌رغم نگرانی‌هایی که وجود دارد، ارتش هم‌چنان به فکر استفاده از ربات‌ها در میدان جنگ است. شرکت Ghost Robotics نیز رباتی ساخته که مشابه ربات Spot است و در حال آزمایش برای استفاده توسط نیروی هوایی آمریکاست.