Gerdab.IR | گرداب

تقویت سیستم خرید تبلیغات گوگل با اجرای پروژه‌ی مخفی Bernanke

تقویت سیستم خرید تبلیغات گوگل با اجرای پروژه‌ی مخفی Bernanke
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰

گوگل یک پروژه‌ی محرمانه به نام Project Bernanke را اجرا کرده است که از طریق تبادل آگهی‌ها، داده‌های مربوط به پیشنهادات قبلیِ تبلیغ‌کنندگان را، برای کسب منفعت شخصی جمع‌آوری می‌کند.

به گزرش گرداب، نام این پروژه اولین بار در سندی که گوگل در دادخواست ضدانحصاری‌ای که در تگزاس ارائه داده بود، ضمیمه شده بود و توسط سرویس خبری شبکه MLex کشف شد.

در آن زمان، یک قاضی فدرال به گوگل اجازه داد تا سند مهر و موم شده را دوباره ضمیمه کند. اما به گفته‌ی این ژورنال، Bernanke برای تبلیغ‌کنندگان خارجی آشکار نبوده و گوگل از این طریق صد‌ها میلیون دلار سود کرده است. در ماه دسامبر ۲۰۲۰، دادستان کل تگزاس علیه گوگل یک دادخواست ضدانحصاری تشکیل داد و ادعا کرد که این شرکت از استراتژی‌های ضد رقابتی استفاده می‌کند و Bernanke بخش اصلی این ماجراست.

گوگل نیز ادعا کرده بود که داده‌های مربوط به پروژه‌ی Bernanke را می‌توان از طریق داده‌های نگهداری شده توسط سایر ابزار‌های خرید مقایسه کرد. این شرکت با دسترسی داشتن به اطلاعاتِ پیشنهادات قبلی در Google Ads، شانس برنده شدن در مزایده برای نمایش تبلیغات را افزایش داده و باعث شده تا ابزار‌های تبلیغاتی رقیبان در معرض خطر قرار بگیرند. دادستان کل تگزاس، به یکی از اعلامیه‌های این شرکت در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد که در آن گوگل اعلام کرده بود که پروژه‌ی Bernanke، ۲۳۰ میلیون دلار درآمد برای این شرکت در همان سال به ارمغان خواهد آورد.

این که چرا گوگل نام این پروژه را Bernanke نام‌گذاری کرده، مشخص نیست. اما Ben Bernanke از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۴ رئیس فدرال رزرو بود و تنها شخصی است که مردم او را به این نام می‌شناسند.

سخنگوی گوگل در ایمیلی به The Verge نوشت: «شکایت دادستان کل تگزاس، Ken Paxton، بسیاری از جنبه‌های تجاری فناوری تبلیغات ما را نامناسب نشان داده و آن‌ها را زیر سوال می‌برد. ما منتظر تشکیل دادگاه می‌مانیم تا توضیحات خود را ارائه دهیم.»