Gerdab.IR | گرداب

وزارت دادگستری آمریکا تیم ویژه امنیت سایبری تشکیل می‌دهد

وزارت دادگستری آمریکا تیم ویژه امنیت سایبری تشکیل می‌دهد
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

وزارت دادگستری ایالات متحده در حال تشکیل تیم امنیت سایبری برای مقابله با باج‌افزارهاست.

به گزارش گرداب، اپراتور‌های باج‌افزار تکنیک‌های جدیدی را برای دزدیدن اطلاعات مهم قربانیان در پیش گرفته‌اند و قربانیان را تهدید می‌کنند تا در صورت نپرداختن پول، اطلاعات شخصی آن‌ها را به صورت آنلاین افشا خواهند کرد. علاوه بر این، مجرمان اینترنتی درخواست‌های خود برای باج‌گیری را افزایش داده‌اند و با چندین گروه زیرزمینی برای هدف قرار دادن سازمان‌های بزرگ همکاری می‌کنند.

اخیراً FBI اعلام کرده است که تقریباً ۸۰۰ هزار شکایت از جرایم اینترنتی در سال ۲۰۲۰ دریافت کرده است که میزان خسارت برآورد شده حدود ۴.۲ میلیارد دلار است. بر اساس گزارش FBI، چندین مورد از این شکایات مربوط به جرایم مختلف اینترنتی، مانند حملات سایبری، با مضمون کووید-۱۹ بوده است. تعداد حملات باج‌افزار هم‌چنان رو به افزایش است و در سال ۲۰۲۰، ۲۴۷۴ مورد گزارش شده است. این رقم در مقایسه با میزان شکایات در سال ۲۰۱۹، ۶۹% افزایش یافته است.

برای رسیدگی به حملات باج‌افزار به سازمان‌ها، وزارت دادگستری ایالات متحده (DoJ)، در حال تشکیل یک تیم برای شناسایی علت اصلی افزایش این نوع حملات در کشور است.

این تیم چه کاری انجام می‌دهد؟

طبق گزارش CNN، وزارت دادگستری اقدامات جدیدی را در پیش گرفته که شامل همکاری تمام بخش‌های دولت فدرال برای شناسایی و مقابله با اپراتور‌های باج‌افزار است. اقدامات پیش‌گیرانه می‌تواند شامل مواردی از جمله حذف سرور‌هایی باشد که باج‌افزار را گسترش می‌دهد و یا از بین بردن گروه‌های مجرمان سایبری که فعالیت‌های باج‌افزاری را انجام می‌دهند.

علاوه بر این، وزارت دادگستری می‌خواهد منابع بیش‌تری را برای آموزش و انتشار اطلاعات در زمینه‌ی امنیت سایبری ایجاد کند. این آژانس هم‌چنین با همکاری بخش خصوصی، در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی تهدیدات مختلف برای باج‌افزار‌ها و اخاذی‌هاست. جان کارلین، معاون سرپرست دادستان کل کشور، در این رابطه گفت: «اگرچه این وزارت اقدامات مهمی را برای مقابله با جرایم اینترنتی انجام داده است، اما همه‌ی ما باید از تمام نیروی خود برای مقابله با ابعاد مختلف این جرایم و یافتن دلیل اصلی آن‌ها تلاش کنیم.»

سالِ باج‌افزار

وزارت دادگستری، سال ۲۰۲۰ را بدترین سال برای حملات باج‌افزار نامید و به حملات معروف اخیر گروه هکر SolarWinds که تحت حمایت روسیه بود و هم‌چنین به سوءاستفاده از نقاط ضعف سرور Microsoft Exchange اشاره کرد.


تلاش برای جلوگیری از تهدید امنیت ملی

این اقدام چند روز پس از آن انجام شد که وزارت امنیت داخلی (DHS) اعلام کرد که در حال مقابله با اپراتور‌های باج‌افزاری است که کشور را مورد هدف قرار داده‌اند. در یک کنفرانس RSA، Alejandro Mayorkas، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده، در رابطه با تهدیدات فعلی، چالش‌های امنیت سایبری و طراحی برنامه‌هایی برای رفع آسیب‌پذیری‌ها صحبت کرد. او هم‌چنین اضافه کرد که باج‌افزارها، روش‌های جدید و پیشرفته‌تری را برای رمزگذاری اطلاعات مهم سازمان‌ها در پیش گرفته‌اند که تعداد آن‌ها نیز روز به روز در حال افزایش است. این یک تهدید بزرگ برای امنیت ملی است.