Gerdab.IR | گرداب

اولین تراشه‌های ۲ نانومتری شرکت فناوری IBM

اولین تراشه‌های ۲ نانومتری شرکت فناوری IBM
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

شرکت IBM از اولین تراشه‌های پردازش 2 نانومتری در جهان که می‌تواند در آینده در تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و دیگر ابزارها استفاده شود، رونمایی کرد.

به گزارش گرداب، در مقایسه با تراشه‌های 7 نانومتری امروزی، فناوری جدیدِ IBM به لطف طراحی کم‌حجم‌تر خود، ترانزیستورهای بیش‌تری دارد. یعنی تراشه‌های ساخته شده، در این حالت می‌توانند عملکرد و دوام باتری را افزایش دهند. شرکت IBM می‌گوید که تراشه‌های 2 نانومتری نسبت به پیشرفته‌ترین تراشه‌های 7 نانومتریِ امروزی می‌تواند 45% عملکرد بهتری داشته باشد و یا 75% از مصرف انرژی بکاهد.

طبق گزارش AnandTech، تراشه‌های 2 نانومتریِ جدیدِ IBM، در هر میلی‌متر مربع (MTr/mm2) حدود 333 میلیون ترانزیستور دارند، در حالی که پیشرفته‌ترین تراشه‌های 5 نانومتریِ TSMC در هر میلی‌متر مربع دارای 173 میلیون ترانزیستور هستند و تراشه‌های 5 نانومتریِ سامسونگ نیز در هر میلی‌متر مربع دارای 127 میلیون ترانزیستوراند.

این خبر جدید، عالی و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، اما لازم است به یاد داشته باشیم که ترا‌شه‌های دو نانومتریِ IBM تنها در حد معرفی است و سال‌ها طول خواهد کشید تا در پردازندهها استفاده شوند.

همان‌طورکه قبلاً هم گفتیم، TSMC و سامسونگ تراشه‌های 5 نانومتری تولید می‌کنند، درحالی که Intel هنوز در تلاش است تا تراشه‌های 7 نانومتری خود را روانه‌ی بازار کند. TSMC به نظر نمی‌رسد که فعلاً قصد ساختن تراشه‌های 2 نانومتری را داشته باشد، چون در حال حاضر میخواهد تا پایان سال 2021، ساختن تراشه‌های 4 نانومتری را آغاز کند و در سال 2022 آن را به تولید انبوه برساند. تراشه‌های 3 نانومتری نیز شاید بعد از نیمه‌ی دوم سال 2022 تولید شوند و تراشه‌های 2 نانومتری بعد از آن در دست تولید قرار خواهند گرفت.

همه‌ی این پیشبینی‌ها به شرطی درست خواهند بود که این شرکت‌ با مشکلی روبرو نشود که رویه‌ی تولید با تاخیر مواجه شود. اگر به Intel نگاه کنید متوجه خواهید شد که این شرکت آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانست به تولیدات خود به طور پیوسته ادامه بدهد.

با این حال، این یک چشم‌انداز اجمالی به آینده‌ی فناوری است حتی اگر در مقیاس انبوه تولید نشود یا با تاخیر تولید شود.