Gerdab.IR | گرداب

موافقت اپل با تمامی درخواست های دولت چین

موافقت اپل با تمامی درخواست های دولت چین
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

روزنامه نیویورک تایمز گزارش مفصلی در مورد عملکرد شرکت اپل در چین چاپ کرده که نشان می دهد این شرکت آمریکایی تمامی درخواست های پکن برای ذخیره داده های اتباع چین در داخل این کشور را پذیرفته است.

به گزارش گرداب، اپل در حال تکمیل یک پایگاه داده جدید در چین است که در منطقه گویانگ واقع است و تمامی داده های شخصی مشتریان چینی اپل در آن ذخیره خواهد شد.

دولت چین از سال 2016 تمامی شرکت های فناوری خارجی را ملزم به ذخیره سازی داده های شخصی اتباع این کشور در داخل چین کرده تا از سوءاستفاده دولت های خارجی و تهدید امنیت ملی خود توسط رقبایی همچون آمریکا جلوگیری کند. مرکز داده جدید اپل در چین که در یک منطقه دورافتاده کوهستانی واقع است تا ماه آینده تکمیل می شود و یک شرکت فناوی وابسته به دولت چین مدیریت آن را بر عهده می گیرد.

اپل قبلا به منظور تبعیت از قوانین داخلی چین تمامی داده های مربوط به خدمات کلود خود را هم به سرورهایی در داخل چین منتقل کرده بود. اطلاعات سرورهای آی کلود اتباع چین قبلا در خارج از این کشور نگهداری می شدند. چین پیش از این تهدید کرده بود اگر اپل و شرکت های فناوری آمریکایی از قوانین پکن در مورد نگهداری داده های کاربران در داخل خاک ان پیروی نکنند، جلوی فعالیت آنها را می گیرد. طرح چین در این زمینه به دروازه طلایی مشهور شده که اجازه نمی دهد هیچ بخشی از اطلاعات دیجیتال مردم چین در خارج از این کشور ذخیره شده و به دست کشورهای متخاصم بیفتد.

اپل به منظور تامین نظر مقامات چینی کلیدهای رمزگشایی از داده های کاربران محلی را نیز از آمریکا به داخل این کشور منتقل کرده است. شرکت چینی GCBD مسئول مدیریت داده های کاربران چینی اپل است و بر روند ساخت دیتاسنتر جدید آن نیز نظارت دارد.

تا به حال هیچ شواهدی وجود نداشته که دولت چین به داده های مذکور دسترسی داشته و آنها را به طور مرتب بازرسی و بررسی کند. با این حال اقدامات یادشده به مقامات پکن امکان می دهد تا هرگونه تلاش برای خرابکاری یا تحریک خارجی را ردگیری و به سرعت شناسایی کنند.

اپل همچنین اپلیکیشن هایی مغایر با قوانین داخلی چین را نیز از اپ استور خود پاک می کند تا رضایت دولت پکن را جلب کند. این نرم افزارها معمولا با هدف انتشار اطلاعات دروغین در مورد دولت چین و تحریک به شورش علیه دولت مرکزی، ترویج همجنسگرایی، روابط غیراخلاقی و غیره عرضه می شوند.