Gerdab.IR | گرداب

پرونده؛ پروژه بزرگ هوش مصنوعی فیسبوک (+ عکس و فیلم)

پرونده؛ پروژه بزرگ هوش مصنوعی فیسبوک (+ عکس و فیلم)
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

هدف پروژه بزرگ هوش مصنوعی فیسبوک، طراحی سامانه‌های هوش مصنوعی در حوزۀ ویدئو‌های عمومی است که بتواند به تحلیل ویدیو‌های کاربران بپردازد. از این قابلیت می‌توان در موارد مختلفی استفاده کرد.

به گزارش گرداب، طراحی سامانه‌های هوش مصنوعی به‌گونه‌ای که بتوانند مانند یک انسان آنچه در ویدیو‌ها اتفاق می‌افتد را به‌طور کامل تحلیل کنند، یکی از سخت‌ترین چالش‌ها - و بزرگترین پیشرفت‌های بالقوه - در دنیای یادگیری ماشین است. اخیراً فیسبوک از پروژه جدیدی در این حوزه رونمایی کرد. این پروژه با عنوان آموزش هوش مصنوعی در ویدیو‌های عمومی کاربران فیسبوک شناخته می‌شود و به دنبال یادگیری از ویدیو‌ها می‌باشد. این پروژه بخشی از تلاش‌های گسترده فیسبوک در ساخت سامانه‌ای است که همچون انسان از فرایند یادگیری بهره‌مند باشند.

منابع اطلاعاتی
دسترسی به داده‌های آموزشی یکی از بزرگترین مزیت‌های رقابتی در هوش مصنوعی است و غول‌های فناوری مانند فیسبوک، گوگل و آمازون توانسته‌اند با در دست داشتن حجم عظیمی از اطلاعات میلیون‌ها کاربر در زمینه‌های مختلف هوش مصنوعی پیشرفت کنند. فیسبوک قبلاً با استفاده از میلیارد‌ها تصویر جمع‌آوری‌شده از اینستاگرام، مدل‌های بینایی ماشین را را آموزش داده است؛ اما تابه‌حال پروژه مشابهی برای تحلیل و فهم ویدیو‌ها وجود نداشته است.

این منبع بسیار غنی ویدیو‌های عمومی افراد از همه کشور‌ها و صد‌ها زبان مختلف را شامل می‌شود. چنین منبعی نه تنها سبب دقت بالای هوش مصنوعی می‌شود، بلکه به آن این قابلیت را می‌دهد که سازگاری زیادی با تغییرات و تحولات داشته باشد و تفاوت‌های ظریف و نشانه‌های بصری را در فرهنگ‌ها و مناطق مختلف تشخیص دهد.

پرونده؛ پروژه بزرگ هوش مصنوعی فیسبوک (+ عکس و فیلم)

                                 اطلاعات کاربران فیسبوک، بزرگ‌ترین مزیت رقابتی
ماشین یا انسان؟
هدف اصلی فیسبوک از این پروژه‌ها این است که در نهایت ماشین‌هایی ساخته شود که مانند انسان یاد می‌گیرند. از نظر فیسبوک، مدل‌های یادگیری ماشینی برای ایجاد سامانه‌های محتوایی جدید و ابزار‌های جدید استفاده می‌شود، اما می‌تواند در آینده کار‌های بیشتری انجام دهد.

هوش مصنوعی که بتواند محتوای ویدئو‌ها را تحلیل کند، به فیسبوک بازخورد بی‌سابقه‌ای در مورد زندگی کاربران می‌دهد و تجزیه و تحلیل سرگرمی‌ها و علایق، اولویت آن‌ها در برند و لباس و تعداد بیشمار خصوصیات شخصی دیگر را برای این شرکت ممکن می‌سازد. البته فیسبوک در حال حاضر از طریق کمپین‌های تبلیغاتی خود به چنین اطلاعاتی دسترسی دارد؛ اما امکان تحلیل ویدئو از طریق هوش مصنوعی، منبعی فوق‌العاده غنی از داده‌های تحلیل‌شده را در اختیار آژانس‌های تبلیغاتی‌اش قرار می‌دهد.

پرونده؛ پروژه بزرگ هوش مصنوعی فیسبوک (+ عکس و فیلم)

 تجزیه ویدئو از طریق هوش مصنوعی منبعی از داده‌های فوق‌العاده غنی را در اختیار فروشگاه‌های فیسبوک می‌گذارد

برنامه‌های آینده فیسبوک در مورد مدل‌های هوش مصنوعی آموزش‌دیده بر روی ویدیو‌های کاربران، مبهم و غیرواضح است و این شرکت اهداف خود را به‌طور شفاف بیان نمی‌کند. فیسبوک می‌گوید که می‌تواند از چنین مدل‌هایی استفاده‌های مختلفی کند، اما به سؤالی درباره استفاده یا عدم استفاده از این فناوری برای جمع‌آوری اطلاعات با هدف تبلیغات هوشمند پاسخ نداده است.

به همین ترتیب، وقتی از فیسبوک سؤال شد که آیا کاربران مجبور هستند ویدئو‌های خود را برای آموزش هوش مصنوعی، در اختیار فیسبوک قرار دهند یا می‌توانند از این کار انصراف دهند، این شرکت فقط با اشاره به قوانین خود می‌گوید که از محتوای بارگذاری‌شده کاربران اجازه دارد برای «تحقیق و توسعه محصول» استفاده کنند. فیسبوک همچنین به سؤالاتی که دقیقاً چه مقدار ویدیو برای آموزش سامانه‌های هوش مصنوعی خود جمع‌آوری می‌کند، یا چگونه بر دسترسی محققان به این داده‌ها نظارت می‌کند، پاسخی نداده است.

عینک‌های هوشمند
فیسبوک در پست وبلاگ خود در رونمایی از این پروژه، به این نکته اشاره کرد که شبکه‌های اجتماعی در آینده، می‌توانند از این هوش مصنوعی برای بازیابی اطلاعات در «حافظه‌های دیجیتالی» استفاده کنند که توسط عینک‌های هوشمند پدید خواهد آمد.

در برنامه‌های امسال فیسبوک عرضه یک عینک هوشمند برای فروش به چشم می‌خورد. جزئیات این دستگاه همچنان نامعلوم است؛ اما اگر بتوان سامانه‌های هوش مصنوعی را برای تحلیل محتوای ویدئو آموزش داد، به احتمال زیاد این عینک‌ها در آینده با کمک دوربین‌های یکپارچه‌ای که بر روی آن‌ها قرار گرفته، بازخورد‌های کاربر را تحلیل و ذخیره می‌کنند. پس از آن به شما این امکان را می‌دهد تا ویدئو‌های گذشته را جستجو کنید؛ همانطور که بسیاری از برنامه‌های گالری عکس به افراد این امکان را می‌دهند که مکان‌ها، اشیا، موضوعات یا افراد خاص را در بین عکس‌ها جستجو کنند.

پرونده؛ پروژه بزرگ هوش مصنوعی فیسبوک (+ عکس و فیلم)

                               عینک‌های هوشمند توانایی تحلیل دیدگاه و نظرات صاحب خود را دارد

فیسبوک می‌گوید همانطور که ضبط ویدیو با عینک هوشمند «عادی» خواهد شد، «مردم باید بتوانند لحظه‌های خاصی را از بانک عظیم حافظه دیجیتال خود به همان راحتی که ضبط می‌کنند، به یاد آورند». به‌طور مثال یک کاربر را تصور کنید کلیپ‌های موردنظرش را با عبارت «آن لحظه که سرود تولدت مبارک می‌خوانیم را نشانم بده» جستجو می‌کند و سپس کلیپ‌های مرتبط با آن را مشاهده می‌کند. همانطور که فیسبوک ذکر می‌کند، چنین جستجویی مستلزم برقراری ارتباط بین انواع داده‌ها است و نیازمند این است که میان عبارت «تولدت مبارک» با کیک‌ها، شمع‌ها، افرادی که آهنگ‌های مختلف تولد می‌خوانند و ... مطابقت داده شود. درست مثل انسان، هوش مصنوعی نیز باید مفاهیم غنی متشکل از انواع مختلف ورودی‌های حسی را تحلیل کند.

سال گذشته در گزارشی از گاردین عملکرد عینک‌های هوشمند، این‌گونه شرح داده شده بود: «هر وقت کسی به یک سوپرمارکت مراجعه می‌کند، عینک هوشمند او قیمت محصولات را در لحظه، سطح سهام و عادات مرورگری کاربر را ثبت می‌کند؛ مثل اینکه هر بار که روزنامه‌ای را باز کرده باشد، عینک می‌فهمد که کدام داستان را خوانده، کدام آگهی را نگاه کرده و نگاه او بر روی عکس‌های کدام ساحل مشهور بیشتر خیره مانده است».

اهداف پشت پرده
اینکه فیسبوک می‌گوید اکنون صرفاً در حال بررسی مسئله است، خیلی قابل باور نیست و راهی برای تفحص بیشتر درباره آن هم وجود ندارد. اما اهمیت زیاد همزمانی تحلیل ویدیوی پیشرفته هوش مصنوعی با عینک هوشمند نشان می‌دهد که ظاهراً این شبکه اجتماعی اهداف پشت پرده‌ای برای این پروژه دارد.

پرونده؛ پروژه بزرگ هوش مصنوعی فیسبوک (+ عکس و فیلم)

اینکه چه اهدافی پشت پرده این هماهنگی بین عینک‌های هوشمند و پروژه ویدئو‌ها است، هنوز معلوم نیست
ابزار‌های تجزیه و تحلیلی که فیسبوک معرفی کرده، ابزار‌های ساده و نسبتاً پیش‌پاافتاده‌ای هستند. همراه با رونمایی برنامه هوش مصنوعی برای تحلیل ویدیوها، فیسبوک سامانۀ جدیدی با عنوان Reels که نسخۀ کپی‌شدۀ برنامه تیک‌تاک است، به راه انداخته است. فیسبوک می‌گوید: «ویدیو‌های محبوب اغلب از آن موسیقی استفاده می‌کنند که با همان حرکات رقص تنظیم می‌شود، اما توسط افراد مختلف ایجاد و اجرا می‌شود» و با تجزیه و تحلیل محتوای ویدیوها، هوش مصنوعی فیسبوک می‌تواند کلیپ‌های مشابهی را به کاربران پیشنهاد دهد.

فیسبوک از طریق تیک و تاک هم سامانه‌های پیش‌بینی علایق کاربران را مورد بررسی قرار داده است
الگوریتم‌هایی این سامانه که به پیشنهاد محتوای موردعلاقه به کار می‌پردازد، بدون اشکال نیستند و اشتباه هم می‌کنند. گزارش اخیر MIT نشان می‌دهد که فیسبوک گروه هوش مصنوعی خود را به‌خاطر انتشار اطلاعات اشتباهات از این الگوریتم متوقف کرده است.

برنامه فیسبوک برای تصاحب واقعیت مجازی

فیسبوک تنها شرکت بزرگ فناوری نیست که به دنبال تجزیه و تحلیل ویدئویی پیشرفته است و تنها مجموعه‌ای نیست که از داده‌های کاربران برای انجام این کار استفاده می‌کند. گوگل نیز به‌منظور «کمک به تسریع تحقیقات در زمینه تحلیل ویدئو در مقیاس بزرگ» دارای یک پایگاه داده تحقیقاتی است که شامل ۸ میلیون ویدیوی یوتیوب می‌شود. هوش مصنوعی که محتوای ویدئو‌ها را می‌فهمد، می‌تواند برای گوگل در بهبود کمپین‌های تبلیغاتی‌اش مفید باشد.

پرونده؛ پروژه بزرگ هوش مصنوعی فیسبوک (+ عکس و فیلم)

همه شرکت‌های بزرگ فناوری، از تحلیل ویدئو و عکس‌ها برای تبلیغات هدفمند استفاده می‌کنند.

اما فیسبوک گمان می‌کند که از یک مزیت خاص نسبت به رقیبانش برخوردار است؛ فیسبوک نه تنها دارای داده‌های آموزشی کافی است، بلکه از طریق یک روش هوش مصنوعی با عنوان یادگیری خود-نظارتی می‌تواند منابع بیشتری به دست آورد.

معمولاً وقتی مدل‌های هوش مصنوعی بر روی داده‌ها آموزش می‌بینند، این ورودی‌ها باید توسط انسان برچسب‌گذاری شوند؛ به‌عنوان مثال برچسب‌گذاری اشیا موجود در تصاویر یا تبدیل کردن صدا‌های ضبط‌شده به متن. اما در یادگیری خود نظارتی نیازی به برچسب‌گذاری نیست و این مسئله این روند آموزش را تسریع می‌کند و به اعتقاد برخی از محققان، این روش سبب تجزیه و تحلیل عمیق‌تر و معنی‌دارتر سامانه‌های هوش مصنوعی می‌شود. فیسبوک در مورد یادگیری خود نظارتی بسیار خوش‌بین است و آن را «ماده تاریک هوش» می‌نامد.

پرونده؛ پروژه بزرگ هوش مصنوعی فیسبوک (+ عکس و فیلم)

                  فیسبوک به دنبال روش‌های نوین برای تجزیه و تحلیل ویدئو‌ها است

شرکت اذعان دارد که پروژه‌اش پیرامون هوش مصنوعی تحلیل ویدیو بر روی روش‌های یادگیری نیمه نظارتی و خود نظارتی متمرکز خواهد بود. نپرداختن به مسئله برچسب‌گذاری در طی یادگیری هوش مصنوعی، با وجود چنین محتوای فراوان ویدئویی از ۲.۸ میلیارد کاربر فیسبوک، امکان‌پذیر شده است؛ و اگر این شبکه اجتماعی بتواند مدل‌های یادگیری ماشین خود را برای تحلیل یکپارچه ویدئو آموزش دهد، چه کسی می‌داند چه چیزی ممکن است یاد بگیرد؟

_____________________________

منابع: 

https://www.theverge.com/۲۰۲۱/۳/۱۲/۲۲۳۲۶۹۷۵/facebook-training-ai-public-videos-digital-memories
https://img.etimg.com/thumb/width-۶۴۰,height-۴۸۰,imgsize-۴۸۶۲۴۸,resizemode-۱,msid-۸۰۱۵۶۰۵۵/tech/tech-bytes/dcodeai-launches-ai-learning-platform-for-students.jpg
https://www.theverge.com/۲۰۲۱/۳/۱۲/۲۲۳۲۶۹۷۵/facebook-training-ai-public-videos-digital-memories
https://www.youtube.com/watch?v=۰InCnOGblXo
https://reporterdoor.com/۲۰۲۱/۰۳/۱۲/facebooks-next-big-ai-project-is-training-its-machines-on-public-videos-of-users/
https://cdnuploads.aa.com.tr/uploads/Contents/۲۰۱۸/۰۴/۰۵/thumbs_b_c_۶۵b۸۶۲c۹۸۹۳۸۰۳۷ffa۳۳۱۰۸۰ab۶۸b۷۱۷.jpg?v=۰۳۳۴۴۵
https://reporterdoor.com/۲۰۲۱/۰۳/۱۲/facebooks-next-big-ai-project-is-training-its-machines-on-public-videos-of-users/
https://www.theverge.com/۲۰۲۱/۳/۱۲/۲۲۳۲۶۹۷۵/facebook-training-ai-public-videos-digital-memories
https://www.tipsclear.in/wp-content/uploads/۲۰۲۱/۰۳/۱۶۱۵۵۹۴۵۹۸_Facebook-will-train-its-AI-by-using-public-videos.jpg
https://reporterdoor.com/۲۰۲۱/۰۳/۱۲/facebooks-next-big-ai-project-is-training-its-machines-on-public-videos-of-users/
https://www.theverge.com/۲۰۲۱/۳/۱۲/۲۲۳۲۶۹۷۵/facebook-training-ai-public-videos-digital-memories
https://www.youtube.com/watch?v=H۷MG۲AIFoIg
https://www.youtube.com/watch?v=tdj۹U۰pyem۴
https://www.theverge.com/۲۰۲۱/۳/۱۲/۲۲۳۲۶۹۷۵/facebook-training-ai-public-videos-digital-memories
https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/PyMcZo۹۸R۴M۸۰lV۵xdZnAfthlcI=/۱۴۰۰x۰/filters:no_upscale () /cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/۲۱۸۸۵۶۷۸/B۰۰۰۵۹۰۷_logos_V۵_close_cropped_۴K.jpg
https://www.theverge.com/۲۰۲۱/۳/۱۲/۲۲۳۲۶۹۷۵/facebook-training-ai-public-videos-digital-memories
https://reporterdoor.com/۲۰۲۱/۰۳/۱۲/facebooks-next-big-ai-project-is-training-its-machines-on-public-videos-of-users/
https://www.theverge.com/۲۰۲۱/۳/۱۲/۲۲۳۲۶۹۷۵/facebook-training-ai-public-videos-digital-memories
https://assets.entrepreneur.com/content/۳x۲/۲۰۰۰/۱۵۹۴۱۳۷۵۵۶-tik-tok.jpg
https://reporterdoor.com/۲۰۲۱/۰۳/۱۲/facebooks-next-big-ai-project-is-training-its-machines-on-public-videos-of-users/
https://www.youtube.com/watch?v=WKBDrnEEUfo
https://www.careeraddict.com/uploads/article/۵۸۲۰۷/illustration-google-tools.jpg
https://www.barrons.com/articles/facebooks-next-big-business-wont-be-social-networking-۵۱۵۹۹۵۸۴۱۰۳
https://www.theverge.com/۲۰۲۱/۳/۱۲/۲۲۳۲۶۹۷۵/facebook-training-ai-public-videos-digital-memories
https://imgix.bustle.com/uploads/shutterstock/۲۰۲۱/۳/۱۳/c۳۳۰۳۸۷e-۹۶۱a-۴e۰۲-۸۳۷c-۵۵ef۴۴۲۰۳۴c۹-shutterstock-۱۵۵۹۸۷۳۹۵۴.jpg?w=۱۲۰۰&h=۶۳۰&fit=crop&crop=focalpoint&fm=jpg&fp-x=۰.۴۲&fp-y=۰.۴۴۸
https://www.youtube.com/watch?v=a۰QVh۵TJl۳c
https://reporterdoor.com/۲۰۲۱/۰۳/۱۲/facebooks-next-big-ai-project-is-training-its-machines-on-public-videos-of-users/
https://www.theverge.com/۲۰۲۱/۳/۱۲/۲۲۳۲۶۹۷۵/facebook-training-ai-public-videos-digital-memories