Gerdab.IR | گرداب

ایرلند از عینک‌های هوشمند فیسبوک تحقیق می‌کند

ایرلند از عینک‌های هوشمند فیسبوک تحقیق می‌کند
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰

رگولاتور امور حفاظت از داده‌های کشور ایرلند در روز جمعه اعلام کرد که تحقیقاتی پیرامون عینک هوشمند جدید فیسبوک انجام داده است.

به گزارش گرداب، رگولاتور ایرلند از فیسبوک پیرامون چراغ نشانگر بر روی عینک هوشمند این غول شبکه اجتماعی سوالاتی پرسیده است که آیا این چراغ ابزاری موثر برای این که افراد بفهمند که از آن‌ها فیلم یا عکس گرفته شده هست یا خیر.

کمیسیونر حفاظت از داده‌های ایرلند پیشگام قوانین سفت و سفت حریم شخصی اتحادیه اروپا در مسائل مربوط به فیسبوک است؛ زیرا که دفتر مرکزی این شرکت در اروپا در دوبلین قرار دارد.

عینک‌های هوشمند فیسبوک، که با همکاری شرکت EssilorLuxottica سازندۀ عینک ری‌بن ساخته شده است، به افراد این قابلیت را می‌دهد که به موسیقی گوش دهند، به تماس‌ها پاسخ دهند و یا تصاویر و ویدیو‌های کوتاه ضبط کنند و آن‌ها را در سرویس‌های فیسبوک از طریق یک نرم‌افزار همراه به اشتراک بگذارند.

رگولاتور ایرلندی در یک بیانیه اعلام کرد که: «درحالی که این پذیرفته شده است که دستگاه‌های زیادی از جمله تلفن‌های هوشمند می‌توانند صدا و تصویر اشخاص ثالثی را ضبط کنند، اما معمولا موقع چنین اتفاقی دوربین یا تلفن همراه هنگام ضبط برای افراد قابل مشاهده است و از این‌رو این افراد متوجه می‌شوند که صدا یا تصویر آن‌ها در حال ضبط شدن است.

اما در مورد عینک‌های هوشمند، وقتی که عمل ضبط اتفاق می‌افتد، تنها یک چراغ بسیار کوچک نشانگر روشن می‌شود. در طی آزمایش‌های جامعی که توسط فیسبوک یا ری‌بن انجام شده است، موثر بودن چراغ ال‌ای دی نشانگر نشان داده نشده است».

قانون‌گذار ایرلندی اعلام کرده که نگرانی‌های رگولاتور حفاظت از داده‌های ایتالیا (گارانته) را درک می‌کند. رگولاتور ایتالیایی روز ۱۰ سپتامبر از فیسبوک درخواست شفاف‌سازی پیرامون عینک‌های هوشمند خود کرد تا انطباق این محصول با قوانین حریم شخصی بررسی شود.

همچنین گفته شده است که فیسبوک به دنبال راه‌اندازی کمپینی برای هشدار به عامه مردم پیرامون نحوه مصرف این محصول جدید است. فیسبوک به دنبال هشدار دادن است که این محصول ممکن است باعث افزایش ضبط تصاویر افراد بدون متوجه شدن‌شان شود.

عینک‌های هوشمند فیسبوک بار دیگر مسئله حریم شخصی را مطرح ساخته است. پیش از این بار‌ها در مورد این که کشور‌های بیگانه می‌توانند از چنین ابزار‌هایی برای جاسوسی از دشمنان خود استفاده کنند، هشدار داده شده بود.