Gerdab.IR | گرداب

تا سال آینده ۶۴ درصد از سازمان‌ها از مدل امنیتی SASE استفاده خواهند کرد

تا سال آینده ۶۴ درصد از سازمان‌ها از مدل امنیتی SASE استفاده خواهند کرد
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰

Versa Networks یک تحقیق جهانی برای بررسی میزان استفاده‌ی سازمان‌ها از مدل SASE (Secure Access Service Edge) در طول قرنطینه انجام داد و مشخص شد که میزان استفاده از این مدل، به طور گسترده‌ای افزایش یافته است.

به گزارش گرداب، ۳۴ درصد از سازمان‌ها ادعا می‌کنند که در سال ۲۰۲۰، استفاده از این مدل را شروع کرده‌اند و ۳۰ درصد دیگر تصمیم دارند در شش تا دوازده ماه آینده آن را اجرا کنند. علی‌رغم حمایت بیش‌تر سازمان‌ها از SASE، اکثر (۶۹%) متخصصان فناوری اطلاعات و امنیت هنوز مطمئن نیستند که این روش کارآمد باشد.
Sapio Research از ۵۰۰ مدیر امنیتی و فناوری اطلاعات که در سازمان‌های متوسط تا بزرگ در ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و آلمان کار می‌کنند، یک نظرسنجی انجام داد. مشخص شد که ۸۴% از سازمان‌ها به سرعت به فضای دیجیتالی روی آورده‌اند و در دوران همه‌گیری به فضای ابری منتقل شده‌اند.

حدود نیمی از سازمان‌ها (۴۴%) پیش‌بینی می‌کنند که حتی با وجود رفع محدودیت‌ها، کارمندان به کار ازراه‌دور به طور پاره‌وقت یا تمام‌وقت ادامه دهند. بررسی مربوط به تحول دیجیتالی جهانی با موضوع تجربه‌ها و نگرش‌ها نسبت به نحوه‌ی کار بعد از کووید در Versa Networks در دسترس است.

اتفاقاتی که در دوران شیوع بیماری رخ داد، باعث شد تا از مدل SASE حمایت شود. مدلی که انتظار می‌رود تا امنیتی بی‌نظیر و با عملکرد بالا و اتصالی مطمئن در سراسر فضای ابری در شبکه‌های ترکیبی و داخلی ایجاد کند.

نتایج نظرسنجی نشان داد که تیم‌های امنیتی و فناوری اطلاعات با شکایات متعدد کارکنان روبرو بوده‌اند؛ بیش از یک سوم (۳۶%) از پاسخ‌دهندگان گفتند که کارکنان از قطع شدن ارتباط هنگام استفاده از برنامه‌هایی مانند کنفرانس‌های ویدیویی شکایت داشتند و برخی دیگر (۳۱%) از عدم پشتیبانی فنی گله می‌کردند. موارد امنیتی مانند عدم توانایی در اجرای سیاست‌های امنیتی روی نیروی کاری که ازراه‌دور کار میکردند (۳۷%) و تشخیص تهدید‌های جدیدی که کاربران را هدف قرار می‌دهد (۳۴%)، افزایش داشته است.

سازمان‌ها با استفاده از SASE میخواهند چنین مشکلات امنیتی را رفع کنند. از هر ۱۰ شرکت، ۹ شرکت (۸۷%) سیاست‌های مربوط به اتصال ازراه‌دور خود را در یک سال گذشته تغییر داده‌اند. SASE نسبت به استفاده از VPN‌ها ترجیح داده شده است؛ ۲۳% از VPN و ۳۴% از SASE استفاده می‌کنند. با این حال، علی‌رغم محبوبیت SASE، بیش‌تر متخصصان فناوری اطلاعات و امنیت هنوز این مدل را درک نکرده‌اند. فقط ۳۱% از پاسخ‌دهندگان توانستند تعریف صحیحی از SASE به عنوان «هم‌گرایی شبکه و سرویس‌های امنیتی مانند CASB، FWaaS و Zero Trust در یک مدل سرویس ابری» ارائه بدهند. دلیل اصلی استفاده از مدل SASE روشن است؛ طبق نظر ۴۳% از پاسخ‌دهندگان، استفاده از این مدل برای بهبود امنیت دستگاه‌ها و برنامه‌هایی است که توسط نیروی کار ازراه‌دور استفاده می‌شوند. ۳۱% دیگر نیز می‌گویند که مایلند تا عملکرد برنامه‌های مهم تجاری را در فضای ابری در اولویت قرار بدهند و حمایت از کارکنانی که ازراه‌دور کار می‌کنند (۳۱%)، از دلایل اصلی انتخاب مدل SASE هستند.

یافته‌های جالب دیگر عبارتند از:
• از هر ۱۰ سازمان ۹ سازمان در اولویت‌بندی خود هنگام انتخاب مدل SASE، امنیت را به کنترل، پهنای باند و اتصال ترجیح می‌دهند.
• هرچند امنیت مهم‌ترین دلیل استفاده از SASE است، اما از هر پنج سازمان، در سه سازمان مسئولیت تصمیم‌گیری برای اجرای SASE به عهده‌ی تیم فناوری اطلاعات است و نه کارکنان اجرایی، مدیران یا هیئت مدیره.
• تیم فناوری اطلاعات (۴۹%) بیش‌تر از هر بخش دیگری، بیش‌ترین شکایت را درمورد اتصال غیرقابل اعتماد دارند.
• به گفته‌ی ۳۶% از پاسخ‌دهندگان، برنامه‌های کنفرانس ویدیویی و مشابه آن بزرگ‌ترین چالش را از نظر عملکرد و قابل اطمینان بودن دارند.