طرح مجلس بنای فیلترینگ ندارد/ شبکه‌های اجتماعی باید در کشور نمایندگی داشته باشند

طرح مجلس بنای فیلترینگ ندارد/ شبکه‌های اجتماعی باید در کشور نمایندگی داشته باشند
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه طرح نهایی کمیسیون در حوزه فضای مجازی هیچ تاکیدی بر موضوع فیلترینگ ندارد، گفت که طرح مجلس برای احیای شرایط قانون شورای عالی فضای مجازی ضمانت اجرا در نظر دارد که یکی از این شرایط لزوم استقرار نمایندگی مجموعه‌های سکوی‌های ارائه خدمات در کشور است.

به گزارش گرداب، حجت الاسلام مجید نصیرایی درباره بررسی طرح صیانت از فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در کمیسیون فرهنگی مجلس و شائبه‌هایی که اخیرا در خصوص فیلترینگ پلتفرم اینستاگرام مطرح شده، گفت: گاهی اوقات پس از اینکه طرح اولیه‌ای از سوی نمایندگان ثبت، پیگیری و سپس اعلام وصول می‌شود و برای بررسی کارشناسی به کمیسیون تخصصی می‌رود بیش از ۹۰ درصد مفاد آن تغییر پیدا می‌کند.

وی افزود: طرح صیانت از فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی نیز پس از بررسی‌های کارشناسی و اظهار نظر متخصصین، ۷۰ درصد با طرح اولیه تفاوت کرد و همین موضوع یکسری ابهامات و شبهاتی در اذهان برخی ایجاد کرد و این سوءتفاهم ایجاد شد که مجلس یا طرح کمیسیون فرهنگی مجلس بر موضوع فیلترینگ تاکید دارد در حالی که در واقعیت اینگونه نیست و طرح نهایی ما هیچ اولویتی نسبت به موضوع فیلترینگ مطرح نمی‌کند، محور این طرح اولا سامان‌دهی فضای مجازی در سطوح مختلف و ثانیا سامان‌دهی ارائه خدمات در این فضا می‌باشد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: صراحتا می‌گویم به هیچ عنوان ما در این طرح برای کاربران ایرانی که از فیلترشکن استفاده کنند و یا استفاده نکنند هیچ گونه جرم انگاری را در نظر نگرفتیم، در خصوص اینکه گفته شود قرار است از فردا اینستاگرام فیلتر شود، می‌گویم خیر چه کسی این را گفته است؟ اصلا تاکید این طرح فیلترینگ نیست، اما باید توجه کنیم در حوزه سامان دهی این فضا در سال ۹۶ قانونی در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد که شرایطی را برای سکو‌های ارائه خدمت در فضای مجازی تعریف می‌کند.

نصیرایی در خصوص این شرایط توضیح داد: از جمله شرایط این است که هر شخصی که می‌خواهد در فضای مجازی سکوی ارائه خدمت ایجاد کند ابتدا باید در سامانه‌ای که ما تعریف می‌کنیم ثبت نام کند، باید مجوز دریافت کند، باید طبق مقررات فعالیت کند، باید متعهد باشد که اطلاعات کاربران ایرانی از کشور خارج نشود و یک دفتر نمایندگی از مجموعه خود چه ایرانی باشد و چه خارجی باشد و یک نماینده ایرانی الاصل در کشور معرفی کند که پاسخگوی آن چه در مجموعه می‌گذرد، باشد، این موضوع صرفا به توییتر یا اینستاگرام اختصاص ندارد بلکه هر مجموعه چه ایرانی و چه خارجی قصد فعالیت داشته باشد باید این شرایط را رعایت کند.