Gerdab.IR | گرداب

اجرای سومین طرح ابررایانه در کشور

معرفی ۱۰ دانشگاه برتر کشور در هوش مصنوعی

معرفی ۱۰ دانشگاه برتر کشور در هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از تعریف پروژه ابررایانه دیگری بعد از "سیمرغ" و "مریم" در این مرکز خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود این پروژه ابررایانه تا بهار سال آینده به بهره برداری برسد.

به گزارش گرداب، علی اصغر انصاری امروز در رویداد گرنت تحقیق و توسعه هوش مصنوعی که به صورت آنلاین در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، ابر رایانه سیمرغ را از دستاورد‌های پژوهشگاه فناوری اطلاعات دانست که با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بهره برداری رسیده و خدمات لازم را به پژوهشگران ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن با همکاری ستاد کرونا و برخی از دانشگاه‌ها همچون دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی پروژه‌ای را در زمینه پراکندگی و شیوع زمانی و مکانی بیماری کرونا در استان تهران اجرایی کردیم.

انصاری با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کشور‌های دنیا سرمایه گذاری‌های کلانی در زمینه AI کردند، اظهار کرد: ۱۰ کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی به ترتیب کشور‌های "چین"، "امریکا"، "بریتانیا"، "هند"، "آلمان"، "ژاپن"، "فرانسه"، "کانادا"، "ایتالیا" و "اسپانیا" هستند.

رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ۱۰ دانشگاه برتر در حوزه هوش مصنوعی در ایران به ترتیب به این شرح است:

انصاری با تاکید بر اینکه در دنیا عمده سرمایه گذاری‌ها در این زمینه با مشارکت بخش خصوصی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های وزارت ارتباطات در زمینه توسعه هوش مصنوعی مربوط به فرآیند‌های پردازش و ذخیره سازی داده‌ها است که باید پلتفرم‌هایی برای حضور بخش خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری در این زمینه ایجاد شود.

رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خاطر نشان کرد: بعد از راه اندازی ابر رایانه سیمرغ، راه اندازی ابررایانه "مریم" در دستور کار این پژوهشگاه قرار دارد. علاوه بر این‌ها پروژه دیگری در مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی تعریف کردیم که در حد ابر رایانه سیمرغ است و پیش بینی می‌شود تا بهار سال آینده در دسترس قرار گیرد.