چین؛ محدود شدن استخراج بیتکوین فرصتی برای گسترش خودروی برقی

چین؛ محدود شدن استخراج بیتکوین فرصتی برای گسترش خودروی برقی
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

در پی ایجاد محدودیت برای استخراج بیت کوین در پکن به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، استان گوئیژو اولین استان در کشور چین است که قصد دارد تا از ظرفیت آزاد انرژی برای اتخاذ راه‌حلی که به حفظ محیط زیست کمک می‌کند، استفاده کند.

به گزارش گرداب، این استان برنامه‌ای را برای ساخت حداقل 4500 ایستگاه برای شارژ خودروهای برقی در سال 2021 در نظر گرفته است. قرار است که تعداد ایستگاه‌ها در سال 2022 به پنج هزار و در سال 2023 به پنج هزار و پانصد عدد افزایش یابد.

همان‌طور که روزنامه‌ی South China Morning Post گزارش داده است، فشارها و محدودیت‌هایی که پکن روی استخراج‌کنندگان بیت کوین اعمال کرده است، باعث شده تا ظرفیتی به میزان بیش از 50 تراوات در ساعت برق آزاد شود که این میزان برای حفظ یک شهر صنعتی با جمعیت یک میلیون نفر به مدت 33 سال و یا تامین شارژ برای 10 میلیون خودروی Model 3s تسلا کافی است.

چین در سطح جهانی، یکی از مخالفان قاطع در برابر استخراج رمزارز بوده است و استخرهای استخراجی را که زمانی از این طریق سود می‌بردند، مجبور به توقف فعالیت و نقل مکان به خارج از کشور کرده است. مقامات استانی گوئیژو اکنون از این ظرفیت آزاد شده استفاده می‌کنند تا همه‌ی 38 میلیون نفر از ساکنان این استان را تشویق کنند تا مطابق با تعهدات پکن برای کربن‌زدایی عمل کنند. کائو هوآ، یکی از مدیران در شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی Unity Asset Management، به خبرنگاران گفت که طرح استان گوئیژو برای استفاده از خودروهای الکترونیکی خبر خوبی برای رونق اقتصاد چین است:

محدود کردن فعالیت‌های مربوط به استخراج بیت کوین که انرژی زیادی را مصرف می‌کند به ما کمک می‌کند تا از این ظرفیت مازاد برای اجرای طرح‌های توسعه استفاده کرده و به این ترتیب برای رسیدن به هدف چین در جهت کاهش آلودگی‌های محیطی قدم برداریم.

گوئیژو که کم‌ترین میزان سطح درآمد سرانه‌ی کشور را به خود اختصاص داده است، قصد دارد 38 هزار ایستگاه شارژ خودروهای برقی را تا سال 2023 بسازد؛ یعنی در هر شهر حداقل یک ایستگاه شارژ ایجاد کند و 20% از محل پارک خودروها در مراکز خرید را برای شارژ خودروهای الکترونیکی اختصاص دهد. ساکنان محلی و تولیدکنندگان به South China Morning Post گفته‌اند که انتظار دارند تا مقامات استانی برای تشویق مردم و موفقیت این طرح، تخفیف‌هایی را برای آن‌ها در نظر بگیرند.

در خط تولید، یکی از تامین‌کنندگان محلی باتری خودروهای برقی گفت که این صنعت در حال حاضر از دستور کار جدید پیروی می‌کند: «ما در نظر داریم تا در مناطق موردنظر، تجارت خود را گسترش دهیم تا انگیزه‌ی همکاری شرکت‌هایی که محصولات خود را با سیاست‌های حفظ محیط زیست تطابق می‌دهند، بیش‌تر شود».

بر اساس گزارش‌ها، تعداد ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکترونیکی دولتی و خصوصی در طی یک سال گذشته بیش از 47% افزایش داشته است. با این حال، زیرساخت‌های آن در ثروتمندترین شهرها و مناطق خاص متمرکز شده است. در گزارش این روزنامه آمده است که استفاده از ظرفیت مازاد برقی که قبلاً در مراکز سابق استخراج بیت کوین از جمله چینگهای، مغولستان مرکزی، سین کیانگ، یوننان و سیچوان استفاده می‌شد، می‌تواند قدم خوبی در جهت پیشرفت کشور و استفاده‌ی بیش‌تر از خودروهای الکترونیکی باشد.