Gerdab.IR | گرداب

افزایش ۴۴۰ درصدی حملات فیشینگ در ماه گذشته

افزایش ۴۴۰ درصدی حملات فیشینگ در ماه گذشته
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

براساس آخرین گزارش نشریه Webroot Brightcloud، به طور متوسط تقریباً نیمی از کسب‌وکار‌ها (٪ ۴۵.۴۹) و مصرف‌کنندگان (۵۲.۳۵درصد) حداقل یک بار در ماه مه ۲۰۲۱ مورد حمله‌ی سایبری قرار گرفته‌اند.

به گزارش گرداب طبق گزارش در ماه مه ۲۰۲۱، حملات فیشینگ تا ۴۴۰درصد افزایش داشته‌اند که رکورد بیش‌ترین میزان حملات فیشینگ در یک ماه را به خود اختصاص داده‌اند. صنایعی مانند نفت، گاز و معدن در دوره‌ی شش ماهه شاهد ۴۷درصد افزایش در حملات سایبری بوده و در خط تولید و عمده‌فروشی نیز این ارقام ۳۲درصد افزایش داشته است.

در این گزارش، به اطلاعات مربوط به تهدیدات سایبری در بین ۱ ژانویه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱ با معیار‌های به‌روز شده اشاره شده است. هم‌چنین جدیدترین ترفند‌ها در بدافزارها، فیشینگ و معاملات رمزارز‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

برند‌های بزرگ هم‌چنان مورد حمله‌ی باج‌افزار‌ها قرار می‌گیرند. پی‌پال تنها یک درصد از ۲۰۰ برند برتر که مورد حمله‌ی فیشینگ قرار گرفته‌اند را به خود اختصاص داده است، اما در ماه مه میزان حملات، ۱۸۳۴درصد رشد داشته است که این آمار و ارقام نشان می‌دهد که موسسات مالی هدف اصلی حملات هستند.
Webroot Brightcloud هم‌چنین متوجه شد که زنجیره‌های تامین تکنولوژی مورد حمله قرار گرفته‌اند. بخش مدیریت شرکت‌ها و صنایع سازمانی در مقایسه با میانگین جهانی شاهد ۵۷درصد افزایش در حمله‌ی بدافزار‌ها بوده‌اند.

مدیر اطلاعات امنیتی در وب‌روت، گریسون میلبورن، می‌گوید: «مردم از اشتباهات سایبری خود عبرت نمی‌گیرند و نگران‌کننده‌تر از همه این است که راه جلوگیری از تکرار اشتباهات خود را نمی‌دانند. سازمان‌ها باید مسئولیت‌پذیر باشند و تمام تلاش خود را برای آگاهی‌رسانی به اعضای خود درباره‌ی تهدیدات سایبری به کار بگیرند».

در این گزارش مشخص شد که حملات فیشینگ بیش‌تر معاملات رمزارزی و کیف پول‌های دیجیتالی را هدف قرار می‌دهد. در مشاهدات مشخص شد که پس از عرضه اولیه‌های عمومی توسط شرکت کوین‌بیس، تعداد صفحات فیشینگ با نام کوین‌بیس و به صورت HTTPS تا ۷۵درصد افزایش داشته است.

میزان سرقت رمزپول (cryptojacking) نیز هم‌چنان بالا بوده، اما از ماه مارس ۲۰۲۰ به بعد کم‌تر شده و آن هم به دلیل عدم فعالیت چندین اپراتور استخراج‌کننده‌ی رمزارز از جمله Minr، XMROmine و JSECoin است. میزان سرقت رمزپول در اواخر ماه ژوئن ۲۰۲۱ تا ۳۹درصد کاهش داشته است.