Gerdab.IR | گرداب

هکر مسئول سرقت ۶۰۰ میلیون دلاری کریپتو، بیشتر پول را برگردانده است

هکر مسئول سرقت ۶۰۰ میلیون دلاری کریپتو، بیشتر پول را برگردانده است
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

هکری که مسئول بزرگترین سرقت پول دیجیتال جهان بوده است، تقریباً تمام سرمایه به سرقت رفته، معادل بیش از ۶۱۰ میلیون دلار را برگردانده است. گزارش شده که او این کار را با هدف سرگرمی و افشای آسیب‌پذیری انجام داده بود.


به گزارش گرداب، قربانی این سرقت، شبکه پالی که تا زمان سرقت در روز سه‌شنبه یک پلتفرم تقریبا ناشناس نظیر به نظیر بود، گفته است که تمام سرمایه‌ها به جز مبلغی به ارزش ۳۳ میلیون دلار که پیش از این مسدود شده بود، به یک کیف پول منتقل شده که کنترل آن به عهده هم پلتفرم پالی است و هم خود هکر.

به چنین نوع از هکر‌هایی هکر کلاه سفید گفته می‌شود، عبارتی که به هکر‌های اخلاق‌مند اطلاق می‌شود که می‌خواهند مهارت‌هایشان را برای آشکار کردن آسیب‌پذیری‌های سابری نشان دهند؛ آسیب‌پذیری‌هایی که می‌تواند توسط افراد شرور مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

شبکه پالی در یک بیانیه اعلام کرده است: «فرایند بازپرداخت هنوز تمام نشده است. برای اطمینان حاصل کردن از بازیابی ایمن سرمایه‌های کاربران، ما امیدواریم که بتوانیم با آقای کلاه سفید ارتباط خود را حفظ کنیم و اطلاعاتی دقیق به مردم بدهیم».

بنا بر پیام‌های فردی که ادعا می‌کند این هکر است به تام رابینسون، دانشمند و بنیان‌گذار موسسه ردیابی کریپتو الیپتیک، شبکه پالی ۵۰۰ هزار دلار به عنوان جایزه بزرگ برای بازگرداندن سرمایه‌ها به سرقت‌رفته به او پیشنهاد داده و قول داده‌اند که از او شکایتی نخواهند داشت.

شرکت تحقیقات قضایی مبتنی بر بلاکچین «چین‌آنالیز» درباره این حادثه چنین گفته که هکر‌ها یا هکر‌هایی که پشت این حمله بوده‌اند و هویت آن‌ها هنوز معلوم نیست، به نظر توانسته‌اند از یک آسیب‌پذیری در ساختار کارپردازان دیجیتال این پلفترم استفاده کنند برای آن که سرمایه‌ها را در میان بلاکچین‌های مختلف جابجا شود.

فرایند بازگرداندن سرمایه‌ها از چهارشنبه شروع شد، یک روز بعد حمله و این باعث گمانه‌زنی در بین محققین شد که آن‌ها برای پولشویی ازچنین حجم وسیع رمزارز به مشکل خورده‌اند.

اما برطبق صحبت‌های رابینسون، فردی که ادعا می‌کند هکر است، گفته که آن‌ها این کار را به خاطر «سرگرمی» انجام دادند، بعد از آن که یک باگ را تشخیص دادند و خواستند این آسیب‌پذیری را افشا کنند. او همچنین ادعا می‌کند که آن‌ها همیشه برنامه داشتند که توکن‌ها را بازگردانند.

بنا به گزارش سایبرتریس، موسسه اطلاعاتی کریپتو، بخش مالی غیرمتمرکز خسارت ۴۷۴ میلیون دلاری از ماه ژانویه تا ژولای ثبت کرده است. متخصصان می‌گویند که سطح بالایی از سرقت نشان‌دهنده خطراتی است که بخش غیرقانونی با آن سروکله می‌زند؛ بخشی که اجازه می‌دهد کاربران تراکنش‌های خود را که معمولاً از طریق رمزارز صورت می‌گیرد، بدون هرگونه پشتوانه امنیتی همچون بانک‌ها یا صرافی‌ها انجام دهند.