Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب؛ راهبرد‌های کسب کار دیجیتال در اکوسیستم‌های بلاکچین

معرفی کتاب؛ راهبرد‌های کسب کار دیجیتال در اکوسیستم‌های بلاکچین
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰

کتاب «راهبرد‌های کسب‌وکار دیجیتال در اکوسیستم‌های بلاک چین» با ویرایش اومیت حاجی‌اوغلو (Umit Hacioglu) توسط انتشارات اسپرینگر در نوامبر سال ۲۰۱۹ به چاپ رسیده است.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتاب‌هایی را در این عرصه معرفی می‌‎کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب، این کتاب تاثیرات آخرین پیشرفت‌های تکنولوژیکی در بلاکچین و هوش مصنوعی را بر عملیات تجاری و استراتژی‌ها تجزیه و تحلیل می‌کند. کتاب با رویکردی میان رشته‌ای طی مقالات مختلف به بررسی پیشرفت‌های جدیدی می‌پردازد که قوانین سنتی و قدیمی مدیریت را تغییر می‌دهند. این کتاب متخصصان سراسر جهان را از جوامع چندفرهنگی برای طراحی و اجرای شیوه‌های نوآورانه در کل جامعه جهانی تجارت، اقتصاد و امور مالی گرد هم می‌آورد.

فصول کتاب عمدتا بر فناوری‌های بلاک چین و تجارت دیجیتال در زمینه انقلاب صنعتی چهارم تمرکز دارند و موضوعاتی مانند حسابداری، دیجیتال‌سازی و استفاده از هوش مصنوعی در عملیات تجاری و جرائم سایبری را پوشش می‌دهند. این کتاب که برای دانشگاهیان، کارشناسان بلاک چین، دانشجویان و متخصصان برنامه‌ریزی شده است، به استراتژیست‌های کسب‌وکار کمک می‌کند تا مسیری مناسب را برای فرصت‌های آینده طراحی کنند.

اومیت حاجی‌اوغلو ویراستار کتاب استاد علوم مالی در دانشکده تجارت، در دانشگاه مدیپول ترکیه است. او در امور مالی و بانکداری دکترا دارد، و امور مالی شرکتی و مدیریت استراتژیک ارکان اصلی تحقیقات میان رشته‌ای او هستند.

کتاب از پنج بخش و سی فصل تشکیل شده است. بخش اول به تشریح طراحی مدل کسب‌وکار در عصر دیجیتال در اکوسیستم بلاک چین می‌پردازد. فصل‌های این بخش به کارکرد اکوسیستم بلاک چین و تحول تجارت اختصاص دارند؛ همچنین بر اهمیت هوش مصنوعی (AI) ‏ و اتوماسیون فرآیند رباتیک (‏ (RPA‏، به ویژه برای بخش خدمات مالی تاکید می‌کنند. این فصل بخشی از همکاری اعضای بزرگ‌ترین بانک دولتی ترکیه است که به بررسی تعامل ربات انسان، اینترنت اشیا ‏و فرهنگ به عنوان عوامل موفقیت مبادلات دیجیتال می‌پردازد.

بخش دوم با طرح کلی انتقال دیجیتال عملیات‌های تجاری در اکوسیستم بلاک چین ادامه می‌یابد. این بخش سه فصل را به کاربرد‌های بلاک چین در حوزه مدیریت لجستیک و زنجیره تامین اختصاص می‌دهد. لجستیک شامل انتقال کالا از تامین کنندگان به مصرف کنندگان نهایی همراه به وسیله حالت‌های مختلف حمل و نقل است. بلاک چین می‌تواند نقش مهمی در این صنعت داشته باشد. مدیریت منابع انسانی ‏HRM)) ‏نیز در اینجا به عنوان یک حوزه بالقوه برای استفاده از فناوری‌های بلاک چین نشان‌داده شده است.

بخش سوم درباره استراتژی‌ها و شایستگی‌های کسب‌وکار دیجیتال است و با مقاله‌ای آغاز می‌شود که عوامل کلیدی موفقیت برای مدیریت استراتژیک در کسب‌وکار دیجیتال را مورد بحث قرار می‌دهد. علاوه بر معرفی استراتژی کسب‌وکار در زمینه IT، این بخش همچنین شامل یک مطالعه موردی عملی از صنعت دریایی و یک رساله عملی جهت تعیین ساختار و استراتژی برای یک سازمان مسافرتی مجازی است.

بخش نهایی کتاب به بررسی مسائل مربوط به کاربرد‌های حسابداری در اکوسیستم بلاک چین می‌پردازد. فصل‌های این بخش عوامل کلیدی موفقیت را تعیین می‌کنند و دارای رویکردی انتقادی به نقش در حال تحول حسابداری در اکوسیستم بلاک چین هستند. در نهایت، بخش پایانی، جرایم سایبری، جنبه‌های قانونی و موضوعات مرتبط، با تجارت دیجیتال و فنا‌وری‌های بلاک چین از جمله امنیت سایبری، جنبه‌های قانونی و اجتماعی و مسیر‌های آینده در مطالعات مبتنی بر بلاک چین را ارزیابی می‌کند.

عنوان کتاب: راهبرد‌های کسب کار دیجیتال در اکوسیستم‌های بلاکچین: طراحی تحول‌آفرین و آینده کسب‌وکار‌های جهانی
عنوان اصلی کتاب: Digital Business Strategies In Blockchain Ecosystems: Transformational Design And Future Of Global Business
ویراستار: اومیت حاجی‌اوغلو (Umit Hacioglu)
ناشر: Springer
سال انتشار: ۲۰۲۰
دانلود فایل کتاب