Gerdab.IR | گرداب

مستند| فیلترینگ ضرورت است یا محدودیت؟

تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰

امروزه انتشار و دسترسی به انواع مختلف اطلاعات در اینترنت اعم از متن، صوت و تصویر به اندازه‌ای تسهیل شده که اطلاعات و خدمات مخرب و زیانبار نیز به راحتی امکان انتشار و گسترش در این شبکه را دارند که این موضوع زمینه آسیب‌های گوناگون فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی را در کشور‌های مختلف را فراهم آورده است.

به گزارش گرداب، هرزه‌نگاری جنسی، ترویج خشونت و فساد اخلاقی، خرید و فروش اسلحه و مواد مخدر، اشاعه اطلاعات خصوصی افراد و سازمان‌ها، استفاده از اطلاعات در جهت اهداف تروریستی و موارد مشابه، دولت‌ها را مجبور به کنترل محتوای اینترنت نموده، اما این کنترل و نظارت بر انتشار اطلاعات بر حسب خط مشی سیاسی و فرهنگی جوامع مختلف نمود‌های متفاوتی داشته است. از آغاز فیلترینگ تا کنون هم سازوکار آن در ایران تغییرات زیادی به خود دیده و هم توسعه اینترنت و دسترسی به آن افزایش چشمگیری داشته است.

برنامه رمز عبور برنامه‌ای است که به موضوعات روز فناوری در ایران می‌پردازد. در این برنامه ضمن معرفی مسائل مهم فناوری به مصاحبه با کارشناسان و اهالی فن این حیطه پرداخته می‌شود. میهمان این قسمت برنامه دکتر جواد جاویدنیا حقوق دان و قاضی دادگستری است.

در این قسمت به پرسش‌ها پیرامون فیلترینگ در ایران، ضرورت‌ها، مزایا و معایب آن پاسخ داده می‌شود. برنامه رمز عبور به تهیه کنندگی محمدرضا صباحی از شبکه دو سیما پخش شده است.