Gerdab.IR | گرداب

پیشرفت هوش مصنوعی و خطرات ناشی از آن

پیشرفت هوش مصنوعی و خطرات ناشی از آن
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۰

پیشرفت‌های چشم‌گیر در زمینه ها‌ی پردازش زبان، بینایی رایانه‌ای و تشخیص الگو نشان می‌دهد که چقدر هوش مصنوعی در زندگی روزانه‌ی مردم تأثیر گذاشته و به آن‌ها در انتخاب فیلم یا تشخیص‌های پزشکی کمک می‌کند.

به گزارش گرداب - با این میزان موفقیت باز هم لازم است تا خطرات و معایب سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند تبعیض الگوریتمی یا جعلی‌سازی را درک کنیم و در جهت کاهش یا رفع آن خطرات باشیم. متخصصان کامپیوتر باید با متخصصان علوم اجتماعی و حقوق همکاری کنند تا با هم بتوانند مشکلات حاصل از استفاده از هوش مصنوعی را به حداقل برسانند.

به همین جهت، گروهی از متخصصان علوم کامپیوتر، سیاست عمومی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و سایر رشته‌ها با همکاری هم گزارشی را در همین خصوص طراحی کرده‌اند.

از نظر پیشرفت‌های هوش مصنوعی، این گروه اظهار داشت که در زمینه‌های فرعی هوش مصنوعی مانند پردازش گفتار و زبان، بینایی رایانه‌ای و سایر زمینه‌ها، پیشرفت زیادی مشاهده شده است. بسیاری از این پیشرفت‌ها ناشی از پیشرفت تکنیک‌های یادگیری ماشین به ویژه سیستم‌های یادگیری عمیق است که در سال‌های اخیر در بخش‌های مختلفی، از محیط دانشگاهی گرفته تا کار‌های روزمره، از آن استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، در زمینه‌ی پردازش زبان طبیعی، سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نه تنها می‌توانند کلمات را تشخیص دهند، بلکه درک می‌کنند که کلمات از نظر گرامری چگونه استفاده می‌شوند و در حالت‌های مختلف چه معانی‌ای به خود می‌گیرند. این موضوع باعث شده تا در زمینه‌ی جست‌وجو در وب‌سایت‌ها، چت بات‌ها، حدس کلمات موردنظر و موارد دیگر پیشرفت زیادی دیده شود. بعضی از این سیستم‌ها می‌توانند متونی مشابه به متون دست‌نویس بنویسند که تشخیص آن‌ها از یک‌دیگر دشوار است.

در موارد دیگر، سیستم‌های هوشمند می‌توانند انواع بیماری‌ها و سرطان را بهتر و دقیق‌تر از پزشکان تشخیص دهند. با استفاده از هوش مصنوعی، بینش جدیدی در مورد ژنوم انسان و کشف دارو‌های جدید ایجاد شد و در حالی که وعده‌ی توسعه‌ی اتومبیل‌های خودران هنوز محقق نشده است، اما سیستم‌های هوشمند کمک راننده می‌توانند هشدار‌هایی مبنی بر خروج از خطوط رانندگی بدهند و در کنترل بهتر اتومبیل کمک کنند.

برخی از پیشرفت‌های مربوط به هوش مصنوعی ممکن است توسط ناظران خارج از حوزه نادیده گرفته شود. برای مثال، استفاده از تصاویر پس‌زمینه در کنفرانس‌های ویدئویی که در دوران شیوع کووید-۱۹ به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی افرادی که از راه دور و در خانه کار می‌کنند تبدیل شده است.

خطرات مربوط به هوش مصنوعی که این گروه از متخصصان به آن اشاره کردند ناشی از سوءاستفاده‌ی عمدی از هوش مصنوعی می‌شود؛ مانند ساختن تصاویر و ویدئو‌های جعلی که برای انتشار اطلاعات غلط یا آسیب رساندن به شهرت مردم استفاده می‌شود.

بعضی دیگر از خطرات نیز ناشی از خصوصیت خنثی و بی‌طرفانه‌ی خود هوش مصنوعی است که بعضی افراد از آن سوءاستفاده می‌کنند تا سیستم در جهت اهداف مغرضانه‌ی آن‌ها عمل کند و در مواردی تبعیض قائل شود. این نگرانی در زمینه‌های دیگری مانند حوزه‌ی اجرای قانون، جایی که سیستم‌های پیش‌بینی جرم و جنایت بر جوامع رنگین پوست تأثیر منفی گذاشته و یا در بخش مراقبت‌های بهداشتی که الگوریتم‌های در نظر گرفته شده می‌تواند میزان دسترسی افراد به مراقبت‌های مناسب را تحت تأثیر قرار دهد نیز وجود دارد.

از آن‌جایی که میزان استفاده از هوش مصنوعی در حال افزایش است، این نوع از مشکلات نیز بیش‌تر پدیدار خواهند شد. خبر خوب این است که افراد فعال در این زمینه با متخصصان روانشناسی، سیاست عمومی و سایر زمینه‌ها برای یافتن راه‌حل‌های مناسب همکاری می‌کنند. به نظر متخصصان، دولت‌ها، دانشگاه‌ها و صنایع مختلف در آینده باید نقش پررنگ‌تری ایفا کنند تا مطمئن شوند که از هوش مصنوعی برای خدمات‌رسانی و اهداف خوب استفاده می‌شود.
منبع:
TechXplore