Gerdab.IR | گرداب

رونمایی از روبات «استرو» آمازون، کابوسی برای حریم شخصی

رونمایی از روبات «استرو» آمازون، کابوسی برای حریم شخصی
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰

استرو از هوش مصنوعی و تکنیک یادگیری عمیق شبکه‌ای برای ترسیم کردن حد و حدود خانه استفاده می‌کند.

به گزارش گرداب، روز پنجشنبه آمازون از تعدادی محصولات جدید خود از جمله استرو (Astro) یک روبات موبایلی الکسا رونمایی کرد که می‌تواند جزئیات خانه شما را ذخیره کند، شما را در طی تماس‌های تصویری دنبال کند و حتی می‌تواند افراد را از روی چهره شناسایی کند.

آمازون در روز‌های اخیر بیشتر به خاطر استفاده از شکل‌های مختلف دستگاه‌های نظارتی و شنود برای کسب درآمد مطرح شده است. می‌توان گفت که این نوع محصولات فی‌الواقع در حال حاضر مورد نیاز هیچ‌کس نیست و آمازون صرفاً در حال ایجاد حس نیاز به محصولاتی از این دست می‌باشد.

در حال حاضر خرید استرو برای عموم امکان‌پذیر نیست و نیاز به دعوت‌نامه از آمازون و پرداخت هزینه نسبتاً بالای ۹۹۹ دلاری دارد.
اما مهم‌تر از هرچیز باید گفت که استرو یک بات جاسوسی است. بنا به اعلام آمازون این روبات از الگوریتم یادگیری ماشین استفاده می‌کند برای این «به‌طور فعالانه در خانه شما حرکت کند، فعالیت‌های شما را بررسی کند و هنگامی که متوجه چیزی نامعمول شد برای شما اعلان بفرستد». افزون بر این کاربر باید به آمازون اجازه دهد تا ویدیوهایش محصول نظارت خانگی آمازون با نام رینگ (Ring) ذخیره کند. این روبات از یک پریسکوپ توسعه‌پذیر برخوردار است و تمام جزئیات خانه کاربر را ذخیره خواهد کرد.

آمازون در حال حاضر نیز محصولات متنوعی مبتنی بر دستیار مجازی خود، الکسا، به فروش می‌رساند. اما استرو در این میان به عنوان محصولی که می‌تواند در خانه شما آزادانه گردش کند و تمام اتفاقات را تحت نظر داشته باشد، عرضه شده است. مطابق با بیانیه انتشار این محصول، با استفاده از یک برنامه موبایل، کاربران می‌توانند به استرو فرمان دهد که به بررسی اتاق مشخصی و یا اشیای خاصی بپردازد و یا حتی انسان‌ها و حیوانات خانگی را تحت نظر داشته باشد. خبرنگاران اعلام کرده‌اند که استرو می‌تواند حتی چهره افراد را نیز تشخیص دهد.

استرو از هوش مصنوعی و تکنیک یادگیری عمیق شبکه‌ای برای ترسیم کردن حد و حدود خانه استفاده می‌کند. آمازون اعلام کرده است که کاربر می‌تواند حد و حدود مشخصی برای این روبات ترسیم کند و مثلا او را به فعالیت در یک اتاق محدود کند.

با این حال باید گفت که این در درجه اول ابزاری جاسوسی است. آمازون به گسترش محصولات نظارتی خود ادامه می‌دهد و روش‌ها و شیوه‌های جدیدی در این عرصه به کار می‌برد. آمازون به دنبال راه‌های متفاوتی است که می‌تواند به وسیله آن‌ها سامانه نظارت و شنود خانگی خود، رینگ را گسترش دهد. این اقدامات آمازون در کشور آمریکا باعث مشاجرات زیادی شده است. نیرو‌های پلیس آمریکا در سراسر کشور می‌توانند به این سامانه دسترسی داشته باشند و از این‌رو استرو می‌تواند به نیرو‌های امنیتی این کشور ابزاری برای شنود و نظارت خانگی ارائه کند.

این شرکت همچنین در حال پیش‌فروش کردن پهپاد‌های نظارتی رینگ خود می‌باشد. این پهپاد‌های کوچک در خانه پرواز می‌کنند و اگر متوجه رویداد نامعمولی شوند، به کاربر اطلاع‌رسانی می‌کنند. این محصول نیز مانند استرو به عنوان محصولی امنیتی شناخته می‌شود، اما فی‌الواقع می‌تواند ابزاری برای شنود اطلاعات نیرو‌های امنیتی باشد.

این که یک انسان چقدر مایل است که دوربین‌ها و میکروفون‌های جدیدی وارد خانه خود کند، دقیقاً مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد آمازون به دنبال این است که تا جایی که ممکن است این ابزار‌های شنود و نظارت را در خانه‌های کاربرانش قرار دهد.