Gerdab.IR | گرداب

در پاسخ به سؤال آقای م. رمضان‌پور:

چرا اینترنت را اینقدر خطرناک نشان می‌دهید؟

تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۸۹

آسیب‌های ذاتی اینترنت امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست، مثل چاقویی که می‌توان با آن میوه‌ای پوست کند یا بی‌گناهی را سر برید!... تمام سعی این مجموعه بر این است که کاربران را از خطراتی که اینترنت در پی دارد آگاه کند تا با غفلت بازیگر این زمین نشوند.

سرویس پاسخ به سؤالات گرداب- چرا این تصور وجود دارد که ما، اینترنت را خطرناک جلوه می‌دهیم؟ در اینکه اینترنت نکات مثبت بسیاری دارد تردیدی نیست. خدماتی را که امروز اینترنت ارائه می‌دهد، قابل مقایسه با هیچ رسانه دیگری نیست اما مثبت‌اندیشی صرف در برخورد با این رسانه، ساده‌انگاری خواهد بود.
 
هر پدیده‌ای در جهان امروز آسیب‌ها و تهدیدهایی دارد که اینترنت هم از این قاعده مستثنی نیست. آسیب‌های ذاتی اینترنت امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست، مثل چاقویی که می‌توان با آن میوه‌ای پوست کند یا بی‌گناهی را سر برید! آنچه که مهم به نظر می‌رسد تهدیدهایی است که کاربران اینترنت، آشنایی چندانی با آن ندارند. تمام سعی این مجموعه بر این است که کاربران را از خطراتی که اینترنت در پی دارد آگاه کند تا با غفلت بازیگر این زمین نشوند.

گفتنی است هنگام ورود تکنولوژی به کشورهای در حال توسعه، ما با پدیده‌ای با نام "تأخر فرهنگی" مواجهیم؛ به این معنی که ابتدا تکنولوژی در دسترس مردم قرار می‌گیرد و پس از ورود تکنولوژی فرهنگ بهره‌گیری از آن در جامعه گسترش می‌یابد. مثلاً فرهنگ استفاده از اتومبیل با تأخير وارد ایران شد و ایران جزء كشورهاي برتر در آسيب‌هاي رانندگي است. اینترنت در ایران نیز یکی از مصادیق مسلم این پدیده است؛ به همين دلیل براي استفاده‌كنندگان از تكنولوژي، قرارگرفتن در حوزه‌هاي تهديد بيش از فرصت‌هاي آن فراهم است.

در ایران، حدود پنج سال پیش این آسیب‌ها و تهدیدها، آرام آرام حس شد. فعالیت‌های منفی در اینترنت ابتدا با رشدی قارچ‌گونه گسترش پیدا کردند، در مرحله دوم سازمان یافتند و تدریجاً به پایگاهی برای هدایت گروه‌های جاهل، معاند و ضد انقلاب1 تبدیل شدند.

از جمله این تهدیدها، شکل‌های متنوع جرایم مرتبط با رایانه و فناوری اطلاعات است که نه تنها تهدیدی علیه منافع افراد و کشورهاست، بلکه با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد آن، ابعاد فراملی دارد و تهدیدی علیه جامعه بین‌المللی است. به همین دلیل سازمان‌های بین‌المللی تلاش‌های گسترده‌ای، در خصوص طبقه‌بندی جرایم رایانه‌ای کردند تا اجماعی بین‌المللی را در زمینه به رسمیت شناختن جرایم مزبور و راه‌های مقابله با آن به وجود آورند.
 
جرایمی همچون کلاهبرداری‌های اینترنتی، هک‌ها و نفوذها، ربودن و انتشار اطلاعات شخصی، اخاذی بر پایه اطلاعات به دست آمده از رایانه‌های شخصی، جاسوسي اقتصادي و... رفته رفته جرايم بزرگتری نیز دیده شد، خرید و فروش گسترده مواد مخدر در فضای اینترنت، جرایمی علیه عفت و اخلاق، علیه خانواده، علیه آسایش و امنیت عمومی، تروریسم سایبری و... که موارد ذکر شده دیگر از مرحله یک جرم ساده می‌گذرد و وارد حوزه امنیت ملی هر کشوری ‌می‌شود.

با این تفاسیر و با در نظر گرفتن همه موارد گفته شده، به نظر شما اینترنت بستری مناسب برای اعمال خطرناک و تهدیدهای مختلف نیست؟ یا همچنان معتقدید ما آن را خطرناک جلوه می‌دهیم؟
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- ضد انقلاب نه از نوع سیاسی بلکه از نظر منافع امنیتی؛ یعنی ضد منافع امنیت ملی. به این ترتیب که یا نمی‌دانند که از آن‌ها چه سوء استفاده‌ای ‌می‌شود و یا مأمور انجام کاری شده‌اند. در مواردی همچون مواد مخدر، اخاذی، کلاهبرداری و... هيچ يك از این‌ مفاهیم سیاسی، ایدئولوژیک و نظا‌می ‌نیست، بلکه مفاهیم امنیتی و اجتماعی است.