Gerdab.IR | گرداب

ادامه بدگمانی بانک مرکزی روسیه به دنیای کریپتو

ادامه بدگمانی بانک مرکزی روسیه به دنیای کریپتو
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰

رئیس اداره ثبات مالی بانک مرکزی روسیه، این بانک به دنبال نظرسنجی از سرمایه‌گذاران محلی رمزارزهاست تا حجم رمزارز روسیه را برآورد کند.

به گزارش گرداب - با وجود این که رئیس‌جمهور روسیه، ارز دیجیتال را به عنوان یک واحد محتمل سرمایه‌گذاری در آینده می‌داند، بانک مرکزی روسیه همچنان به کریپتو بدگمان است.

با عدم بازگشت حجم وسیعی از سرمایه به بانک‌ها پس از همه‌گیری کرونا، بانک مرکزی روسیه به دنبال محاسبه میزان بیتکوینی است که است که توسط سرمایه‌گذاران محلی نگهداری می‌شود.

الیزابت دانیلووا، رئیس اداره ثبات مالی بانک مرکزی روسیه، این بانک به دنبال نظرسنجی از سرمایه‌گذاران محلی رمزارزهاست تا حجم رمزارز روسیه را برآورد کند.

او در گفتگو با رویترز گفته است که «ما به باید هم بر روی داده‌ها و هم هشیاری عمومی از خطرات چنین سرمایه‌گذاری‌هایی کار کنیم. این سرمایه‌گذاری‌ها بر هیچ‌چیز متکی نیستند».

این مقام مسئول براین باور است که بازار رمزارز نه تنها در روسیه بلکه در سایر حوزه‌های قضایی دیگر نیز از شفافیت لازم برخوردار نیست و مشتقات و معاملات جانبی دنیای کریپتو، مانند معاملات آتی بیتکوین یا صندوق‌های مبادلاتی خطرات زیادی دارند. او همچنین اضافه کرده است که «چالش اینجاست که این بازار فرامرزی است. افراد قادر به سرمایه‌گذاری بر کریپتو از طریق واسطه‌های خارجی هستند. بعضی از این صرافی‌های خارجی که به مبادله مشتقات رمزارز می‌پردازد، خطرات بسیار زیادی دارند».

این تلاش بانک مرکزی روسیه برای محاسبه سرمایه‌گذاری‌های محلی در دنیای کریپتو به دنبال این مسئله است که شهروندان روسیه به تازگی رغبت زیادی برای سپردن پول‌های خود به بانک‌ها نداشته‌اند. بنا به گفته این مقام مسئول حدود ۲.۶ تریلیون روبل (۳۶ میلیارد دلار) بعد از بیرون کشیدن وسیع سرمایه از بانک‌ها در سال ۲۰۲۰ بر اثر همه‌گیری کووید-۱۹، هنوز به بانک‌ها بازنگشته است.

برخی از داده‌های موجود نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری بر روی رمزارز‌ها بسیار در روسیه محبوب است. بنابر پیمایشی که سازمان مبادله‌کنندگان فارکس روسیه انجام داده است، بیش از ۷۷% سرمایه‌گذاران روسی بیتکوین را به ابزار‌های سنتی سرمایه‌گذاری مانند طلا یا فارکس ترجیح میدهند.

در میان محبوبیت در حال گسترش کریپتو در این کشور، بانک مرکزی روسیه دولت را موظف کرده است که سرمایه‌گذاری‌های غیرمعتبر در کریپتو را محدود کند. گزارش شده که طرح‌های حقوقی برای کم شدن سرعت تراکنش‌ها بر صرافی‌های کریپتو در حال بررسی است؛ این اقدام برای جلوگیری از خرید‌های احساسی دنبال شده است.