Gerdab.IR | گرداب

افشاگری کارکنان فیسبوک:این شرکت به انتشار اطلاعات نادرست دامن می‌زند

افشاگری کارکنان فیسبوک:این شرکت به انتشار اطلاعات نادرست دامن می‌زند
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰

سال‌هاست که فیسبوک با ادعا‌هایی مبنی بر این که این پلتفرم نقش بزرگی در پخش اطلاعات نادرست و محتوای دروغین دارد، روبرو بوده است.

به گزارش گرداب - اما تحقیقات نشان می‌دهد که کارمندان خود شرکت، درباره امکان انتشار اطلاعات نادرست مطالعه و تحقیق کرده‌اند و اکثریت به این نتیجه رسیده‌اند که محصولات و سیاست‌های خود فیسبوک به این مشکل دامن می‌زند.

برای مثال، در سال ۲۰۱۹، فیسبوک یک حساب جعلی برای یک مادر ۴۱ ساله از کارولینای شمالی با نام کارول باز کرد و حساب دونالد ترامپ و فاکس نیوز را دنبال کرد. ظرف یک روز، محتوا‌های مربوط به جناح‌های مختلف و در طول یک هفته، محتوا‌هایی مانند تئوری توطئه کیو اِنان (QAnon) به این حساب پیشنهاد داده می‌شد.


یادداشت‌ها، گزارش‌ها، بحث‌های داخلی و سایر موارد موجود در اسناد ارائه شده نشان می‌دهد که برخی از قابلیت‌های اصلی فیسبوک، باعث منتشر شدن بیش‌تر اطلاعات نادرست در جهان می‌شود که رفع آن‌ها می‌تواند چالش‌های بزرگی را ایجاد کند. بعضی مواقع، تلاش‌های فیسبوک برای جلوگیری از انتشار اطلاعات غلط و محتوای نادرست با ملاحظات سیاسی روبرو شده است.


این اسناد در اختیار کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا قرار گرفت و افشاگر فرانسیس هاوگن، نسخه ویرایش شده آن را در اختیار کنگره قرار داد. فیسبوک، اتهامات اولیه را رد کرد و اعلام کرد که ادعا‌های فرانسیس نمی‌تواند برای رسیدن به یک نتیجه منصفانه، کارساز باشد.

مارک زاکربرگ، مؤسس و بنیان‌گذار فیسبوک، گفت ادعا‌هایی با این مضمون که شرکت فیسبوک، سود را بر ایمنی کاربران ترجیح می‌دهد صحت ندارد.


تحقیقات و آزمایش‌هایی که فیسبوک انجام می‌دهد (مانند ساختن حساب جعلی)، به شرکت برای بهبود وضعیت و پیدا کردن راه حل‌هایی مانند حذف QAnon از پلتفرم کمک می‌کند. با این حال، هرچند این غول رسانه‌ای توانسته پیشرفت‌هایی در زمینه حذف کمپین‌های سازمان دهی شده توسط دولت‌های خارجی داشته باشد، اما به طور کامل نتوانسته است تا جلوی ظهور جنبش‌هایی سیاسی مانند QAnon و مخالفان واکسن کووید-۱۹ را بگیرد.


مقابله با انتشار محتوا و اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی، فرایندی آسان و سریع نیست، زیرا لزوما حاوی متون توهین‌آمیز یا عبارات خاصی نیست که به راحتی قابل بررسی و شناسایی باشد. علاوه بر این، تشخیص دادن این که چه پست‌هایی حاوی اطلاعات غلط هستند، آسان نیست و تنوع زبانی و زمینه‌های فرهنگی نیز این فرایند را دشوارتر می‌کند. فیسبوک برای بررسی مشکلات احتمالی، به هوش مصنوعی متکی است و پست‌های علامت‌گذاری شده را به مجموعه‌ای از سازمان‌ها برای راستی آزمایی ارسال می‌کند.

اگر این سازمان‌ها به غلط بودن اطلاعات در پستی رای دهند، فیسبوک میزان منتشر شدن آن پست را در پلتفرم کاهش می‌دهد تا کاربران کم‌تری بتوانند آن را ببینند. بعضی از محتوا‌های حاوی اطلاعات نادرست مانند ادعا‌های دروغین درباره واکسن کووید-۱۹ ممکن است حذف شوند. اما این فرایند بسیار پیچیده و سخت است.


فیسبوک جزئیاتی از روش‌هایی که برای مهار انتشار اطلاعات نادرست در پیش گرفته است را ارائه کرده است. برای مثال، از اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۰، فیسبوک بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون حساب کاربری را در دوران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مسدود کرد. در طول سه سال گذشته نیز، این شرکت بیش از صد شبکه را به دلیل رفتار‌های نامناسب مانند زمانی که گروهی از افراد با همکاری یک‌دیگر برای گمراه کردن مردم فعالیت می‌کنند، حذف کرده است.


با این حال، جدا از تلاش‌هایی که این شرکت برای نظارت بر حجم زیادی از داده‌ها انجام داده است، در این بین کاستی‌های قابل توجهی نیز به چشم می‌خورد. به عنوان مثال، نگرانی‌های سیاسی می‌تواند بر روی نحوه عملکرد فیسبوک در مقابل پست‌های نامناسب، تأثیر بگذارد.

منبع:
TechXplore